5056
Sök

AC har slutat fungera, volvo 960

matt_black_90
29 juni 2009
Trådstartare
Hej

Har problem me att min ac har slutat fungera på min volvo 960 95:a 2,5L

luften blir inte kall även om man har på de kallaste inställningen, den tar bara luftten utifrån.
Men man hör att ac kompressorn(magnetventilen) slår till och från som den brukar, då måste de finnas gas kvar i systemet i alla fall va?

va kan de va för fel? kan de va så simpelt så att de är fläktreglage konsollen som är kass?
Tack på förhand!

Mvh Mathias

4 005 Inlägg
29 juni 2009
matt_black_90 skrev:
Hej

Har problem me att min ac har slutat fungera på min volvo 960 95:a 2,5L

luften blir inte kall även om man har på de kallaste inställningen, den tar bara luftten utifrån.
Men man hör att ac kompressorn(magnetventilen) slår till och från som den brukar, då måste de finnas gas kvar i systemet i alla fall va?

va kan de va för fel? kan de va så simpelt så att de är fläktreglage konsollen som är kass?
Tack på förhand!

Mvh Mathias

Har du kollat om du har något köldmedel-läckage?

Edit: Hur har problemet uppkommit, blivit sämre och sämre eller slutade den helt en dag från att tidigare dag fungerat 100%?
Senast redigerat av linuslinje (29 juni 2009)

1 758 Inlägg
29 juni 2009
Kan ju vara så att fläktkontrollen är kass. Eller att den får felaktig signal från t.ex. en temperaturgivare. Eller en herrans massa andra saker.
Ger den några felkoder?
Om systemet aldrig är fyllt sedan bilen är ny är det ganska troligt att det inte finns något kylmedium kvar.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 juni 2009
bara in på volvo med den så fixar dom de så vida bilen inte är mindre värd än vad de kostar och få acn till liv igen?

4 005 Inlägg
29 juni 2009
MrEricsson skrev:
bara in på volvo med den så fixar dom de så vida bilen inte är mindre värd än vad de kostar och få acn till liv igen?

Varför tror du han skriver en tråd och frågar om hjälp på ett forum på internet?

Förmodligen för att han vill kolla om det är ett enkelt problem som han kan lösa själv istället för att lämna in det för felsökning och reparation som du nog mycket väl vet kostar väldigt mycket pengar.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 juni 2009
linuslinje skrev:
MrEricsson skrev:

Varför tror du han skriver en tråd och frågar om hjälp på ett forum på internet?

Förmodligen för att han vill kolla om det är ett enkelt problem som han kan lösa själv istället för att lämna in det för felsökning och reparation som du nog mycket väl vet kostar väldigt mycket pengar.

må va dyrt men må ändå va värt de om man nu måste ha ac + att volvo lämnar garanti på skiten de gör de inte om man pillar med de sj

825 Inlägg
29 juni 2009
Du får väl åka in på Volvo och få det uppkollat , det är i alla fall inte kul att åka utan ac när det är 30 grader varmt ute. Jag har samma problem på den bilen jag åker på jobbet just nu , inte kul i dessa tempraturer . Det kan vara kompressorn eller något läckage . Det tråkiga är att det är så dyrt att fixa det .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

matt_black_90
1 juli 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Har du kollat om du har något köldmedel-läckage?

Edit: Hur har problemet uppkommit, blivit sämre och sämre eller slutade den helt en dag från att tidigare dag fungerat 100%?

nä har inte provtryckt än, ska nog gö de nån dag i veckan, men ja har för mig att kompressorn inte skulle gå igång om de va för dåligt tryck?

ja vet inte ricktigt hur de uppkom, ja märkte de nu när de börjat bli varmare ute. men tror att de slutade helt bara så.
tack för svaret!

schnauz skrev:
Kan ju vara så att fläktkontrollen är kass. Eller att den får felaktig signal från t.ex. en temperaturgivare. Eller en herrans massa andra saker.
Ger den några felkoder?
Om systemet aldrig är fyllt sedan bilen är ny är det ganska troligt att det inte finns något kylmedium kvar.

nope inga felkoder alls=/
vet inte om bilen har vart fylld innan har bara haft en ett år.
tackar för svaret!

XM skrev:
Acc/ecc kan vara lite lurigt. Du kan ha ett läckage oftast kondensorn. Du kan ha tillräckligt med gas kvar för att ac-pumpen ska slå till men inte tillräckligt för att ge kyla.

jasså kan de funka så? får nog ta den till min volvoverkstad å provtrycka då.
tack för svaret!

MrEricsson skrev:

klart att en volvo 960 är värd de ;D ahh de får bli så om ja inte kan fixa de själv.
tack för svaret!

fontheking5 skrev:
Du får väl åka in på Volvo och få det uppkollat , det är i alla fall inte kul att åka utan ac när det är 30 grader varmt ute. Jag har samma problem på den bilen jag åker på jobbet just nu , inte kul i dessa tempraturer . Det kan vara kompressorn eller något läckage . Det tråkiga är att det är så dyrt att fixa det .

ahh precis de är förjävligt utan ac nu på sommaren.
ahh får väll bli så att ja åker til volvo å kollar upp de.
tack för svaret!

1 335 Inlägg
1 juli 2009
Haha jag har tagigt bort allt vad AC heter på min volvo, är ju bara onödig vikt! tongue Kan vara en spjellmotor som gått så den inte släpper in kall luften i kupén. Blir rören kalla?

Jävel
2 018 Inlägg
1 juli 2009
jag har likadant på min 98:a, de finns gas, men har läckt ut lite i botten på kondensorn, så den orkar inte kyla riktgt. Blir att beställa en ny kondensor o sätta dit, o sen få de påfyllt smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Volvo Fantast
194 Inlägg
1 juli 2009
1200 kr kostade på volvo för att felsöka mitt ac system värt varenda krona, och då slipper man gissa

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Sök