1711
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juni 2009
IceEyes skrev:
Porsche säljer inte heller särskilt många bilar men.. wink

En Porsche kostar något mer än en Saab. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

OEM <3
6 957 Inlägg
15 juni 2009
TurbOla skrev:
IceEyes skrev:
Porsche säljer inte heller särskilt många bilar men.. wink

En Porsche kostar något mer än en Saab. wink

Asch, VW i lyxförpackning bara tongue

OEM <3

1 062 Inlägg
16 juni 2009
Ellertz skrev:
Frågade man däremot efter E85, eller ethanol så kollade dom på en som om man vore dum i huvudet. Så att övriga europa satsar på diesel är ingen nyhet. Så bara på den världsledande bilundustrin i tyskland. Satsar bmw, mercedes eller VAG på etanol ? nej de gör dom inte. .

Självklart hade BMW & Co satsat på E85 om Tyska politiker valt att satsa på det som miljöbränsle.

Ellertz skrev:
Jag har bekanta högt uppsatt inom finanssektorn som jag hört en del av. Jag kan säga att det som medierna målat upp är en snäll bild av saab. Redan under förra högkonjunkturen började folk spå en konkurs.

Saab har spåts konkurs många gånger. De är små och vart ju som alla vet en för liten tillverkare för att stå på egna ben när bilarna vart mångdubbelt dyrare attutveckla under -80talet och framåt.

M.V.H.

1 062 Inlägg
16 juni 2009
Ellertz skrev:
Försök förstå att saab inte är världens bästa bil,

Vem fasen har påstått det? Någon i en av dina drömmar om Saab i en slutgiltig konkurs kanske?

M.V.H.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
AndreasPlars skrev:
Ellertz skrev:
Frågade man däremot efter E85, eller ethanol så kollade dom på en som om man vore dum i huvudet. Så att övriga europa satsar på diesel är ingen nyhet. Så bara på den världsledande bilundustrin i tyskland. Satsar bmw, mercedes eller VAG på etanol ? nej de gör dom inte. .

Självklart hade BMW & Co satsat på E85 om Tyska politiker valt att satsa på det som miljöbränsle.
M.V.H.

Mycket möjligt, men nu har de tillsammans med resten av Europa valt att satsa på dieseln. Vilket uppenbarligen var rätt val...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 414 Inlägg
16 juni 2009
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Ellertz skrev:

M.V.H.

Mycket möjligt, men nu har de tillsammans med resten av Europa valt att satsa på dieseln. Vilket uppenbarligen var rätt val...

Hur kommer det sig att folk tror att BMW och de tyska märkena väljer vilka motorer som gäller för framtiden? Titta på volvo, renault, saab, audi... alla de satsar på E85 motorer.

E85 finns numera att köpa i de flesta europeiska länder, det vi sett nu är bara början...

Diesel är inget framtidsbränsle...
Senast redigerat av Founder (16 juni 2009)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 juni 2009
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Ellertz skrev:

M.V.H.

Är det diesel som det satsas mest på? Eller är det bara att det finns många dieselbilar och ett stort nät av stationer så man ser dem?

Jag håller med om att diesel i många lägen fungerar bättre än bensin, men att det är framtiden så låter det på samma sätt som att CO2 värmer jorden, inte solen om ni förstår vad jag menar.

Etanol nyttjas en hel del i Sverige och finns i mindre skala i andra länder. Vi nyttjas till stor del som testplattform för etanolen och fördelen med den är att den går rakt in i den redan befintliga bilparken med marginella förändringar, det gör inte diesel.

Men något som testas mycket i bl.a. Tyskland och som Norge satsar stort på är Väte (H2). BMW har testat med flytande väte, medan Mazda kör gasform. Detta är troligen ett framtidsbränsle, men vem bygger ut allt? Och främst, vem ska komma först - hönan eller ägget (bilen eller tankstället). I Japan kör de i stan för att komma tillbaka till det ställe de kan tanka.

Med det i tanken tycker jag Saab satsat 100% rätt.
De har satsat på en motor man kör på 0.7l/mil på bensin utan problem, även när man är 5pers och har barnvagnen med sig. På samma sätt är bilen redo OM vi skulle sluta nyttja bensin (troligare att det förbjuds än tar slut). De som planerar på Saab har uppenbarligen tänkt på att man inte får bort alla bensinbilar i en knäppning med fingrarna och byggde en bil som klarar de tänkbara förändingarna.

Hur kommer då en dieselbil stå sig? Mjo, visst finns det miljödiesel och allt vad det heter, men det är inte lika effektivt som oljebaserad diesel, vilket för att förbrukningen ökar.

Så vad är då "rätt" val?
Ställ frågan om 10år och titta ut genom fönstret.
Personligen gillar jag etanolen mer, då inget slår en motor som varvar ur ordentligt... roll

Kan det sätta punkt för Saabs historia med rätt och fel val i vad de satsat på, och leda diskussionen mer mot vad vi vill se i framtiden. Mycket har kommit fram i tråden, men ju fler idéer vi har desto bättre. För som ni vet "spionerar" olika företag på denna sida, det skulle förvåna mig om ingen på våra stora bolag går in och kollar oss biltokar när de planerar en ny bil...

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 juni 2009
En fet nackdel med etanol är att det görs utav det spannmål som vi gör till mjöl som vi sedan bakar bröd på.

Ska vi använda maten som drivmedel, eller käka den? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 juni 2009
TurbOla skrev:
En fet nackdel med etanol är att det görs utav det spannmål som vi gör till mjöl som vi sedan bakar bröd på.

Ska vi använda maten som drivmedel, eller käka den? roll

Med lite utveckling kan det räcka till båda typer. Genmanipulera raps så det växer i sahara eller sibirien. Duger inte att äta, men bra bränsle? Det finns lösningar...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
Founder skrev:
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
M.V.H.

Hur kommer det sig att folk tror att BMW och de tyska märkena väljer vilka motorer som gäller för framtiden? Titta på volvo, renault, saab, audi... alla de satsar på E85 motorer.

E85 finns numera att köpa i de flesta europeiska länder, det vi sett nu är bara början...

Jag påstod aldrig att diesel var ett framtidbränsle, men etanol är knappast det.

Snåla förbränningsmotorer på bensin eller diesel är vad som gäller fram tills att tekniken för vätgassamhället är klart.
Senast redigerat av Rquired (16 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 juni 2009
Founder skrev:
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Etanolen är inget framtidsbränsle. Det krävs mer olja för att framställas 1 liter etanol än att framställa 1 liter bensin/diesel. Dessutom så dör de flera tusen människor i svält varje år för att vi använder deras "mat" till att tillverka drivmedel av.  Att Audi satsa på etanol är ett skämt, de har en motor, i en bil som går på etanol. Audi ink de stora tyskarna satsar på effektiva dieslar och bensinmotorer. Man brukar säga att audis bensinare drar lika mycket som volvos dieslar.  Ta bara nya VW passat med 1.9 tdi Bluemotion. Ja tror den skulle dra 0.42 L/milen blandat. Det är framtiden, tills vi börjar med el/gas drivna bilar. Inte etanol.....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

18 Inlägg
16 juni 2009
Ellertz skrev:
Founder skrev:
Rquired skrev:

Etanolen är inget framtidsbränsle. Det krävs mer olja för att framställas 1 liter etanol än att framställa 1 liter bensin/diesel. Dessutom så dör de flera tusen människor i svält varje år för att vi använder deras "mat" till att tillverka drivmedel av.  Att Audi satsa på etanol är ett skämt, de har en motor, i en bil som går på etanol. Audi ink de stora tyskarna satsar på effektiva dieslar och bensinmotorer. Man brukar säga att audis bensinare drar lika mycket som volvos dieslar.  Ta bara nya VW passat med 1.9 tdi Bluemotion. Ja tror den skulle dra 0.42 L/milen blandat. Det är framtiden, tills vi börjar med el/gas drivna bilar. Inte etanol.....

Snälla, dra inte in argumentet att folk svälter! de har det gjort i alla tider och det kommer dom att fortsätta med, ingen drar väll igång en tillverkning för att skänka bort produkten??
Odla på bara och anställ de som saknar $ så kanske de får råd att köpa mat om ingen annan (diktatur/junta/gerilla) lägger beslag på den först.

Psst.....a Camaro was here.....
Jag kör bil för attt det är kul, att det blir varmare är bara en bi-produkt

876 Inlägg
16 juni 2009
ewrs skrev:
Genom att inte bege mig in i den debatt som pågår här, så lämnar jag följande bild med motiveringen "Nu kanske det blir verklighet?".

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/2 … 460x0w.jpg

hoppas och önska kan man smile

201 Inlägg
16 juni 2009
ewrs skrev:
Genom att inte bege mig in i den debatt som pågår här, så lämnar jag följande bild med motiveringen "Nu kanske det blir verklighet?".

NOVA??? lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/115409/687903_cykg2t.jpg
NOVA! En kitcar byggt på VW-platta från -80 talet? Back to the future!

Be A Part Of The Driving Force

653 Inlägg
16 juni 2009
handydan skrev:
ewrs skrev:

NOVA??? lol

http://www1.garaget.org/gallery/archive/115409/687903_cykg2t.jpg

det e inte en nova, de e saab aero x.

Smoke tires not drugs

201 Inlägg
16 juni 2009
sk8ville skrev:
handydan skrev:
ewrs skrev:

NOVA??? lol

lol Lugn! Kolla vad vart inspirationen är hämtad i från. Om Saab ska vara innovativa... så har man ett exempel hur mån "lånar" lite idéer. "Alla" gör ju det...
Men nu är inte jag någon saab-människa (är verken emot eller för dom; typ neutral...)
Men frågan ligger ju i ett nytt ägarintresse - inte hurvida saab är bra eller mindre bra. Saab är (som jag anser det) en bil i nisch-sägmentet baserat på high-tec... (möjligen jag tar fel...)
Vi får önska Trollhättan och alla deras anställda lycka till smile

Be A Part Of The Driving Force

2 911 Inlägg
16 juni 2009
Koenigsegg kommer inte köpa saab, dom har ingenting att tillföra.
För fasiken, de som säljer hemlösas tidning gör bättre vinst än Koenigsegg, dom har backat alla år och saab också.

Saab tillverkar lika många bilar per dag som herr K gjort sedan han började, herr K omsatte 120 millar nånting medan saab omsatte 7 miljarder.

En PR-kupp utan dess like, störtlöjlig sådan också.

653 Inlägg
16 juni 2009
handydan skrev:
sk8ville skrev:
handydan skrev:
NOVA??? lol

lol Lugn! Kolla vad vart inspirationen är hämtad i från. Om Saab ska vara innovativa... så har man ett exempel hur mån "lånar" lite idéer. "Alla" gör ju det...
Men nu är inte jag någon saab-människa (är verken emot eller för dom; typ neutral...)
Men frågan ligger ju i ett nytt ägarintresse - inte hurvida saab är bra eller mindre bra. Saab är (som jag anser det) en bil i nisch-sägmentet baserat på high-tec... (möjligen jag tar fel...)
Vi får önska Trollhättan och alla deras anställda lycka till smile

aha tongue word på resten smile

Smoke tires not drugs

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
16 juni 2009
Decibel skrev:
För fasiken, de som säljer hemlösas tidning gör bättre vinst än Koenigsegg, dom har backat alla år och saab också.

Saab tillverkar lika många bilar per dag som herr K gjort sedan han började, herr K omsatte 120 millar nånting medan saab omsatte 7 miljarder.

Jasså... det säger du...
http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 393635.e24

Sump Runk Rätt O Slätt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2009
HyperSonica skrev:
Decibel skrev:

Jasså... det säger du...
http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 393635.e24

Avsiktsförklaring ja...   Den behöver inte leda till ett köp på långa vägar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök