"Performance by DLS" Volvo V40

andreas_gbg_
2 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Mantorp över och installationen gick som väntat, bra på de punkter jag var klar med. Ljudet behöver tweakas mer, men det är väldigt svårt att få en bra ljudbedömning med alla vråltrimmade motorer och alla basnarkomaner runt omkring som gör sitt wink Nu har jag 2 veckor på mig till nästa tävling att byta diskanter igen och bygga en snygg cover till stegen.

Numera Saab 9-5 Aero -00
T-RÖD Hifi Freak
2 augusti 2009 · 462 Inlägg

Byta diskanter? Funkade det inge bra med scandinavia diskanterna?

andreas_gbg_ skrev:
Mantorp över och installationen gick som väntat, bra på de punkter jag var klar med. Ljudet behöver tweakas mer, men det är väldigt svårt att få en bra ljudbedömning med alla vråltrimmade motorer och alla basnarkomaner runt omkring som gör sitt wink Nu har jag 2 veckor på mig till nästa tävling att byta diskanter igen och bygga en snygg cover till stegen.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 augusti 2009 · 2 853 Inlägg

hur gick de då?

andreas_gbg_
2 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

T-RÖD skrev:
Byta diskanter? Funkade det inge bra med scandinavia diskanterna?

andreas_gbg_ skrev:
Mantorp över och installationen gick som väntat, bra på de punkter jag var klar med. Ljudet behöver tweakas mer, men det är väldigt svårt att få en bra ljudbedömning med alla vråltrimmade motorer och alla basnarkomaner runt omkring som gör sitt wink Nu har jag 2 veckor på mig till nästa tävling att byta diskanter igen och bygga en snygg cover till stegen.

Men det är ju inte de diskanter jag har i nu! Nu sitter Nordica i tillfälligt eftersom jag inte fått Scandinavia ännu. Diskanterna var för övrigt det registret jag fick bäst poäng på.

Numera Saab 9-5 Aero -00
sigge_
2 augusti 2009 · 170 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

T-RÖD skrev:
Byta diskanter? Funkade det inge bra med scandinavia diskanterna?

andreas_gbg_ skrev:
Mantorp över och installationen gick som väntat, bra på de punkter jag var klar med. Ljudet behöver tweakas mer, men det är väldigt svårt att få en bra ljudbedömning med alla vråltrimmade motorer och alla basnarkomaner runt omkring som gör sitt wink Nu har jag 2 veckor på mig till nästa tävling att byta diskanter igen och bygga en snygg cover till stegen.

Men det är ju inte de diskanter jag har i nu! Nu sitter Nordica i tillfälligt eftersom jag inte fått Scandinavia ännu. Diskanterna var för övrigt det registret jag fick bäst poäng på.

Men varför bad du inte Peter om scandinavia ettor när du var inne hos oss eller frågade mig? Vi fick sådana i containern i onsdags.

Senast redigerat av siggi (2 augusti 2009)

Gbg
andreas_gbg_
3 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

siggi skrev:

andreas_gbg_ skrev:

T-RÖD skrev:
Byta diskanter? Funkade det inge bra med scandinavia diskanterna?

Men det är ju inte de diskanter jag har i nu! Nu sitter Nordica i tillfälligt eftersom jag inte fått Scandinavia ännu. Diskanterna var för övrigt det registret jag fick bäst poäng på.

Men varför bad du inte Peter om scandinavia ettor när du var inne hos oss eller frågade mig? Vi fick sådana i containern i onsdags.

Glömde det. Ringde upp när jag var påväg därifrån om detta. Du kan väl vara snäll att kolla så han la undan ett par till mig på hans kontor. Jag tänkte komma förbi denna veckan och hämta. Ska även hämta den välputsade ODR spelaren han har liggandes på hyllan och byta min malätna wink

Mvh Andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (3 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
m_a_c X40 Nordic
3 augusti 2009 · 784 Inlägg

Tjena jag varförbi på mantorp och kollade in ditt bygga. Såg inte till någon ägare direkt runt bilen men jag tycket allt så riktigt bra ut och layouten på allt var riktgit snygg.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
andreas_gbg_
3 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

m_a_c skrev:
Tjena jag varförbi på mantorp och kollade in ditt bygga. Såg inte till någon ägare direkt runt bilen men jag tycket allt så riktigt bra ut och layouten på allt var riktgit snygg.

Tack så mycket.

Jag var tyvärr inte kring bilen så mycket före lunch eller direkt efter. Sprang runt och dömde installation i EMMA Racing bilarna samt några Entry bilar.

Kom gärna förbi på Vallåkra annars och om jag inte syns till då är det bara att kolla med "grann-bilen" ägare om de vill hoppa in i bilen och dema lite.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
4 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Då har jag vart och hämtat de nya diskanterna. Gissa om det blir kul att montera dessa as smile Lade en cd-skiva intill så man får en uppfattning om storleken. De är större än mellanregistren wink




https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/728595_tss9pl.jpg
DLS Scandinavia 1"

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
4 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Vart ute och sågat ut ett nytt golv som skall byggas till en cover. Förstår inte riktigt hur jag skall lyckas få alla fönster precis där jag vill ha dom. Golvet är egentligen bara en mall i 12mm mdf, nu när jag lappat ihop det med pappkartong skall jag lägga det över en 16mm mdf och rita av.

Även haft ute diskanterna och kikat på hur de skall få plats...




https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/728739_m57ztp.jpg
nästan perfekt passform på första försöket, lite klurigt mot tröskeln där säkringsblocken sitter bara.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/728741_p04vrt.jpg
Detta som kallas för uppgradering eller? wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
gentoo
4 augusti 2009 · 569 Inlägg

Oh jäklar du, lite småmaffiga diskanter tongue

Björn J - Projekttråd V40
Kofoten carsound.se
4 augusti 2009 · 244 Inlägg

Skall bli kul att få lyssna i din bil igen framöver, även följa ditt projekt! Och både bring å jag tycker att du gjorde ett bra jobb som Emma Racing domare, bra där!

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige
andreas_gbg_
4 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Kofoten skrev:
Skall bli kul att få lyssna i din bil igen framöver, även följa ditt projekt! Och både bring å jag tycker att du gjorde ett bra jobb som Emma Racing domare, bra där!

Tack så mycket wink Lite lurigt att döma i en klass som handlar mycket om trim och grejor jag egentligen inte har en susning om.
Men nu får du ju lämna ett omdöme också eftersom du fick lyssnat igenom en låt iaf wink

Senast redigerat av andreas_gbg_ (4 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
4 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Då fick jag lagt över mallen på en bit 16mm mdf och kapat ut. Blev helt godkänt tycker jag, tråkigt med säkringsblocken att dom sitter så det blev lite klurigt med kapningen där, men det jämnar jag till med slipmusen och trixar till med nåt wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/729044_35pnnj.jpg
16mm mdf golv över stegen. Nu skall jag försöka mäta ut vart jag skall lägga delningen och fönstren.

Senast redigerat av andreas_gbg_ (4 augusti 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
Ventox BilRekondare
5 augusti 2009 · 232 Inlägg

härligt med ljudbyggen lycka till! (y) big_smile

Lonefox Bad music kills good sound
5 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Sjukt att diskatnerna tar upp mer plats än mellanregistren big_smile
Rätt sjukt med att dina diskanter kostar ungefär lika mkt som mitt 5"-kit big_smile

Ser bra ut med covern so far smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pwilhelm Hewi
5 augusti 2009 · 571 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Då har jag vart och hämtat de nya diskanterna. Gissa om det blir kul att montera dessa as smile Lade en cd-skiva intill så man får en uppfattning om storleken. De är större än mellanregistren wink




http://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/728595_tss9pl.jpg
DLS Scandinavia 1"

Men ärligt det där liknar ju inte bilstereo längre.....roll , jag är inte alls avundsjuk wink

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
T-RÖD Hifi Freak
5 augusti 2009 · 462 Inlägg

Ser riktigt fint ut. Kommer bli najs..

Du får utvärdera Scandinavia diskanterna. Så får du höra av dig till mig när dom är inspelade. Hur dom låter. Och kanske man kan få lyssna lite? Om ja inte hackar på dig ang frontsub? lol

volvov40
5 augusti 2009 · 70 Inlägg

Tuuuuuuuungt Bygge !!!!!!

Det är bättre att vara omsorgsfullt overksam än att arbeta slarvigt.
Volkswagen Beach Buggy "Den gule" (1968)
andreas_gbg_
5 augusti 2009 · 1 634 Inlägg

Tack för alla kommentarer. Har idag fått kapat upp covern, kan säga att den var lagom klumpig att handskas med å få in och ur i ett stycke wink Men nu är snitt lagda i linje med stegen precis över anslutningarna. Eller precis utanför anslutningarna så man kan komma åt dom rakt ovanifrån om jag lyfter av mittendelen utav covern. Tyvärr inga bilder idag. Har lite annat att göra emellan också så eventuellt hinner jag kapa upp distanser till covern samt även ta upp hålen för fönstren över stegen. Sen ska ju även hål för basen tas upp.... Vallåkra nästa wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang