Tips på bra "Kaross lim"

LillNaisarn
13 juni 2009 ·

Som rubriken lyder.

Så vill jag få lite tips på limmer som är bra för att använda på karossen då jag tänkte åt veckan montera "wide body" skärmkanter.

Gärna något ställe där man kan beställa via hemsida!

Kirre
13 juni 2009 · 2 122 Inlägg

är de glasfiber kanter du ska montera?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
LillNaisarn
13 juni 2009 ·

Kirre skrev:
är de glasfiber kanter du ska montera?

Det stämmer bra det, glömde skriva det.

Germax
13 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Utan att ha en aning så kan jag ju nämna Pl400 och Sikaflex 521 som alla skriver i alla andra trådar om lim tongue

Koop
13 juni 2009 · 1 867 Inlägg

Terostat 9220! Finns på mekonomen och funkar skitbra till sånt. PL400 och Sikaflex 521 är ju också alternativ.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Rydholm Ej Medlem
13 juni 2009 · 369 Inlägg

Ultragrip, fäster på allt o alla o sitter som f*n. finns på byggvaruhus

You haven't lived until you found something worth dying for!
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 juni 2009 · 2 853 Inlägg

pl400 utan tvekan.

Supra_robin
13 juni 2009 · 4 663 Inlägg

PL400  skulle ja ta

evilaudio
13 juni 2009 · 16 195 Inlägg

3Ms svarta 2-k karosslim utan tvekan... SÅÅÅÅ mycke smidigare å bättre än Pl400... de går att slipa utan svårtigheter samt att de går å lacka på de..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sir_daniel www.kudoz.se
13 juni 2009 · 3 802 Inlägg

inte funderat på att plasta fast det i karossen?

Eberlund VW Ägare
14 juni 2009 · 1 011 Inlägg

Veidec Stickybond använde jag. Grymt bra då det limmet inte kräver någon fixering.

Henrik Eberlund
LillNaisarn
14 juni 2009 ·

JapMax skrev:
Utan att ha en aning så kan jag ju nämna Pl400 och Sikaflex 521 som alla skriver i alla andra trådar om lim tongue

Om jag inte missminner mig helt fel så är väll varken sika eller PL att föredra att sätta på bilkaross då det börjar rosta iom att det innehåller silicon?

Har redan PL400 hemma annars om det funkar sen kjolpaket bygge.

evilaudio skrev:
3Ms svarta 2-k karosslim utan tvekan... SÅÅÅÅ mycke smidigare å bättre än Pl400... de går att slipa utan svårtigheter samt att de går å lacka på de..

Det låter ut kanon, något tips på en som säljer just detta så man kan beställa smile ?

sir_daniel skrev:
inte funderat på att plasta fast det i karossen?

Tanken har funnits men är rädd att det finns stor risk att det spricker iom att materialen rör sig "olika".
Eller är det bara jag som är nojjig utan anledning?

Eberlund skrev:
Veidec Stickybond använde jag. Grymt bra då det limmet inte kräver någon fixering.

Tack för ditt tips, något tips på vart man kan köpa det ?

LillNaisarn
15 juni 2009 ·

Ingen som vet hur det är ang ens funderingar på ang PL samt sika att använda som "kaross lim" ?
Tänkte om man minns helt riktigt att det finns risk att det börjar rosta eller om man minns helt galet.

gorre
15 juni 2009 · 250 Inlägg

rek sikaflex 521 eller 221

Sikaflex-521
Sikaflex-521 är en 1-komponents lim- och tätningsmassa med lång öppentid, som med hjälp av luftens fuktighet härdar till en permanent elastisk fog. Sikaflex-521 produceras i enlighet med kvalitetssäkrings- respektive miljöledningssystem certifierade enligt ISO 9001/14001. Godkänd enligt MTK certifikat nr 9001.


Produkten uppfyller kriterierna för kemiska produkter i BASTA.

Användningsområde
Sikaflex-521 är utvecklad för limning och försegling av plåtfalsar, beslag, genomföringar, hörn- och vinkelkonstruktioner mm. Sikaflex-521 limmar glas, plast, trä och metall och används inom karosseri-, fordons-, husvagns- och husbils-, kyl- och VVS-industrin samt skepps-, småbåts-, container- och silostillverkning.

Färg
Grå, vit, svart.

är tveksam till att de har gjort en produkt som är till för karosseri och missat att den gör så att det börjar rosta.

Sikaflex-221
1-komponent allroundlim och förseglingsmassa som vidhäftar mot en mängd olika underlag och ger en permanent elastisk fog med hög styrka. Slip- och övermålningsbar. Stöt- och vibrationsdämpande.

Färg
Ljusgrå, svart, vit, mörkbrun.

detta använder på jobbet för att täta där vi bara har delsvetsat före vi målar så denna vet jag av egen erfarenhet att det funkar bra mot plåt och även att det inte är några problem att lacka över den.

finns även sikaflex 252 detta släpper garanterat inte

Sikaflex-252
Stark lim- och tätmassa. Monteringslim för stål- och plastkonstruktioner.

Förpackning
12x310 ml patron/kartong, 20x600 ml ALU-påsar/kartong.

även detta funkar
Sikaflex-260
Extra starkt lim för montering av metall, plast, glas, trä mm.

Förpackning
12x310 ml patroner/kartong.

alla dessa funkar hur fint som helst. sikas produkter är väl beprövade inom fordonsindustrin tillskillnad från pl400 som jag nästan räknar till bygg branschen.

det som många missar är att sika har ett brett sortiment allt från byggnads lim till gud vet vad
så de har grejer som är specifikt tillför karosseri och jag åtminstone skulle välja en sådan produkt framför nått universal lim.

Senast redigerat av gorre (15 juni 2009)

LillNaisarn
16 juni 2009 ·

gorre skrev:
är tveksam till att de har gjort en produkt som är till för karosseri och missat att den gör så att det börjar rosta.

Då är det nog jag som svammlar helt enkelt smile Då får jag köpa det då jag hittar det någonstans, eller har någon något tips vart man kan enkelt beställa 521 via "webb" ?

joonte_ got stance?
17 juni 2009 · 546 Inlägg

evilaudio skrev:
3Ms svarta 2-k karosslim utan tvekan... SÅÅÅÅ mycke smidigare å bättre än Pl400... de går att slipa utan svårtigheter samt att de går å lacka på de..

vart köper man detta?

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
Germax
17 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Funkar inte PL400? Jag har köpt de till mina kjolar, jag vill inte att skiten ska börjarosta tongue
Min Sika 521 är slut sad

Erick
17 juni 2009 · 4 767 Inlägg

Jag tycker inte om PL400 pga att det fäster dåligt på plana plåtytor samt blir för hårt och spricker istället..

Jag har limmat ihop dom senaste bilarna jag byggt med sika 221 och det har fungerat klockrent, sitter utav bara helv.. också.. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Jesterhead
9 maj 2021 · 35 Inlägg

Erick skrev:
Jag tycker inte om PL400 pga att det fäster dåligt på plana plåtytor samt blir för hårt och spricker istället..

Jag har limmat ihop dom senaste bilarna jag byggt med sika 221 och det har fungerat klockrent, sitter utav bara helv.. också.. smile

Mvh
Erick

Jag väcker denna tråd igen då det är dags för mig att fästa glasfiber mot plåt och även mot plast.

På mitt jobb säljer vi olika sorters sikaflex. Men vad är det för skillnad på t.ex. 221 som du nämner och 521?

Senast redigerat av Jesterhead (9 maj 2021)

Volvo S80 V8 "Summum" (2007)
zzr94092
9 maj 2021 · 4 404 Inlägg

Står det inte på tuben?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang