Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Ellertz skrev:
Frågade man däremot efter E85, eller ethanol så kollade dom på en som om man vore dum i huvudet. Så att övriga europa satsar på diesel är ingen nyhet. Så bara på den världsledande bilundustrin i tyskland. Satsar bmw, mercedes eller VAG på etanol ? nej de gör dom inte. .
Självklart hade BMW & Co satsat på E85 om Tyska politiker valt att satsa på det som miljöbränsle.
M.V.H.
Mycket möjligt, men nu har de tillsammans med resten av Europa valt att satsa på dieseln. Vilket uppenbarligen var rätt val...
Är det diesel som det satsas mest på? Eller är det bara att det finns många dieselbilar och ett stort nät av stationer så man ser dem?
Jag håller med om att diesel i många lägen fungerar bättre än bensin, men att det är framtiden så låter det på samma sätt som att CO2 värmer jorden, inte solen om ni förstår vad jag menar.
Etanol nyttjas en hel del i Sverige och finns i mindre skala i andra länder. Vi nyttjas till stor del som testplattform för etanolen och fördelen med den är att den går rakt in i den redan befintliga bilparken med marginella förändringar, det gör inte diesel.
Men något som testas mycket i bl.a. Tyskland och som Norge satsar stort på är Väte (H2). BMW har testat med flytande väte, medan Mazda kör gasform. Detta är troligen ett framtidsbränsle, men vem bygger ut allt? Och främst, vem ska komma först - hönan eller ägget (bilen eller tankstället). I Japan kör de i stan för att komma tillbaka till det ställe de kan tanka.
Med det i tanken tycker jag Saab satsat 100% rätt.
De har satsat på en motor man kör på 0.7l/mil på bensin utan problem, även när man är 5pers och har barnvagnen med sig. På samma sätt är bilen redo OM vi skulle sluta nyttja bensin (troligare att det förbjuds än tar slut). De som planerar på Saab har uppenbarligen tänkt på att man inte får bort alla bensinbilar i en knäppning med fingrarna och byggde en bil som klarar de tänkbara förändingarna.
Hur kommer då en dieselbil stå sig? Mjo, visst finns det miljödiesel och allt vad det heter, men det är inte lika effektivt som oljebaserad diesel, vilket för att förbrukningen ökar.
Så vad är då "rätt" val?
Ställ frågan om 10år och titta ut genom fönstret.
Personligen gillar jag etanolen mer, då inget slår en motor som varvar ur ordentligt...

Kan det sätta punkt för Saabs historia med rätt och fel val i vad de satsat på, och leda diskussionen mer mot vad vi vill se i framtiden. Mycket har kommit fram i tråden, men ju fler idéer vi har desto bättre. För som ni vet "spionerar" olika företag på denna sida, det skulle förvåna mig om ingen på våra stora bolag går in och kollar oss biltokar när de planerar en ny bil...