I Strid med märkesverkstad! Tips om fel Golf 3

_GhostDriver_
17 juni 2009 · 107 Inlägg

Har hamnat i strul med Rydbergs i Kalmar.

Det hela började med att jag gjorde en förbesiktning på min golf hos rydbergs.
Detta för att jag skulle ha möjlighet att åtgärda eventuella fel innan besiktningen hos bilprovningen.

När förbesiktningen var klar efter ca 1 timmes kontroller så säger dom att bilen är i toppskick! Inga fel alls!

Efter detta kör jag till bilprovningen som ger mig två stycken tvåor på rostskadade bromsrör bak.

Fly förbannad ringer jag till Rydbergs verkstadschef som säger att jag ska komma å visa bromsrören för honom så han får säga vad han tycker.
Väl där så säger han att "ja det här är ju solklara tvåor"
Han ger mig då ett rabbaterat pris för byte samt släckning av tvåorna.

Några dagar senare så ringer dom och säger att bilen är klar och jag åker dit för att få pärlan tillbaka.
När jag startar bilen utanför verkstaden så lyser ABS lampan! Min första tanke var att dom måste pajat en givare när dom bytte bromsrören bak så jag gick in så sa till dom.
Då kopplar dom upp den till datorn å säger att ABS givaren höger fram är paj.
Dom är väldigt snabba med att säga att dom har inte rört något höger fram å att den måste pajat på naturligt sätt. JAg resonerade att jag lämnar in bilen för att fixa bromsrör bak och får tillbaka den med abs fel på bromsar fram. Dom måste ju ha gjort nåt!!! eller??? Vad gör jag?

engolf
17 juni 2009 · 3 235 Inlägg

Jag kan inte förstå varför de skulle röra ABS-sensorerna framme när de bytta bromsrören bak.

Om de därimot har kollat alla bromsrör och gått över de med t ex en stålborste då finns ju risk att de har skadat ABS-sladden, men det är bara spekulationer.
Om du kan bevisa att de har gjort nånting där framme kan du kanske få ersättning, men annars kan jag inte tro att verkstan tar på sig ansvaret.

_GhostDriver_
17 juni 2009 · 107 Inlägg

Det är det jag undrar om dom har gjort. Det var ju en kontrollant där som släckte tvåorna... kanske han var på där fram med... ska i alla fall höra med konsumentombudsmannen eftersom det inte var fel på det innan å att felet kom till på verkstaden. annars får jag köpa en ny å byta bara... inte mö att göra åt saken. men jag är fortfarande tacksam för tips om vad man kan säga till dom

Phaetoon
17 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Ibland har man bara otur. Det kan hända alla. Om du kan bevisa att dom gjort något så är det en annan sak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TRYIT Teddan
17 juni 2009 · 2 495 Inlägg

om man lämnar in sin bil och för att montera dragkrok, när killen kör in den i verkstan så smäller kamremmen av .....
Inte f*n är det verkstadens fel, samma sak med din abs-givare........

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
kingen85
17 juni 2009 · 146 Inlägg

r-ted skrev:
om man lämnar in sin bil och för att montera dragkrok, när killen kör in den i verkstan så smäller kamremmen av .....
Inte f*n är det verkstadens fel, samma sak med din abs-givare........

då bör väl ändå verkstaden kontakta sin kund o berätta att den började lysa när dom tog in den. Dessutom har dom ju inte påtalat att ABS lampan lyser utan kunden SJÄLV som fick gå tillbaka?

o en sak till...skulle inte bilprovningen sätta tvåa på ABS lampan? Eller jag har fel?

Senast redigerat av kingen85 (17 juni 2009)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
TRYIT Teddan
17 juni 2009 · 2 495 Inlägg

det kan lika gärna vara så att den inte lyste när dom hadde den inne.

sen så är det inte så att bilprovningen startar bilen för att kolla saker under på en ombesiktning .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Pelle84
17 juni 2009 · 179 Inlägg

Det där e ren otur bara. det har hänt vår firma också. skulle alla kunder få som dom vill så ska man helst lacka om bilarna till dom också. Det fanns till och med folk som påstod att vi bucklat deras bilar så det sluta med att innan vi tar in bilar kollar vi dom noga o fotar om det finns några skador tillsammans med kunden. Nu e det inte samma grej men du kan inte anklaga dom för något utan bevis mot dom. Tänk om det nu skulle visa sig att dom e oskyldiga trots allt. Pinsamt!!

Sharky
17 juni 2009 · 10 287 Inlägg

Tyvärr kan ABS givare leva helt egna liv. Men på VW/Audi skall man kolla så dom inte har glidit ut innan man byter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Toker1
18 juni 2009 · 50 Inlägg

ja precis, ibland kan givarna gå sönder av sig själv, har hänt mig, en morgon när skulle till jobbet och går och startar bilen så lyser abs lampan, och den lös inte när jag parkerade bilen på kvällen innan.

BMW E39 528 (1996)
_GhostDriver_
18 juni 2009 · 107 Inlägg

OKej kanske bara är en ren slump då...

JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 juni 2009 · 2 307 Inlägg

Skulle nog inte tro att dom har kunnat göra så att din ABS givare pajjar

Å tänk på en sak saker går sönder av sig själv allt måste inte bli förstört av någon då hade vi ju inte behövt bilverkstäder isånnafall

"Nej jag har bara kört med min bil så varför skulle den va sönder"

Sånna saker händer dessvärre hela tiden å det e inte roligare för verkstan än det e för dig det kan jag lova.

Hur kul tror du det e att lägga ner en massa tid på kunder som menar att man har gjort sönder deras bilar när det oftast finns viktigare saker så som att laga bilar tex.

Å häng inte ut nån på ett forum såhär innan du e säker på din sak..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
redneck75 Four wheel drive crazy
17 augusti 2009 · 27 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Skulle nog inte tro att dom har kunnat göra så att din ABS givare pajjar

Å tänk på en sak saker går sönder av sig själv allt måste inte bli förstört av någon då hade vi ju inte behövt bilverkstäder isånnafall

"Nej jag har bara kört med min bil så varför skulle den va sönder"

Sånna saker händer dessvärre hela tiden å det e inte roligare för verkstan än det e för dig det kan jag lova.

Hur kul tror du det e att lägga ner en massa tid på kunder som menar att man har gjort sönder deras bilar när det oftast finns viktigare saker så som att laga bilar tex.

Å häng inte ut nån på ett forum såhär innan du e säker på din sak..

Jag kan bara instämma med dig, har jobbat på Olofsson i sthlm och där hände det oxå mycket skit mellan oss och kund.
vi bruka säga skämtsamt inne på verkstan om sådana kommentarer som -"Nej jag har bara kört med min bil så varför skulle den va sönder".....
köper man bil för att ställa den i vardagsrummet eller?
nä så klart man använder den å då går saker sönder precis som mobiltelefon, Tv m.m
är det kompisens fel då om han sätter på Tv och den då går sönder när han håller i fjärrkontrollen?

Chevrolet Suburban "4X4 6.5L diesel Turbo" (1994)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
17 augusti 2009 · 120 Inlägg

Håller med ovanstående gubbar.

Det är bara att fråga din bilverkstad
om pris mm. Och förhoppningsvis
få fram att du är ledsen över senaste
mötet och be om ursäkt när du träffar
dem vid nästa tillfälle.
Du blev lack helt enkelt, allt
kostar juh pengar. Man vill juh göra
annat med pengarna än att laga bilen smile
Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (17 augusti 2009)

m-ct
13 september 2009 · 24 Inlägg

hej jag har läst allas svar alla har rätt men kolla om dom inte har luftat fram på din bil så att det har hänt något där dom kan har tömt hela sustemet och då moste man lufta hela

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang