Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

McFatman
11 juni 2009 · 12 Inlägg

Lågt andrahandsvärde på saabar måste bero på någonting. Att dom är helt enkelt riktiga skitbilar. Går ofta sönder och slukar bränsle. Nya ägare kanske kan göra nått bra av saab.

Volvo må vara en traktor för att dom alltid ligger först och saab är släpet som alltid ligger efter.

Ekis!
11 juni 2009 · 1 210 Inlägg

chrizz skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5369835.ab

Jaha, då var det officiellt då. Kan det bli något av Saab nu kanske? RWD? V8? En sportbil kanske?

vadå bli!?? nu får du kamma dig chrizz wink

Saab har gjort fina bilar länge..  nu fick du minus i min bok tongue

Lozinmust "Unloaded"
11 juni 2009 · 1 557 Inlägg

Maptun
Nordic
Koenigsegg?

(en kul alternativ verklighet månne? kommer ju aldrig att ske men häftigt hade det varit ifall Koenigsegg skulle bli "hustrimmaren")

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
THEBADGUY Gorgilus addictus
11 juni 2009 · 4 737 Inlägg

McFatman skrev:
Lågt andrahandsvärde på saabar måste bero på någonting. Att dom är helt enkelt riktiga skitbilar. Går ofta sönder och slukar bränsle.   Nya ägare kanske kan göra nått bra av saab.

Volvo må vara en traktor för att dom alltid ligger först och saab är släpet som alltid ligger efter.

Skitsnack.

SAAB går inte sönder mer än andra bilar.
Försök att komma med lite bevis att SAAB går sönder oftare än medelbilen så tror jag dig.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Moparboy440
11 juni 2009 · 4 682 Inlägg

säger bara grattis till saab smile.

Bjork OEM <3
11 juni 2009 · 6 957 Inlägg

Koenigsegg är inte dom enda som köper Saab om affären i går i lås..för den som missat detta.

OEM <3
azid Det som inte dödar gör ont
11 juni 2009 · 2 668 Inlägg

McFatman skrev:
Lågt andrahandsvärde på saabar måste bero på någonting. Att dom är helt enkelt riktiga skitbilar. Går ofta sönder och slukar bränsle. Nya ägare kanske kan göra nått bra av saab.

Volvo må vara en traktor för att dom alltid ligger först och saab är släpet som alltid ligger efter.

men svälj ett raktblad... går sönder och slukar brännsle... hmm du har inte kört om ens åkt saab ellerhur?

2slow
Lozinmust "Unloaded"
11 juni 2009 · 1 557 Inlägg

McFatman skrev:
Lågt andrahandsvärde på saabar måste bero på någonting. Att dom är helt enkelt riktiga skitbilar. Går ofta sönder och slukar bränsle. Nya ägare kanske kan göra nått bra av saab.

Volvo må vara en traktor för att dom alltid ligger först och saab är släpet som alltid ligger efter.

Slukar bränsle? Och du förespråkar Volvo? Har internet inte lärt dig någonting? Eller du kanske kom hit igår, vad vet jag.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
Ekis!
11 juni 2009 · 1 210 Inlägg

Phaetoon skrev:

lindell90 skrev:

Crappy_punkrocker skrev:
För jävla grymt om det blir av! Tänkt er...e 9-5a, v8, rwd, 1000hp...oh mysbånge! big_smile

hade väll kunnat vara fräckt men kommer förmodligen aldrig hända. Gissar på att Saab kommer försöka locka samma kunder plus tillräckligt många för att dem ska gå med vinst smile annars blir det nog som någon sa som det är mellan Audi och Lamborghini.

Fast en etanolmotor på 400hk kanske? En bakhjulsdriven Saab med massor av körglädje kanske skulle kunna matcha BMW och fånga upp en massa nya kunder?

Inte kommer dom gå ifrån fwd... de är ju saab...
köper dom saab så är de för att driva vidare och effektivisera så de blir vinst... mera försäljning osv..

kanske låt säga kanske om de går bra, så får dom för sig att göra en herre jösses tok bil för demo.. som sen inte kommer byggas för försäljning men för vissa få utvalda med mycke läder...

Bjork OEM <3
11 juni 2009 · 6 957 Inlägg

Ekis! skrev:

Phaetoon skrev:

lindell90 skrev:

hade väll kunnat vara fräckt men kommer förmodligen aldrig hända. Gissar på att Saab kommer försöka locka samma kunder plus tillräckligt många för att dem ska gå med vinst smile annars blir det nog som någon sa som det är mellan Audi och Lamborghini.

Fast en etanolmotor på 400hk kanske? En bakhjulsdriven Saab med massor av körglädje kanske skulle kunna matcha BMW och fånga upp en massa nya kunder?

Inte kommer dom gå ifrån fwd... de är ju saab...
köper dom saab så är de för att driva vidare och effektivisera så de blir vinst... mera försäljning osv..

kanske låt säga kanske om de går bra, så får dom för sig att göra en herre jösses tok bil för demo.. som sen inte kommer byggas för försäljning men för vissa få utvalda med mycke läder...

Bara för att en firma köper upp en annan firma betyder det inte att de kommer spottas ut mängder av häftiga bilar, dom kanske skulle försöka stabilisera Saab lite mera nu isf.

En liten bil, typ Golf, Polo klassen skulle vara en bra start i mina ögon?
Transportbilar typ Caddy, Transporter kan vara ett annat steg, vad vet jag?

OEM <3
lelleal
11 juni 2009 · 1 150 Inlägg

McFatman skrev:
Lågt andrahandsvärde på saabar måste bero på någonting. Att dom är helt enkelt riktiga skitbilar. Går ofta sönder och slukar bränsle. Nya ägare kanske kan göra nått bra av saab.

Volvo må vara en traktor för att dom alltid ligger först och saab är släpet som alltid ligger efter.

vakna nu saab har alltid legat före i sakerna om man jämnför med volvo en 80 tals 9000 ser fortfarande inte omodärn jämnfört med volvos ?slukar bensin är volvo mkt duktigare på !saab har alltid vart en finare bil än volvo.så fort saab har infört nått i sina bilar så har volvo kommit nåra år efter eller mer !

Senast redigerat av lelleal (11 juni 2009)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Founder
11 juni 2009 · 1 414 Inlägg

Jag är mycket nöjd med beskedet smile Tror att det kommer bli en väldigt intressant framtid för bägge företagen. Själv äger jag 2 st Saab'ar nu o den 3'e är på väg inom 2-3 månader smile

För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Vem som än köper SAAB gör en jäkligt bra deal, det finns idag 3 färdig utvecklade helt nya version av bilar (9-5, 9-3, 9-4x) som är betalda av GM och är redo att släppas, det finns helt nya motorer som kommer se dagens ljus inom något år och en park av miljö-motorer som är större än hos någon annan tillverkare. SAAB är idag världsledande på etanol motorer och litar man på obama o resten av EU är etanol framtidens bränsle. USA tex satsar hutlösa summor pengar för att införa E85 som standard bränsle i hela USA.

BRA JOBBAT KOENIGSEGG!!!

En liten smak av framtiden för SAAB smile

http://www.saabsunited.com/upload/images2009/06/djup_strup_in_the_saab_carpark_out_the_back/2010Saab9-5DS-1.jpg

http://www.saabsunited.com/upload/images2009/05/2010_saab_9-5_spyshot_detail/Saab9-4xTestingInterior.jpg

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Bjork OEM <3
11 juni 2009 · 6 957 Inlägg

Founder skrev:
Jag är mycket nöjd med beskedet smile Tror att det kommer bli en väldigt intressant framtid för bägge företagen. Själv äger jag 2 st Saab'ar nu o den 3'e är på väg inom 2-3 månader smile

För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Vem som än köper SAAB gör en jäkligt bra deal, det finns idag 3 färdig utvecklade helt nya version av bilar (9-5, 9-3, 9-4x) som är betalda av GM och är redo att släppas, det finns helt nya motorer som kommer se dagens ljus inom något år och en park av miljö-motorer som är större än hos någon annan tillverkare. SAAB är idag världsledande på etanol motorer och litar man på obama o resten av EU är etanol framtidens bränsle. USA tex satsar hutlösa summor pengar för att införa E85 som standard bränsle i hela USA.

BRA JOBBAT KOENIGSEGG!!!

En liten smak av framtiden för SAAB smile

http://www.saabsunited.com/upload/image … -5DS-1.jpg

http://www.saabsunited.com/upload/image … terior.jpg

Kloka ord!

Underbar inredning big_smile

OEM <3
Ekis!
11 juni 2009 · 1 210 Inlägg

Bjork skrev:

Ekis! skrev:

Phaetoon skrev:

Fast en etanolmotor på 400hk kanske? En bakhjulsdriven Saab med massor av körglädje kanske skulle kunna matcha BMW och fånga upp en massa nya kunder?

Inte kommer dom gå ifrån fwd... de är ju saab...
köper dom saab så är de för att driva vidare och effektivisera så de blir vinst... mera försäljning osv..

kanske låt säga kanske om de går bra, så får dom för sig att göra en herre jösses tok bil för demo.. som sen inte kommer byggas för försäljning men för vissa få utvalda med mycke läder...

Bara för att en firma köper upp en annan firma betyder det inte att de kommer spottas ut mängder av häftiga bilar, dom kanske skulle försöka stabilisera Saab lite mera nu isf.

En liten bil, typ Golf, Polo klassen skulle vara en bra start i mina ögon?
Transportbilar typ Caddy, Transporter kan vara ett annat steg, vad vet jag?

Helt klart måste dom ju se till vad konsumenterna efterfrågar.. och i dagens läge bensinsnåla bilar i medel storlek.. måste ju komma i håg att saab är en familje bil... smile fast en typ polo storlek som har lite sportigt utsende med ekonomiska krav skulle nog vara en hit...

Ekis!
11 juni 2009 · 1 210 Inlägg

Founder skrev:
Jag är mycket nöjd med beskedet smile Tror att det kommer bli en väldigt intressant framtid för bägge företagen. Själv äger jag 2 st Saab'ar nu o den 3'e är på väg inom 2-3 månader smile

För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Vem som än köper SAAB gör en jäkligt bra deal, det finns idag 3 färdig utvecklade helt nya version av bilar (9-5, 9-3, 9-4x) som är betalda av GM och är redo att släppas, det finns helt nya motorer som kommer se dagens ljus inom något år och en park av miljö-motorer som är större än hos någon annan tillverkare. SAAB är idag världsledande på etanol motorer och litar man på obama o resten av EU är etanol framtidens bränsle. USA tex satsar hutlösa summor pengar för att införa E85 som standard bränsle i hela USA.

BRA JOBBAT KOENIGSEGG!!!

En liten smak av framtiden för SAAB smile

http://www.saabsunited.com/upload/image … -5DS-1.jpg

http://www.saabsunited.com/upload/image … terior.jpg

Habba habba habba  här har vi en som jobbar på saabs fabrik ser ja tongue hmm ja men synd att saabarna på bilderna ser ut som nån jänke kopia... sad för mycket GM i dom...

Senast redigerat av Ekis! (11 juni 2009)

Founder
11 juni 2009 · 1 414 Inlägg

Ekis! skrev:

Founder skrev:
Jag är mycket nöjd med beskedet smile Tror att det kommer bli en väldigt intressant framtid för bägge företagen. Själv äger jag 2 st Saab'ar nu o den 3'e är på väg inom 2-3 månader smile

För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Vem som än köper SAAB gör en jäkligt bra deal, det finns idag 3 färdig utvecklade helt nya version av bilar (9-5, 9-3, 9-4x) som är betalda av GM och är redo att släppas, det finns helt nya motorer som kommer se dagens ljus inom något år och en park av miljö-motorer som är större än hos någon annan tillverkare. SAAB är idag världsledande på etanol motorer och litar man på obama o resten av EU är etanol framtidens bränsle. USA tex satsar hutlösa summor pengar för att införa E85 som standard bränsle i hela USA.

BRA JOBBAT KOENIGSEGG!!!

En liten smak av framtiden för SAAB smile

http://www.saabsunited.com/upload/image … -5DS-1.jpg

http://www.saabsunited.com/upload/image … terior.jpg

Habba habba habba  här har vi en som jobbar på saabs fabrik ser ja tongue hmm ja men synd att saabarna på bilderna ser ut som nån jänke kopia... sad för mycket GM i dom...

Jag jobbar inte på SAAB smile Jag flyger franska flygplan... bilderna är hämtade från min goda vän Stephen Wade's blogg: http://www.saabsunited.com/

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Joo
11 juni 2009 · 741 Inlägg

Founder skrev:
http://www.saabsunited.com/upload/image … terior.jpg

Grymt snygg inredning!

Senast redigerat av Joo (11 juni 2009)

TurbOla Reservdansk
11 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Founder skrev:
För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Inte för att förstöra din dag, men Saab har gått med förlust ända sen företaget startades vid 1940 då man behövde en flygplanstillverkare. smile

Först var det flygplansindustrin/militären som höll Saab uppe under 1940 och 1950-talet, sen var det lastbilsindustrin 1960-1980, och sen nu var det GM från 1990-talet tills nu.

Saab har aldrig nånsin stått på egna ben - och frågan är - hur länge/om dröjer det till det finns en chans att de gör det? smile

Att pengarna från Saabs vinst har hamnat hos GM... må så vara - men det är fortfarande inte mer än typ 15 år tillbaka.

Alla år förut då?!
Saab har aldrig gått riktigt bra, det är tyvärr bara så. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KHRacing
11 juni 2009 ·

Under 2010 så kommer det finnas som val att beställa en CCX-R med Saab 2,3 turbo 4:an istället för v8:an :-)

bäst att lägga till en smiley tror jag !

Navkapsel
11 juni 2009 · 4 637 Inlägg

Fast-lane skrev:

Scorren skrev:
Tror inte att de valt att köpa Saab för att stoppa in CCX motorn i och tycka att det är ballt... De kommer förmodligen fortsätta försöka ha kvar samma kunder som tidigare dvs. familjesvenssons som vill åka bekvämt och tryggt.
Men man kan ju hoppas på att instrumentpanelen och inredningen görs om helt och hållet, då den i princip sett likadan ut i 20 år.....

Varför ta bort ett vinnande koncept smile

Jag gillar inte Saab men något de lyckats vettigt med är det ovanliga att behålla de för märket typiska dragen. Det är coolt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang