3209
Sök

Nånting laddar ur mitt batteri när bilen är parkerad.

136 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Tja

Min gammla 740 har fått ett jobbigt problem

Varje gång jag skall starta den på morgonen så går startmotorn knappt runt och bilen verkar knappt ha nån ström alls(sterion är nollställd etc).

Jag har haft problemet förut och då var det lampan i handsfacket som strulade det fixade jag genom att koppla ur den.

så någon som har ett förslag på vad som laddar ur mitt batteri på bara EN natt? det finns ju inte så mycket el på bilen eftersom den är så gammal så aa vad kan det vara.?

1 562 Inlägg
15 juni 2009
skriv vad du har för utrustning på bilen?

136 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
mange_240 skrev:
skriv vad du har för utrustning på bilen?

absolut basic wink

inge el fönsterhissar eller el stolar etc smile samma med motorn det är förgasare så ingen el där häller.

men aa det ända som de kan vara är kanske sterion eller stolsvärmen för inge lampor lyser.

1 562 Inlägg
15 juni 2009
testa å koppla ur sterion en natt då till att börja med.

136 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
mange_240 skrev:
testa å koppla ur sterion en natt då till att börja med.

Ok;)

ja återkommer om det inte hjälpte smile

242 Inlägg
15 juni 2009
koppla in en multimeter och mät ampere så ser du om den drar tjuvström. viloströmmen får bara ligga på några mA, om den drar mer än det så kan du testa att dra ur säkringarna 1 i taget och se när strömmen sjunker. om viloströmmen ligger på normal nivå kan det kanske vara batteriet som är dåligt.

Lycka till smile

1 339 Inlägg
15 juni 2009
Till 99% är det batteriet som är dåligt om ingen lampa lyser. E precis den symptomen. Jag hade kopplat ut BATTERIET över natten om du nu vill vara absolut säker på din sak.
Senast redigerat av Volvo740an (15 juni 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juni 2009
är batterit sopslut så äre inte omöjligt att den laddar ur el utan anleding kan tex va fulladdat på kvällen men på morron efter sten dött ..

äre nytt batteri så för man dra kabel principen plocka bort allt tills man hittar problemet

men om du inte har några el prylar knappt så  skulle jag gissa på batterit
så vida du inte har nå spec sterio koplingar som drar el som satan när ingen är där

blacken
16 juni 2009
Skulle kunna vara att generatorn "läcker". ganska så vanligt på äldre Volvo..

136 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
laddade batteriet fullt och kopplade ur sterio i fredags

när jag testade idag så var det lika fullladdat..

så nånting med sterion är det fast är det själva sterion eller är det kablarna som det är fel på när det är ett sånt här problem?smile
Senast redigerat av 740Ragge (22 juni 2009)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
22 juni 2009
740Ragge skrev:
laddade batteriet fullt och kopplade ur sterio i fredags och när jag testade idag så var det massa kräm kvar i batteriet.

så sterion är problemet.. är det själva sterion eller är det kablarna som det är fel på när det är ett sånt här problem?smile

smile

Jag är riktigt kass på billjud, men hade samma problem med Mitsun. Och det var ju för jag inte hade någon remotekabel. (Men det behövs väl bara om man har slutsteg och grejor?)

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

136 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
740Ragge skrev:
laddade batteriet fullt och kopplade ur sterio i fredags och när jag testade idag så var det massa kräm kvar i batteriet.

så sterion är problemet.. är det själva sterion eller är det kablarna som det är fel på när det är ett sånt här problem?smile

smile

Jag är riktigt kass på billjud, men hade samma problem med Mitsun. Och det var ju för jag inte hade någon remotekabel. (Men det behövs väl bara om man har slutsteg och grejor?)

Mvh Michael

Jag har slutsteg och bas så ja får kolla upp remoten,de är den  jättesmala kabeln va ?smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
22 juni 2009
740Ragge skrev:
Larsson_Power skrev:
740Ragge skrev:

smile

Mvh Michael

Jag har slutsteg och bas så ja får kolla upp remoten,de är den  jättesmala kabeln va ?smile

Aa, det brukar vara en klen kabel till remoten. Svart om ja inte minns fel smile Lycka till!

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

136 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Larsson_Power skrev:
740Ragge skrev:
Larsson_Power skrev:

Mvh Michael

Aa, det brukar vara en klen kabel till remoten. Svart om ja inte minns fel smile Lycka till!

Mvh Michael.

Ok men vart skall den kopplas dåra för har för mej att det ligger en liten klen kabel som inte går nånstans ..smile

blacken
22 juni 2009
740Ragge skrev:
Larsson_Power skrev:
740Ragge skrev:

Mvh Michael.

Ok men vart skall den kopplas dåra för har för mej att det ligger en liten klen kabel som inte går nånstans ..smile

"Remote" kabeln eller "el ant"kabeln ifrån/på stereon..

136 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
740Ragge skrev:
Larsson_Power skrev:

Mvh Michael.

vet inte de är en liten klen kabel som sticker fram den är i samma kabelhärva som slutsteg/bas sladdarna wink

blacken
23 juni 2009
740Ragge skrev:
blacken skrev:
740Ragge skrev:

vet inte de är en liten klen kabel som sticker fram den är i samma kabelhärva som slutsteg/bas sladdarna wink

Har du inget schema på grunkerna  då?. Kan vara bra att känna till vad som är vad liasom. Generellt sett så startar inte slutsteget om "remoten" inte är inkopplad på den.  Är den byglad till matnings plusen vid slutsteget??. Om fallet är det så kopplar du helt sonika in den på antingen kabeln på/från stereon (huvudenheten) som är märkt "remote" eller "ant". Om du har bägge dom kablarna så är det "Remote" som gäller.

136 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
blacken skrev:
740Ragge skrev:
blacken skrev:

Har du inget schema på grunkerna  då?. Kan vara bra att känna till vad som är vad liasom. Generellt sett så startar inte slutsteget om "remoten" inte är inkopplad på den.  Är den byglad till matnings plusen vid slutsteget??. Om fallet är det så kopplar du helt sonika in den på antingen kabeln på/från stereon (huvudenheten) som är märkt "remote" eller "ant". Om du har bägge dom kablarna så är det "Remote" som gäller.

ok får ta en titt på det och fråga om nån polare kan hjälpa till lite smile är inte så bra på el grejs roll

så länge kopplar ja ur sterion varje kväll när ja parkarar bilen och sen kopplar ja in den på morgonen .lol

21 761 Inlägg
24 juni 2009
En del stereoapparater kan dra ström fastän man har stängt av dem, orsaken brukar vara att man har kopplat både röd och gul kabel till konstant plus. Det kopplingssättet vill man ju ha ifall stereon ska kunna spelas med tändningen avslagen, men risken är som sagt att stereon drar ström fastän den har stängts av. smile

Gör som Xero_ föreslog, dvs använd en multimeter och mät vad det är som drar tjuvström, i ditt fall verkar det ju dock som att stereon är boven eftersom det blir bättre när du kopplar ur den.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2009)

136 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
Drönirettab skrev:
En del stereoapparater kan dra ström fastän man har stängt av dem, orsaken brukar vara att man har kopplat både röd och gul kabel till konstant plus. Det kopplingssättet vill man ju ha ifall stereon ska kunna spelas med tändningen avslagen, men risken är som sagt att stereon drar ström fastän den har stängts av. smile

Gör som Xero_ föreslog, dvs använd en multimeter och mät vad det är som drar tjuvström, i ditt fall verkar det ju dock som att stereon är boven eftersom det blir bättre när du kopplar ur den.

de gjorde min fram tills ja börja plocka ur fronten.

Mercan drog ur batteriet på en natt me, höll på i 2 veckor o koppla ur vissa komponenter, bytte pluskablar man tyckte såg dåliga ut mm mm, innan man fatta att de va en vippkontakt till elfläkten! men man blir glad när man hittar felet smile

ska jag testa att koppla in sterion och sen ta bort fronten och låta den står en natt(multimetern är paj)?smile

juste jag har kört rund drygt en vecka med sterion urkopplad och det funkar klockrent ..tills dess att ja fick vänta på morsan när hon handlade mat.
Dum som jag var så  testade jag att koppla in sterion och lyssna på lite musik medans jag väntade ...det skulle jag inte gjort bilen startade knappt sen när hon kom tillbaka.

Hur kan en sterio dra så mycket ström att den tömmer ett fullt laddat batteri på 25 minuter:S
Senast redigerat av 740Ragge (27 juni 2009)

Sök