Använd alltid pallbockar! Nytt dödsfall när domkraften gav vika.

patrikke
28 juni 2009 · 1 749 Inlägg

Phaetoon skrev:
Kanske dags att bygga en smörjgrop annars?
Bilramper är ju inte heller fel om man ska ligga under bilen.

Jag hade en bilramp från micro, den vek sig efter ett tag när bilen stått där.
Det var en saab 900ng uppkörd på dden så det var ingen jättetung bil precis. Först gången jag använde den dessutom.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 juni 2009 · 5 650 Inlägg

är man snål/lat kan de stå folk dyrt men folk tänker ju inte föräns de är försent som med allt annat

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janken Driver
28 juni 2009 · 2 111 Inlägg

steifan skrev:
Använd gärna någon form av underlägg till pallbockar och domkrafter om man håller till på asfalten wink
Typ en stålplatta eller liknande.

Behöver man inte i "vårat" garage wink. Så jävla stenhård asfalt smile. Hade ju min skyline på bockar där hela vintern, inte ett spår big_smile!. Bra tips dock då det varierar kraftigt mellan platser/beläggningstyper. Självklarhet på grus hehe...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Rquired Allmänt envis
28 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Losgard skrev:

Phaetoon skrev:
Kanske dags att bygga en smörjgrop annars?
Bilramper är ju inte heller fel om man ska ligga under bilen.

Förmodligen billigare än en begravning, så varför inte. smile

Också ett sätt att se på det big_smile

En annan bra anledning till att använda pallbockar är att det är inte så kul om domkraften välter, man klarar sig undan men sedan står bilen där på tre hjul... hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
28 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har varit nära på att klämmas under en bil, domkraften började sjunka fort, dock inte fort nog så jag han pantikslagen kravla mig bort från bilen. Jag är inte petnoga men jag lägger alltid något under numera, att dö under bilen skulle ju va för patetiskt tongue

Rand
28 juni 2009 · 1 024 Inlägg

idiotiskt att bara ha domkraft. man ska ha något under bilen vad man en ska göra..

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
AudiFors
28 juni 2009 · 906 Inlägg

Förjävligt när sånt här sker, jag har alltid minst en, helst 2, men har alltid en med mig i bilen, så om man ser någon som bara ligger med domkraft så går jag alltid fram och erbjuder att sätta min under så länge iaf:)

=)
Lennan Bmw 750
28 juni 2009 · 73 Inlägg

dt är patetiskt att sånt här måste hända.. prata precis me en tjejkompis o fick reda på att dt var hennes sambo som dog sad Dt är såå jävla synd!!

fuck you.. i`m from skåne
saab_lejf
28 juni 2009 · 106 Inlägg

han tjäna juh säkert ett par sekunder å en tjugo spänn utan pallbockar...

Saab 9000 turbo 2,3 "trollspeed" (1998)
KiWmasTer
28 juni 2009 · 149 Inlägg

Tacka fan att man har oljegrop^^ men använder ändå alltid pallbockar för att vara på den säkraste sidan

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Lennan Bmw 750
28 juni 2009 · 73 Inlägg

mmm.. fan bäst o ha pallbockar. Har inga sj men alltid när jag gör ngt under bilen så hissar jag upp den nånstans på nån mack. Bytte däck en gång för längesen o då välte den där "lilla" domkraften för mig som man skruvar upp, dt va inte så farligt men är alltid försiktig nu + att jag har en riktig som är lite mer stabil. Prata me mannens sambo precis o alla mina tankar går åt dom nu, o deras resp barn..

fuck you.. i`m from skåne
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Janken skrev:

steifan skrev:
Använd gärna någon form av underlägg till pallbockar och domkrafter om man håller till på asfalten wink
Typ en stålplatta eller liknande.

Behöver man inte i "vårat" garage wink. Så jävla stenhård asfalt smile. Hade ju min skyline på bockar där hela vintern, inte ett spår big_smile!. Bra tips dock då det varierar kraftigt mellan platser/beläggningstyper. Självklarhet på grus hehe...

Jojo, men utomhus om solen legat på i några dagar så kan asfalten bli rätt mjuk.
Ryktas om att det finns en del 'hål' i asfalten utanför ett visst hus i Hosjö.. .. tongue

Lurken_85
29 juni 2009 · 832 Inlägg

Haha den som säger att orginaldomkrafterna som följer med bilarna är bättre än en riktig hydraulisk måste nog ta och tänka om lite. Skulle inte ens använda skiten om jag fick punktering efter vägen (möjligtvis med en pallbock).

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
camaro67 Meister
29 juni 2009 · 6 763 Inlägg

Det är tur att man är skolad att alltid använda pallbockar. Sen ska man alltid kolla så att de står med alla ben i backen för de kan hända att de ställer sig på tvären när man sänker ner bilen på dom

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Metica
29 juni 2009 · 170 Inlägg

Hm. Det är alltid pallbockar som gäller. Dessutom knuffar jag rejält på bilfan (som väger typ närmare två ton), och ser om den står kvar på pallbockarna.

Jag brukar dock ha träklossar emellan pallbocken och ramen, för att pallbockarna inte ska gräva sig in den, eller att ramen ska stuka pallbockarnas små kanter. Är det en klok idé, rent balansmässigt?

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
Glader9991
29 juni 2009 · 956 Inlägg

Idag hände det igen. Använd pallbockar för ***!

http://www2.blocket.se/news?id=188166,188163

Jimmy_N Makaronborrare
29 juni 2009 · 993 Inlägg

Glader9991 skrev:
Idag hände det igen. Använd pallbockar för ***!

http://www2.blocket.se/news?id=188166,188163

Skulle precis också länka angående detta http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_3137375.svd

Grabber Dagdrömmare
29 juni 2009 · 2 836 Inlägg

Det verkar som dom flesta köper sig en billig 2 tons domkraft för 129kr o litar blind på den.

Hade en sådan då en dag vek den sig o axlarna var som ett X! Sen köpte jag mig en 5 tonare!
Även om ett sådan är större o behövs inte till en bil på 1150kg så är det smidigare att använda.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
CarpeDiem German Engineering
29 juni 2009 · 9 081 Inlägg

Jag hjälpte en polare med reparationsarbete på Calibran för drygt 1 månad sen och vi hade pallbockar. Kommer alltid använda det. Tråkigt att folk har dött sad

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Masterworks
29 juni 2009 ·

Så här ska det se ut!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/354823_3vmz8l.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang