Tips och hjälp med B230fk

Gottfrid
13 juni 2009 · 29 Inlägg

Hej, dags för motorbyte äntligen.

Köpte mig en B230fk nu i helgen som ja tänkte stoppa i min 240-89 Med B230F.
Har läst mig till lite info men vill mest ha bekräftat att ja förstått rätt innan ja börjar renovera och lägga ut pengar på motorn.

Planen är att ja ska byta alla lager som behövs och alla packningar och måla och putsa upp allt så det ser och funkar tipptopp.

Så i och med detta har en del frågor dykt upp som ja vill ha raka svar på om det är möjligt.

1. Spridare
Ja fick med både turkosa spridare varav en dock är lite skadad. Den gröna plasthylsan i botten av spridaren är trasig. Kan ja hitta nya delar till spridaren eller är det bara ny spridare som gäller?
Dom turkosa spridarna satt nämligen inte på motorn, utan låg i skuffen på bilen, men som ja fattat det ska ja ha turkosa spridare fast med motstånd om ja ska använda orginal kablaget i min 240?
På B230FKn satt det dock monterat gula spridare precis som på min B230F.
Kan ja använda dessa spridare ist för dom turkosa eftersom dessa är hela? Om ja, måste ja använda motstånd på dessa med för att inte bränna boxen?
Som ja fattat det så är dom gula högohmiga och dom turkosa lågohmiga?

2. I bilen satt det en jetronic box inkopplad med nummer 0 280 000 977 men det låg även en jetronic box i skuffen med nummer 0 280 000 946. Vilken av dessa hör till bilen och ska användas tro?
Fick ingen tändbox med till bilen dock, kan ja använda tändboxen från min B230F? om inte ska ja försöka skaffa en -219 guld tändbox med en gång och passar den isåfall med motorn?
Samma sak med bränsleboxen, kan ja använda mig av någon av ovannämnda eller ska ja skaffa en -962 direkt?

3. Ja kände på turbon och ja kände ett litet litet glapp. Är det något att vara orolig för eller bör ja byta alternativt uppgradera om ja planerar 300hk i motorn?
Ska ja skaffa utbytes orginal? Räcker den då till 300hk eller ska ja skaffa en annan turbo?

4. Har tänkta skaffa 531 topp och vx3 kam, funkar det att bara hinka dit allt och sen är det fit for fight eller ska ja tänka på något?

5. Bränsletrycksregulatorn läste ja någonstans att om man har en -294 så ska man helst byta till en 292, eller var det tvärtom och ja redan har den som ger högre tryck? alltså 294:an?

Har försökt läsa på så mycket som ja bara kan om detta, men ja brukar vara känd för att strula till det mest simpla. Så om nån orkar så vore det guld värt för mig om någon kunde reda ut dom säkert redan självklara svaren, men ack så viktiga för mig.

Finns det något att tillägga som ja bör tänka på så skriv gärna det med, dock så behövs ej nämnas att ja ska flytta fördelaren och byta mellanaxel för det gjorde ja idag tongue

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77
Volvo 945 "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 M50 GLT "Gottfrid" (1989)
240boy
13 juni 2009 · 471 Inlägg

jag tror spridarna och boxen osm låg i skuffen hör ihop !

Skiiit du nedde ! ;)
Gottfrid
13 juni 2009 · 29 Inlägg

Ja det kan nog ligga nått i det du säger, frågan återstår dock om ja ska använda mig utav dom turkosa spridarna och den boxen då isåfall eller om det funkar att köra med dom gula och den andra boxen.

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77
Volvo 240 M50 GLT "Gottfrid" (1989)
Volvo 945 "Bruksbilen" (1996)
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
14 juni 2009 · 137 Inlägg

Se mitt svar på Svenska 200 Klubben.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang