3320
Sök

Byta ABS-aggregat Saab 9000 Aero -93

Must be the Ganja
68 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
tjenare, nu ska jag ge mig på att byta abs-agget på min saab 9000 aero -93a. med TCS systemet då.. p.g.a att den läcker bromsvätska därifrån. samt att ABS:en inte fungerar alls. (anti-lock lampan lyser konstant). några tips och saker jag ska tänka på? aldrig gjort detta innan..

Sen hur är det med att lufta skiten efteråt?

och för alla viktigpettrar: har sökt och inte hittat något av intresse.

Alla tips mottages! tack på förhand Mvh Peter

5 710 Inlägg
23 juni 2009
Kul jobb wink

Det är endel jox vid pedalerna, bromspedalen sitter med en sprint och själva enheten sitter med 4 muttrar i "torpedväggen".
För att komma åt bromsrören som måste lossas (3st) måste batteri och konsol bort, jobba sedan från hjulhuset = demontera innerskärm.

Jag hade oxo tömt systemet på vätska innan man börjar arbetet.
Luftningen sköter du sedan med en "luftman" (finns t.ex. på mekonomen.

lycka till!

MVH Jonas
..............

Must be the Ganja
68 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
haha okej.. lär ju bli en del svordomar men men.

Det måste bli gjort så smile brukar kunna lösa saker på ett eller annat sätt. Låter förmodligen enklare än vad det är.. förresten är det vanligt att det läcker där ifrån? har inte hittat själva läckan, men droppar precis underifrån själva aggregatet.. aja får väl plocka loss och kika lite, tack!

Återkommer med resultat smile

5 710 Inlägg
24 juni 2009
Aero- skrev:
.. förresten är det vanligt att det läcker där ifrån? har inte hittat själva läckan, men droppar precis underifrån själva aggregatet..

Nja det kan jag inte påstå men det är absolut inte omöjligt.
Felet på de där brukara vara att ABS-pumpen rostar sönder och lindningen brinner upp osså får men enormt trögtrampade bromsar och lysande lampor.

MVH Jonas
..............

206 Inlägg
27 juni 2009
Det räcker nog att byta el motorn på abs.en då den som sagt rostar och lägger av! Ds kolla på skroten om det finns någon dom e rostfri! Ett tips är att du tar el motorn från en Ford sierra mellan 89-93 då dom har exact samma grejjor som det sitter på saaben!! oftast så är det billigare att köpa från en ford av någon anledning! den sitter mer skyddad på forden också därav brukar dom inte rosta lika fort som på saab! Har själv repat många saabar med den symtomen big_smile

Sök