Köpråd: Den ultimata vinterbilen?

Rquired Allmänt envis
12 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Boney skrev:
innan det spårar ut totalt kan ni få till uppgift att skriva lite för/nackdelar och erfarenheter med den bil just DU tycker är bäst för ändamålet "åka brett, billigt och lättlagat"
skippa diskussionen om fram/bakhjuls drivet volvo vs bmw. har bestämt mig för bakhjuls drivet punkt. inget gissande nu utan fakta.

Som jag skrev tidigare, en Bmw E30 eller E34.

Varför?
Grovt dimensionerat, "byggt för hårdkörning", ofta vettiga lösningar och lätt att pyssla lite själv. Delarna är inte dyra (även om Volvo är billigare), Hur roliga som helst att köra

Kanske till och med E34 över E30, borde vara betydligt lättare att hitta en fin sådan. Betydligt fler buskörda E30s där ute...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Boney
12 juni 2009 · 14 Inlägg

ska bli intressant att se vad som skrivets imorn. har ju kollat på e34 förut så det lutar ju åt det.
finns det fler med erfarenheter med denna bil så får ni gärna skriva några rader

natti på er och bli inte osams nu...

Senast redigerat av Boney (12 juni 2009)

Subaru Levorg "GT-S" (2016)
Darkie dARKiE
12 juni 2009 · 5 031 Inlägg

Jag hade en BMW E34 530 -88 med M5 diff förut (3år ägande). ABSOLUT roligaste vinterbilen/sommarbil jag har haft. Perfekt balanserade, fungerade även att slänga ut när det var torrt ute, så grymt pigg så sätt också.

Lätta att skruva på (var den stora raka sexan)

Nu kör jag volvo 740 på vintrarna.
Varför?
Jo, billiga i inköp, billig att äga (160kr i månaden trafikför..).
Roliga som fan att svina i när det väl är blött/snö annars världens tråkigaste bil.. Man bryr sig inte lika mycket ifall man skulle sätta den i ett träd som man gjorde med Bmwn. Sen att dem är fula ? vem bryr sig.. vinterbil wink

/mvh skog

Senast redigerat av Darkie (12 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Rquired Allmänt envis
12 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Boney skrev:
ska bli intressant att se vad som skrivets imorn. har ju kollat på e34 förut så det lutar ju åt det.
finns det fler med erfarenheter med denna bil så får ni gärna skriva några rader

natti på er och bli inte osams nu...

Risken finns...  lol

Erfarenheter av E34? Tja vet att pappa körde sin 525a 30k mil utan ett fel eller driftstopp, och att den 540 jag hade som lånebil vid en service hade rullat 40k mil och kändes fortfarande pigg och ok. Har även haft andra E34 runt omkring som jag vet rullat långt utan problem, skall tillsammans med E32 vara Bmws mest välbyggda bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Darkie dARKiE
12 juni 2009 · 5 031 Inlägg

Rquired skrev:

Boney skrev:
ska bli intressant att se vad som skrivets imorn. har ju kollat på e34 förut så det lutar ju åt det.
finns det fler med erfarenheter med denna bil så får ni gärna skriva några rader

natti på er och bli inte osams nu...

Risken finns...  lol

Erfarenheter av E34? Tja vet att pappa körde sin 525a 30k mil utan ett fel eller driftstopp, och att den 540 jag hade som lånebil vid en service hade rullat 40k mil och kändes fortfarande pigg och ok. Har även haft andra E34 runt omkring som jag vet rullat långt utan problem, skall tillsammans med E32 vara Bmws mest välbyggda bil.

Speciellt M5:orna som var/är handbyggda smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
LilleSKUTT
12 juni 2009 · 512 Inlägg

bmw 535 e34 och 535/528 e28 har haft några stycken  tänk på att kolla  bakvagnsbusningar hardyskiva och stödlager samt glapp i framvagn bra att veta  är att ventilvipporna går gärna av vid ca 30tusenmil   speciellt om bilen vart lugnt körd å du plågar litegrann några tusen mil smile mycket sköna och förlåtande bilar att sladda i både på sommar å vinter  bränsle 0,75-mycket beroende på skick och modell samt hur mycket bly du ska ha i skorna men exempel är en 35tusenmilars e34 535 med öppet filter chipp( superchip har jag för mig det hette) samt rensad cat  drog hårdkörning ånge - sollefteå ( via bispgården ) 0,85   samma bil drog ca 0,95 i 120 på landsväg och 1,2 i bus  hemma på byn  innan chippningen så drog den  1,1-1,7 1,1 långkörning i hög marchfart 1,7 i bus i byn

volvo amason kombi  med lamelldiffaxel   helkul att sladda runt i samt skattebefriad låg försäkring och udda

volvo 745 trist men gick iaf sladda med  bmw 518 är roligare trots mindre effekt och lika tung bil

bmw 320 e30  bland det roligaste på vintern av det jag åkt hittills ( om man ser bakhjulsdrivet)

vw scirocco ( vet det är fwd men måste nämna den då det är överlägset roligaste/ bästa bil jag haft i förhållande till pris ) billiga delar  billig försäkring trots sportbil   sladdvänlig bara åka in i kurvan dutta på bromsen å sen  fullspett så åkte man på 4hjulshäng ganska långt smile ( även på torr asfalt)  bränsle förbrukning 0,6 på långåka 0,7 i byn 0,9 vid lek å 1,1 på hård bankörning  ( gti 1,8 112 hk -83)

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Memme I'am AWESOME..
12 juni 2009 · 2 783 Inlägg

FORD sierrA ! <3

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Boostrider Försöker iaf
12 juni 2009 · 1 998 Inlägg

Har kört:

Volvo 142 med b20b
Volvo 240 med b230k weberbestyckad
volvo 740 med b230f
Bmw e30 325 och lamelldiff
bmw e30 320

Står mellan 240 å bmw 320. 325an hade lite väl mycke hk för vintern så då är nog 320 bättre (323 vore nog bäst). Dock gött med lamelldiff.

240in gick å gick å gick. Trottoarkanter här å där. Körde utan olja och vatten nästan hela vintern. Å när ja väl hade vatten i den så var de inte tillräckligt med glykol. Ändå höll skiten. (skulle döda motorn så ja kunde sätta i en b23e)
Gick å köra ganska brett å fort men ibland så innerhjulspann den å våga inte jucka i 120km/+

320en va riktigt gå å sladda mä. Inga koplingsjuck behövdes då dessa hellre spinner på båda än en volvo. Låt desutom dretgött. Bättre komfort. Lättare å få långa sköna kast också. Dock börjar de bli svårt över 130km/h på bredden.

Jadu svårt som fan å båda är ju fina bilar enligt mig. Båda bilarna har ungefär samma prisklass både när de gäller försäkring, inköp och delar.

Ta den du känner passar dig bäst

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
DirektorIsaksson
12 juni 2009 · 191 Inlägg

om du e ute efter en bil i 10 000 kronors klassen så är ju sierra eller volvo ett bra val. fördel med sierra är att de är billiga i inköp och roliga att sladda med på vintern.körde senast en sierra idag detta var en gt av 94 årsmodell, må säga att den var jävligt väl utrustad med allt man kan tänka sej:) så en senare årsmodell hade jag satsat på isf med doch motor eller v6:) nackdelen med sierra är väl rost eller spruckna toppar. Detta fel förekommer oftast i doch motorerna vet itne hur det e med v6:orna.

Ett annat alternativ jag själv kan rekomendera en volvo 940 till exempel. I min har jag slungdiff vilket innebär att man kan ha ganska kul:) min är dock en 91:a.Eftersom jag är ett bmw freak o inget volvo freak så vet jag inte om det är något speciellt med slungdiff o fb motorn i 91:orna. Fördel då med volvon är ju att det e en stabil bil,väldigt skön att köra, och lätt meckat som vilken annan volvo som helst:)

Vill du satsa på en lite dyrare bil så ska jag ju rekomendera bmw dåsmile Du kan få en vettig e34 för bra pengar idag. jävligt mycket bil för pengarna i denna modell tycker jag och den är rolig att köra tycker jag. Jag själv tycker att bmw är en jävligt välplanerad bil och att dom är bra att mecka med och grejer är ju lika lätt att få tag till som till en volvo ju:) Du kan ju kika in lite på en e36 också kanske en 320 eller 325 är ju inte jätte dyra i bruksskick. Lycka till med köpet hoppas det va till nån hjälp:)

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 juni 2009 · 10 427 Inlägg

og900turbo skrev:
haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Du vet väl att Folksam klassar vissa gamla fwd-bilar som mindre säkra än vissa andra som är rwd? Två klassiska svenska märken det handlar om.. tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
tobee
12 juni 2009 · 735 Inlägg

Försök hitta en 525ix e34, roligare 4wd finns inte om man gillar ett bakhjulsdrivet beteende. Har ägt både audis quattro och haldex bilar men farsans 525ix tillhör fortfarande favoriten av dessa system. Du åker precis lika brett som i en vanlig 525a men du får ett underbart driv framåt samtidigt! Sitter diffbroms på bakhjulen och en visko som skickar ca 35% framåt och 65% bak! JIHAA! 325ix E30 har likadan 4wd(liksom sierra 4wd men vem vill ha en ford) men är nästan omöjliga att hitta i hyffsat skick... Många 525ix har gått som familjebil och är därför i bättre skick. Drar faktiskt inte så satans mkt soppa som man kan tro. Farsan åker på runt 0.9

Senast redigerat av tobee (12 juni 2009)

von_blad
12 juni 2009 · 461 Inlägg

Om du endast ska ha den på vintern och inte tänkt vara rädd om den, så tycker jag att en 740 är ett bra val. Den kan du buckla till utan att bli ledsen och effekt behövs inte på snö. Billiga delar är det om något skulle gå sönder.

Men har du tänkt att ev. behålla bilen efter vintern också, så skulle jag helt klart satsat på någon BMW smile De är inte speciellt dyra att äga heller.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
blacken
12 juni 2009 ·

Volvo 340/Daf66 är grymma på vinterväglag. Eller Folka typ I,  Saab 96 är också mer än godkänd på vintervägar, Överlägsna alla Volvo i framkomlighet och kurvtagning på pissig underlag och vid mycken snö på vägen..

Senast redigerat av blacken (12 juni 2009)

MR_Bass Avstängd
12 juni 2009 · 85 Inlägg

Volvo 740/745

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Schyssta vinterdäck (relativt nya) och stötdämpare på en Volvo 740 gör den till helt okej vinterbil.

Har ju haft två 740s under 5 år här och har endast kört fast en gång och det var
med gamla bilen.. körde fast på en isfläck på faderns garageinfart. big_smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
bmx
12 juni 2009 · 7 100 Inlägg

ford sierra,granada eller scorpio

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
FireTraXX DFFL
12 juni 2009 · 9 020 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

og900turbo skrev:

Pan skrev:
Ähh lägg av nu åka framhjulsdrift på vintern är ju som att torka sig innan man skiter. wink Totalt meningslöst!!

PS Har kört Sierra och 740 på vintern men Sierran är nog fan lite roligare. Får provocera den lite mer går dock åka förbannat kontrollerat!

haha det är inte meningslöst , du förstår nog varför fwd är bra när du skaffat familj o barn du är rädd om !

Topic , bmw e30 , "volvoraggarskrothögar" som du kalla dem är för tråkiga på alla sätt ! Mvh!

Föräldrar som går och köper en ny BMW vill alltså typ att sina barn ska dö? Nu är jag ingen expert men jag gissar på att en bakhjulsdriven bil med antisladd är säkrare vid en sladd än en framhjulsdriven med antisladd. Det finns bara en fördel med framhjulsdrift, det är billigare att bygga.

Varför skulle E30 och gamla Volvo vara tråkiga?

Kan man köra bakhjulsdrivet sidleds så är nog det bättre.
Kan man inte så borde man köra framhjulsdrivet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
camaro67 Meister
12 juni 2009 · 6 763 Inlägg

bmx skrev:
ford sierra,granada eller scorpio

Scorpion är bra mycket trevligare att åka på tvären med än 740. Tro mig jag har haft båda. I övrigt så är Scorpion en bättre bil.

Men den ultimata vinter bilen är en Evo 6 TME

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
bmx
12 juni 2009 · 7 100 Inlägg

camaro67 skrev:

bmx skrev:
ford sierra,granada eller scorpio

Scorpion är bra mycket trevligare att åka på tvären med än 740. Tro mig jag har haft båda. I övrigt så är Scorpion en bättre bil.

Men den ultimata vinter bilen är en Evo 6 TME

ojaaa de är den!har kört båda ja med,och ja tar scorpion,grymt skön och köra,specielt med 6:an big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Mattley Utbildad Service tekniker
12 juni 2009 · 117 Inlägg

Du kan ju köpa min 240 turbo wink den är bra kul på vintern

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang