Varför "avslöja" fartkontroller?

aturai88 Amatör
15 juni 2009 · 320 Inlägg

Om polisen nu vill "ha in mer pengar" till staten, och sätta dit fortkörningsbovar, varför sätter dem upp SKYLTAR SOM VISAR ATT DET FINNS KAMEROR, samt lägger upp på deras hemsida VART FARTKONTROLLERNA är?

Ganska onödigt tycker jag.

Skulle ni springa och knacka på hemma hos någon och "avslöja" att ni ska göra inbrott hos dem?


Fattar inte hur polisen resonerar ibland!


/A

THEBADGUY Gorgilus addictus
15 juni 2009 · 4 737 Inlägg

För att dom antagligen måste.

Teoretiskt sätt bör man väl kunna stämma staten om dom hade tagit foto på en utan "tillåtelse"?.
Därav skyltarna som visar att det är fartkameror.

Senast redigerat av THEBADGUY (15 juni 2009)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
aturai88 Amatör
15 juni 2009 · 320 Inlägg

Jo, men vad är det för mening med kamerorna då?

Om man ser en skylt med en kamera på är det väl ganska självklart att man saktar ner till den tillåtna hastigheten. Då är ju kamerorna onödiga och kostar bara en massa pengar, eller?


/A

Decibel
15 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Att polisen vill ha in pengar är bara fjolleri, polisen får ändå inte behålla några pengar förutom anslag från stat gällande bekostnaden av bevakning och trafikingripanden.

Syftet med trafikövervakningen är att få ner olyckorna i kombination med hastigheterna.
Hög hastighet i sig innebär inte automatiskt större olycksrisk, däremot skapar de mångfalt större skador både på fordon och personer. I tät trafik finns det forskning som visar på att lägre hastighet ger lägre antal olyckor med personskador, har testats på flertalet sträckor i sverige.

Om du slutar tro att polisen finns för att jävlas med dig, så kommer du förstå hur strategin ligger.

Decibel
15 juni 2009 · 2 911 Inlägg

aturai88 skrev:
Jo, men vad är det för mening med kamerorna då?

Om man ser en skylt med en kamera på är det väl ganska självklart att man saktar ner till den tillåtna hastigheten. Då är ju kamerorna onödiga och kostar bara en massa pengar, eller?


/A

Kamerorna i sverige är inte igång så pass mycket att det skulle fungera, finns inte ens tillstånd till mer än 25.000 bilder per år eller nåt sånt, totalt på alla kameror.

Om du bromsar ner när du ser en kamera. BRA, det är hela syftet med kameran, att få ner hastigheten på just den sträcka där kameran står. T.ex. intill skolor och övergångsställen som visats olycksdrabbade.

Syftet är inte att ta så många kort som möjligt, utan få ner hastigheten, sen är det alltid nån fåntratt som fastnar på bild...

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
15 juni 2009 · 259 Inlägg

Dom kanske måste? finns säkert nån lag som säger att dom måste det.

Hade dom fått göra som dom ville hade dom säkert inte varnat...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
aturai88 Amatör
15 juni 2009 · 320 Inlägg

Jojo, det förstår jag och jag tror INTE att polisen finns till för att jävlas med mig. Men det jag inte förstår är att varför dem sätter upp kameror som "filmar" fortkörare, när det lika bra skulle fungera med en skylt som skrämmer..?


/A

sir_daniel www.kudoz.se
15 juni 2009 · 3 802 Inlägg

då du nästa gång åker förbi vet att du kan "strunta" i skylten, med även en kamera som ibland är aktiv o ibland inte saktar du ner varje gång.

Decibel
15 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Att kamerorna verkligen fungerar och tar en bild är det som är avskräckande, inte skylten i sig.
Sen är antalet personer som verkligen vet om/när en kamera är igång ytterst få så därför tar alla det lungt förbi för att slippa en bot på x antal tusingar.

Folk följer ju inte hastighetsskyltar, så enbart en kameraskylt skulle inte hjälpa.

Ett bra exempel var utanför sundsvall, västerut där de plockade ner kamerorna, men skyltarna var kvar.
Ortsborna lärde sig snabbt att kamerorna var borta och gasade på som vanligt, tog 1-2v sen var nya kameror uppe och självklart aktiva.
Blixtrade rejält de närmsta dagarna efter de kom upp smile

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
15 juni 2009 · 259 Inlägg

aturai88 skrev:
Jojo, det förstår jag och jag tror INTE att polisen finns till för att jävlas med mig. Men det jag inte förstår är att varför dem sätter upp kameror som "filmar" fortkörare, när det lika bra skulle fungera med en skylt som skrämmer..?


/A

Men hallå eller det e la inte skylten som skrämmer dom?tongue utan det som kommer efter skylten...

Man kan ju inte bara sätta upp en skylt och ingen kamera då saktar ju ingen ner haha, om man bara inte sätter upp en tom låda (som det är på vissa ställen)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
blacken
15 juni 2009 ·

Decibel skrev:

aturai88 skrev:
Jo, men vad är det för mening med kamerorna då?

Om man ser en skylt med en kamera på är det väl ganska självklart att man saktar ner till den tillåtna hastigheten. Då är ju kamerorna onödiga och kostar bara en massa pengar, eller?


/A

Kamerorna i sverige är inte igång så pass mycket att det skulle fungera, finns inte ens tillstånd till mer än 25.000 bilder per år eller nåt sånt, totalt på alla kameror.

Om du bromsar ner när du ser en kamera. BRA, det är hela syftet med kameran, att få ner hastigheten på just den sträcka där kameran står. T.ex. intill skolor och övergångsställen som visats olycksdrabbade.

Syftet är inte att ta så många kort som möjligt, utan få ner hastigheten, sen är det alltid nån fåntratt som fastnar på bild...

Joo, men hastigheten sjunker ju bara där kamerorna är. Övriga vägar så gasas det lika friskt som alltid..

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
15 juni 2009 · 259 Inlägg

blacken skrev:

Decibel skrev:

aturai88 skrev:
Jo, men vad är det för mening med kamerorna då?

Om man ser en skylt med en kamera på är det väl ganska självklart att man saktar ner till den tillåtna hastigheten. Då är ju kamerorna onödiga och kostar bara en massa pengar, eller?


/A

Kamerorna i sverige är inte igång så pass mycket att det skulle fungera, finns inte ens tillstånd till mer än 25.000 bilder per år eller nåt sånt, totalt på alla kameror.

Om du bromsar ner när du ser en kamera. BRA, det är hela syftet med kameran, att få ner hastigheten på just den sträcka där kameran står. T.ex. intill skolor och övergångsställen som visats olycksdrabbade.

Syftet är inte att ta så många kort som möjligt, utan få ner hastigheten, sen är det alltid nån fåntratt som fastnar på bild...

Joo, men hastigheten sjunker ju bara där kamerorna är. Övriga vägar så gasas det lika friskt som alltid..

Ja men kamerorna sitter ju på dom farligaste ställerna och det är ju just där det e viktigast...

Från stan hem till mig är det 3 kameror

1:a kameran innan en busshållplats med mycket skolbarn = folk saktar ner just vid den farliga hållplatsen och barnen är säkrare.

2:a innan ett tätbebyggt område med mycket cyklister,barn,mopeder och gående = folk saktar fort ner till 50km/h från 70km/h men alla kör i 90km/h (innan kameran)

3:dje innan en farlig korsning där det är stoppplikt fast alla skiter i det = kameran gör så att korsningen blir mindre farligare för bilarna har lägre fart JUST där.

Så även om dom saktar ner just vid kameran kan det förhindra många olyckor.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
aturai88 Amatör
15 juni 2009 · 320 Inlägg

Mycket möjligt, men vad är det för vits att ge böter?
Om olyckan redan är skedd finns det inge pengar som kan få den "ogjord"


/A

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juni 2009 · 13 776 Inlägg

jag åker istort sätt alltid fort förbi fartkamror 1gång har en blinkat detta var något år sen
det var dock dom nya kamerorna ..och eftersom dom endå aldrig lyckas fånga någon på bilden så hjälper alltså inte fartkameran utom när folk är korkade nog och sitta med trynet synligt

obligatoriskt att ha solskyddet nere och luvtröja uppfäld och en arm för fejset när man passerar fartkameran

staten ställer krav på att ett visst antal utandningsprov antal fart kontrolerade fordon osv
det finns alltid en anledning bakom sånna kontroller ibland för att rädda folks liv ibland på ren dumhet
tex att stå på motorvägen med laser klockan 03.40
vem fan blir räddad av en laserkontroll på en tom motorväg
stå med blåskontroll i centrum..har ALDRIG sätt en blåskontroll i centrala örebro mellan 02.00-04.00
väldigt konstigt men fartkontroller har jag sätt både i centrum och på motorvägen mitt i natten ganska ofta t.o.m

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
15 juni 2009 · 259 Inlägg

Growe skrev:
jag åker istort sätt alltid fort förbi fartkamror 1gång har en blinkat detta var något år sen
det var dock dom nya kamerorna ..och eftersom dom endå aldrig lyckas fånga någon på bilden så hjälper alltså inte fartkameran utom när folk är korkade nog och sitta med trynet synligt

obligatoriskt att ha solskyddet nere och luvtröja uppfäld och en arm för fejset när man passerar fartkameran

staten ställer krav på att ett visst antal utandningsprov antal fart kontrolerade fordon osv
det finns alltid en anledning bakom sånna kontroller ibland för att rädda folks liv ibland på ren dumhet
tex att stå på motorvägen med laser klockan 03.40
vem fan blir räddad av en laserkontroll på en tom motorväg
stå med blåskontroll i centrum..har ALDRIG sätt en blåskontroll i centrala örebro mellan 02.00-04.00
väldigt konstigt men fartkontroller har jag sätt både i centrum och på motorvägen mitt i natten ganska ofta t.o.m

Många som inte vet att det räcker att slänga upp handen i ansiktet

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Stefan Varberg Supraman
15 juni 2009 · 2 300 Inlägg

Anledningen till att skylten sitter där är för att dom kamrorna går under en övervakningslag som säger att om kameraövervakning finns ska detta upplysas om för passerade.

fartkamrorna e till för avskräckning som skrevs tidigare inte för pengarnas skull.
Tycker att det e ganska ok att dom finns men det är ingen bra lösning på ett problem.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
gamlingen
15 juni 2009 · 5 198 Inlägg

Ut med mer poliser på vägarna istället.

Markus_O
15 juni 2009 · 57 Inlägg

aturai88 skrev:
Mycket möjligt, men vad är det för vits att ge böter?
Om olyckan redan är skedd finns det inge pengar som kan få den "ogjord"


/A

Skulle du sakta ner om det inte var något straff inblandat?

Senast redigerat av Markus_O (15 juni 2009)

Nehe
15 juni 2009 · 687 Inlägg

aturai88 skrev:
Jojo, det förstår jag och jag tror INTE att polisen finns till för att jävlas med mig. Men det jag inte förstår är att varför dem sätter upp kameror som "filmar" fortkörare, när det lika bra skulle fungera med en skylt som skrämmer..?


/A

Sånt där finns ju redan. Tomma polisblar intill gator och dylikt.

Vet att de i Stockholm har testat "Papp poliser" en bild av en uniformerad polis i real storlek nere vid station och tunnelbana och bara genom att bilden i papp stod där så minskade stölder..

Weckis
15 juni 2009 · 95 Inlägg

En trevlig tråd att läsa.. Många synpunkter blir det..
Har bara positivt att säga om kamerorna, särskillt där vi bor. Är 50km/h vid ett ställe med övergångsställe och brukar användas av både vuxna å barn under förmiddagarna. Innan kameran kom upp så kom "fordon" och körde förbi utan att ens sakta ner. Menar att komma från 90 till 70 å sen till 50 med en långtradare och sedan komma upp till 90 igen e ju skitseget. Full pinne rakt igenom samhället går ju lika bra, skit i allt som kan dyka upp på vägen.
Men efter att dom monterat upp kaeror så har det verkligen lugnat sig... Kul med en liten blixt som gör en sån nytta.   Och den lilla skylten 300m före, den ska sitta där för att du som bilist skall bli varnad för att du KAN bli fotad. Krävs en sån pga byråkrati Sverige.
Och du som kommer på att du kört in i en kamera för fort å bromsar in akut...Använd vindrutespolaren så in i helvete...Bilden blir obrukbar. Fotot tas från ca 25m.

Senast redigerat av Weckis (15 juni 2009)

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang