4611
Sök

Har du lån på bilen?

Opeth
77 Inlägg
28 juni 2009
Nej har inget lån och skulle aldrig låna till bil heller. (så har jag en skitbil också) Måste vara bland det mest korkade man kan göra. Tänk att betala av lån på en bil som sjunker i värde hela tiden... nej tack!

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.

1 339 Inlägg
28 juni 2009
steifan skrev:
Volvo740an skrev:
Det lönar sig ALDRIG ekonomiskt att köpa en ny bil för det första, så e de bara.

Finns inte många andra roliga saker som lönar sig heller. Ny bil är väl lite utav en upplevelsegrej.
Är värt nåt det också, men finns ju gränser.. .. .. wink

Absolut! Har man råd så e de klart man ska ha en ny fin bil om man vill ha de big_smile. Tar man ett lån har man inte råd....Säga att man har de men pallar inte vänta stämmer ofta inte, för det tar inte 50 år att spara ihop till en ny bil för 300 000. Det tar KORTARE tid att spara ihop 300 000 kr än att BETALA AV 300 000 kr.

4 299 Inlägg
28 juni 2009
Orchid skrev:
Nej har inget lån och skulle aldrig låna till bil heller. (så har jag en skitbil också) Måste vara bland det mest korkade man kan göra. Tänk att betala av lån på en bil som sjunker i värde hela tiden... nej tack!

Bilar sjunker alltid i värde, oavsett om du lånar eller sparar tongue

Och lånet blir ju mindre och mindre det med, beroende på hur mycket du amorterar.
Men jag förstår hur du tänker wink

//Jacob

671 Inlägg
28 juni 2009
Hmmm många som resonerar ta ett lån är helt okej..

Det är det såklart,,, alla väljer hur man lever sina liv...
Nackdelen med lån blir att resor och annan lekstuga får det då dras in på för att betala ränta...
Det jag spar ihop på 6-12 mån blir vad jag köper bil för och om jag får leva på a-kassa så ska jag inte behöva sälja bilen. Om jag totallkvaddar bilen och inte får ut på försäkringen så ska jag inte behöva grämma ihjäl mig...

Men den ska vara snabb o allround som en bra sportbil...

Jag vet av erfarenhet att köpa en snabbare bil från ungdomar är NO NO.....
de har stor lån och de har inte råd med service med följd taskiga reparationer/ombyggnationer....
De åker med bilen tills den börjar o falla isär därefter sätter ut den till salu...
Bäst är att köpa bil från äldre män som har cash i plånboken och har råd att underhålla bilen.
Ja likt en själv,, men jag vill inte betala för en ny bil...

Mitt val är mitt val..
Bor centralt i ett sjysst hus i ett mkt bra område och grämer mig för att jag har 200 000kr kvar på lånet..
Åker ett par 940n o en som är hyfsat ombyggd och allt är betalt i cash... 
Kollar sällan djupt ner i plånbocken och köper leksakerna när jag har sparat så det blir över till annat oxå...
...
Men alla blir saliga på sina livsval...

2 982 Inlägg
28 juni 2009
hade billån i 2 år. sen märkte jag att billån är det dummaste man kan ha OM man har råd att casha bilen.
synd att det tog mig 2 år... räntan jag pröjsade in under 2 år blev nästan 28000:- !

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
28 juni 2009
Orchid skrev:

Det mest korkade att göra? Så det är korkat att vara bilintresserad? Det är klart man förlorar pengar på det, men om man har intresset så vad fan ska du annars lägga pengarna på? Antar att du inte lägger en krona på ditt intresse? för då förlorar du ju pengar...

1 150 Inlägg
28 juni 2009
Rallyhalle skrev:
Orchid skrev:

Bilar sjunker alltid i värde, oavsett om du lånar eller sparar tongue

Och lånet blir ju mindre och mindre det med, beroende på hur mycket du amorterar.
Men jag förstår hur du tänker wink

//Jacob

nepp de finns dom som stiger smile

1 339 Inlägg
28 juni 2009
brandt_ skrev:
Orchid skrev:

Det mest korkade att göra? Så det är korkat att vara bilintresserad? Det är klart man förlorar pengar på det, men om man har intresset så vad fan ska du annars lägga pengarna på? Antar att du inte lägger en krona på ditt intresse? för då förlorar du ju pengar...

Klart man kan lägga pengar på sitt intresse men inte till vilket pris som helst. Har du inte pengarna, har du INTE råd än! Har du råd med ett lån kan du lika gärna vänta ett par år. Om du ska ha en ny bil har det säkert kommit ut någon ny modell också som du faktiskt kommer att äga!

1 396 Inlägg
28 juni 2009
Ytterst få saker du köper lönar sig ekonomiskt. Men det är ju också upplevelsen man betalar för om man köper en dyr rolig bil.
Som en resa ungefär, den tjänar du ju inga pengar på men du får en upplevelse. En bil kan du få både och med om du är smidig.

Ska du ta lån på en bil så casha i alla fall en del så du har lån på mer än vad bilen är värd och låna aldrig till delar.

Köpte du inte en lägenhet för 5 år sen som du sålde nyss, ärvt pengar eller vunnit pengar så är det väldigt svårt att köpa en bil för 200-300+ utan lån. Och titta på vägarna så ser du att väldigt många har bilar i de prisklasserna.
Senast redigerat av NiclasT (28 juni 2009)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

631 Inlägg
28 juni 2009
Antingen så sparar du pengar varje månad i X år och köper en bil då, eller så köper du bil nu njuter av den NU , och betalar i X år ... 

Same shit, är det värt mer pengar för att få ha den NU ?  jag anser det.

Så, inget farligt att ta ta lån, SÅLÄNGE DU HAR FULL KOLL PÅ ATT DU KLARAR AV DET EKONOMISKT smile

Trucker
2 710 Inlägg
28 juni 2009
MrTobias skrev:
Det är osäkra tider nu och man vet aldrig om man får jobba kvar, hur skulle du klara lånet om du blev av med jobbet?

+1

Fart missbrukare

Opeth
77 Inlägg
28 juni 2009
brandt_ skrev:
Orchid skrev:

Kamma dig för fan! roll Jag skrev bara min åsikt i ämnet. smile

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
28 juni 2009
inga lån för min del big_smile

216 Inlägg
28 juni 2009
inga lån här

anser att enda gången man kan låna till bil är när man skaffat familj å vill kosta på dej en driftsäker, ny bil som du planerar att ha i ett par år.
sen ska du alltid kunna betala dubbla kontant insatsen.

egentligen ska man hårddra de så är väl enda du kan ta lån å känna dej säker på är bostäder eftersom man oftast går i vinst. Är grymt emot folk i min ålder(är 19) fixar kreditkort och lånar till bilar som dom knappt har råd med kontant insatsen. de är min åsikt.
Senast redigerat av Grantomta (28 juni 2009)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

57 Inlägg
28 juni 2009
Har lån på fiaten, man får väl passa på att göra sådana affärer innan en sambo ska vala inblandad och bestämma wink

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
28 juni 2009
Orchid skrev:
brandt_ skrev:
Orchid skrev:

Kamma dig för fan! roll Jag skrev bara min åsikt i ämnet. smile

Och jag kommenterade din åsikt lol för sådan är jag! cool

3 354 Inlägg
28 juni 2009
Har inga lån på nåt av mina saker.
Och jag försöker att vara så "skuldfri" som möjligt
och jag tänker även så här att tar man inget lån betalar man med tid (om man inte redan har pengar) eller så tar man lån och får betala i pengar
typ som tid är pengar tongue
Senast redigerat av Seth (28 juni 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Smålänning
7 887 Inlägg
28 juni 2009
Klart man ska ta lån om man vill och har råd. Jag skulle aldrig göra det, men vill man så varför inte liksom..

Hade dock lån på min bil, men jag lämnade tillbaka den lånade luftmassemätarn för lite sen, så nu e den lånefri wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 juni 2009
steifan skrev:
leksak skrev:
Läser ja rätt när jag läser att vissa här pyntar 5-7k i månaden bara på billån?!
Handla kläder, mat, nöjen, bostad osv då, skiter man helt i det eller har man råd med det me?

En jäkla bra poäng där. Ska man kunna leva ett trevligt liv i övrigt eller bara satsa på bilar?

Kanske det som är skillnaden mellan knegare som tjänar kring 20 "lax" före skatt och 30 "lax" före skatt wink

När jag tog mitt medlemslån och köpte min bil så hade jag 14K ut i månaden och betalade som sagt 7K varje månad till lånet.

Men det var inget problem för mig eftersom jag bodde hemma och enda utgifterna var typ 1500kr i "hyra", 300kr för mobilen och någon femtilapp för kalle anka pocketen lol

Så hur mycket man kan betala i månaden på ett lån beror ju på dels hur mycket pengar man har att röra sig med och dels hur man prioriterar vilka hål man ska stoppa pengarna i wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök