Volvo 740 GL -88 vill inte starta när den är varm och går ibland ryckigt

Jeppe_89
18 juni 2009 · 56 Inlägg

Tjena!

Jag behöver hjälp att ta reda på felet på min Volvo 740 GL -88 med B23F-motor.

När motorn är varm går det nästan omöjligt att starta så måste jag fullgasa (jag vet det är inte lämpligt att göra sånt) och vrida nyckeln tills motorn startar.
När motorn startar går den oroligt i tomgången sen varvar den automatiskt upp till ca 2000 varv sen ner till 1100-1200 varv i normal tomgång. Ibland håller motorn att dö vid start så tvingas jag att varva till ca 4000 varv samtidigt det ryker svart rök ur avgasröret sen släpper jag gasen så är det som vanligt. neutral

Men konstigt, när motorn är kall så startar den direkt utan problem.

Och bilen går ibland ryckigt när jag kör i ca 1500-2000 varv, oavsett vilken växel, men ofta på växel 5 och ca 90-100 km/h.

Har letat efter problemen och jag hittar aldrig felet. Har provbytt luftmassemätaren och tomgångsventilen och sökt felkoder utan resultat.
Det där problemen har funnits sedan jag köpte bilen.

Några av mina kompisar misstänker styrenheten, men stämmer det?

Finns det någon som har drabbats av likande problem och lyckats att hitta felet?

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
Remiss
18 juni 2009 · 1 339 Inlägg

Vet inte så mycket om styrenheten, provbyt tänddelar och kolla om du får fram tillräckligt med bränsle.

XeptiQ Whatever :)
18 juni 2009 · 1 652 Inlägg

Hmm kompisen hade samma problem... hans startade hur lätt som hellst när den var kall och ett mindre helvete när den var varm.. Kollat oringarna vid tändfördelaren så att de tätar där.. för när oljan blir varm så kan oljan komma ut där.. ( bakre packbox ) 

Delar vi bytte...
Tändmodul
lmm
tändfördelare
tändbox
styrbox.

Bilden går hur fint som hellst.. men vi har inte fast ställt vilkan av dem som var problemet hmm

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Jeppe_89
31 augusti 2009 · 56 Inlägg

Hmm, har kollat o-ringen, som vad du sade, XeptiQ, och det ser okay ut.

Volvo740en: Jag har kollat bränsletrycket i lördags och trycket är enormt. Så är det inte problem med pumpen och sånt.

Lär er att älska Volvo och deras rödblock!
Remiss
31 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Jeppe_89 skrev:
Hmm, har kollat o-ringen, som vad du sade, XeptiQ, och det ser okay ut.

Volvo740en: Jag har kollat bränsletrycket i lördags och trycket är enormt. Så är det inte problem med pumpen och sånt.

Nja, asså ett enormt tryck ska det ju inte heller vara, men om du säkert vet att det är ett korrekt tryck. Annars tror jag det är bränsleregulatorn som kanske e kass så motorn får för mkt bränsle.


Andra tänkbara alternativ är Lambasonden, prova att koppla ur den först och främst och se om den går bättre. Lambasonden är dock nog mindre tänkbart i detta fallet då du inte har felkoder. Dock fortfarande fullt möjligt! Nästa på listan är isf tändspolen och byt även tändstift! Ja du läste rätt, tändstiften kan ställa till en massa problem om dom är dåliga.

Något annat känns för tillfället mindre troligt då du ej har några felkoder heller.



Edit: Ett symptom när det gäller lambasonden är att om den går bättre över 3000 rpm så ökar det chansen markant att just lambasonden är problemet, den slutar nämligen att mäta över 3000 rpm.

Senast redigerat av Volvo740an (31 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang