3521
Sök

** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer

Försöker iaf
883 538 Visningar
Uppdaterades senast 11 november 2024
Forummoderator
26 470 Inlägg
17 augusti 2009
te_wik skrev:
AirOne skrev:
Kan ge dig ett tips i alla fall så här i svetsningstider. Plåt funkar bra..men galvad plåt funkar mindre bra.
Blir bara hål för mig när jag provsvetsar i sådan plåt jag fått tag i lol
Så kör med riktig plåt..det ska jag göra tongue

Hehe neej det är ingen höjdare att svetsa i galv, det vill bara smälta. Dessutom inte alls nyttigt att andas in! Jag kör med vanlig plåt från början jag, hahaha smile

Mvh Tommy

Jo jag märkte det..och inte luktade det gott heller nej tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
AirOne skrev:
te_wik skrev:
AirOne skrev:
Kan ge dig ett tips i alla fall så här i svetsningstider. Plåt funkar bra..men galvad plåt funkar mindre bra.
Blir bara hål för mig när jag provsvetsar i sådan plåt jag fått tag i lol
Så kör med riktig plåt..det ska jag göra tongue

Hehe neej det är ingen höjdare att svetsa i galv, det vill bara smälta. Dessutom inte alls nyttigt att andas in! Jag kör med vanlig plåt från början jag, hahaha smile

Mvh Tommy

Jo jag märkte det..och inte luktade det gott heller nej tongue

Hehe hujj hujj! tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 118 Inlägg
17 augusti 2009
Galvad plåt går väl att svetsa med TIG ? lr är jag ute å cyklar ? tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

Forummoderator
26 470 Inlägg
17 augusti 2009
NJ_ skrev:
Galvad plåt går väl att svetsa med TIG ? lr är jag ute å cyklar ? tongue

Inte med flusstråd i alla fall..körde på minsta styrkan men men var skitsvårt att få till en punkt ens tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Nu låter vi det vara och går vidare till min update, som visserligen handlar lite om svetsning tongue

Miniupdate kommer snart!

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Mini update!

Ja idag har jag inte hunnit med så mkt, har varit tandläkarbesök i Luleå idag men på hemvägen kunde jag inte bara åka förbi garaget utan var tvungen att kika in där och göra någonting iaf. Eftersom det inte var en planerad dag i garaget så hade jag inte kameran med mig, men några mobilbilder kan jag bjuda på. Tyvärr är kvaliten inget vidare.

La på att lager till på främre bromssköldarna
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2017%20aug/Bild_323.jpg

Tanken fick underredsmassa på ovandelen, när det torkar blir det massa på underdelen också. Jaaa, många säger att det inte är så smart att lägga på massa då det kan bli svårt att se ev läckor i framtiden. Men det skiter jag i wink
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2017%20aug/Bild_324.jpg

Inget biltema svammel utan det penslades på ordentlig massa
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2017%20aug/Bild_325.jpg

Även om jag sa att jag skulle kasta dragkroken så gjorde jag ett sista ryck för att rädda den. Svetsade på en bit med 3mm plåt. Jag vet inte hur godkänt det är av bilprovningen men jag ska testa ha den som besiktningskrok tills jag bestämmer mig om jag ska reg besikta bilen utan krok. Bestämmer jag mig för att ha kvar kroken så kommer jag köpa en ny för säkerhets skull. Det svarar då bra när man slår med hammare.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2017%20aug/Bild_327.jpg

Grund
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2017%20aug/Bild_328.jpg

Sen blev det inte så mkt mer gjort.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 augusti 2009)

657 Inlägg
17 augusti 2009
Hade halkat efter lite i tråden.. Är lite av en "smygläsare" fram tills nu första kommentaren i din tråd tror jag =P

Hur som helst, bra jobbat! Gött å se när rost slipas bort, å delar blir som nya big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
dagg skrev:
Hade halkat efter lite i tråden.. Är lite av en "smygläsare" fram tills nu första kommentaren i din tråd tror jag =P

Hur som helst, bra jobbat! Gött å se när rost slipas bort, å delar blir som nya big_smile

Hehe, jag har smygläst din tråd oxå men inte kommenterat på länge sad

Tack som faan, skönt att höra att folk gillar det man gör!

Mvh Tommy

2 373 Inlägg
17 augusti 2009
te_wik skrev:
dagg skrev:

Mvh Tommy

Alltid lika roligt att läsa din tråd smile fortsätt bara med det goda arbetet!

Häls. Hervas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
audienergy skrev:
te_wik skrev:
dagg skrev:

Mvh Tommy

Alltid lika roligt att läsa din tråd smile fortsätt bara med det goda arbetet!

Tack tack!! big_smile

Mvh Tommy

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 augusti 2009
Meh! använder du inte biltema massan längre? big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
LeafBox skrev:
Meh! använder du inte biltema massan längre? big_smile

Hehe, näää.. Till tillfredsställde inte mina behov, haha

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Mini mini mini mini update! tongue

Har idag varit lyckosam i jakten på innerskärmar bak, då det inte sitter original i dessa så fick jag leta efter innerskärmar från avant och quattro bilarna. Eftersom innerskärmar inte tas till vara så noga på skrotar osv så var det lite svårt. Men nu är det avklarat iaf! big_smile

Mvh Tommy

Egenföretagare
999 Inlägg
18 augusti 2009
te_wik skrev:

Har idag varit lyckosam i jakten på innerskärmar bak, då det inte sitter original i dessa så fick jag leta efter innerskärmar från avant och quattro bilarna. Eftersom innerskärmar inte tas till vara så noga på skrotar osv så var det lite svårt. Men nu är det avklarat iaf! big_smile

Mvh Tommy

Smart, då lär popnitlagningen hålla längre än resten av bilen wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Smart, då lär popnitlagningen hålla längre än resten av bilen wink

Haha, hade det inte funnits innerskärmar så hade jag aldrig lagt popnit. Men nu visste jag ju att det fanns så tongue

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Update!

Var inne på den lokala Volvo idag och såg att dom hade några burkar underredsmassa på "halva priset" hyllan. Frågade vad dom kostar men de fick inte fram något pris på dessa. Då frågade han i kassan vad jag vill betala. Sa ett pris och han godkände det. Så jag tycker jag fick de till ett bra pris smile Köpte allt han hade på hyllan. Vad jag hört ska det vara en bra produkt, någon som har erfarenheter? Vad kostar en sådanhär 1liters burk i affärerna? 

Några av burkarna
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2020%20aug/20090820002.jpg

Sen fick jag ju tag på bakre innerskärmar till bilen. Gav 100kr/st på skroten vilket jag tyckte var som hittat.
Iallafall om man ser på dessa priser som jag googlade fram:
GENUINE PART
WHEEL HOUSE LINER
WHEEL HOUSE LINER

( OEM part number: 443-809-412-A / 443809412A )

List Price: $276.41 :: Impex Price: $238.72

Någon som kan kolla aktuella priser i Sverige genom ETKA?
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2020%20aug/20090820.jpg

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (20 augusti 2009)

2 118 Inlägg
20 augusti 2009
Inte dåligt Tommy! Fortsätt jobba nu big_smile smile

Mvh NJ

D.i.l.l.i.g.a.f

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
NJ_ skrev:
Inte dåligt Tommy! Fortsätt jobba nu big_smile smile

Mvh NJ

Danke! big_smile Kan inte ta mig till garaget just nu då jag inte har någon bil för tillfället. Men jag skulle till att börja fixa belysningen för siffrorna i växelspaksknoppen, trodde att jag hade en knopp liggandes i mitt andra garage men inte det. Så nu sitter jag här och funderar på vad jag ska hitta på. Började göra en lista på saker jag måste beställa med den började bli så dyrt så jag avbröt det tongue

Något förslag på vad jag kan göra?

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
Står still just nu då jag ej är hemma. Projektet är inte ledlagt. tongue

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
Tiden går så fort...!! yikes Man hinner som inte med någonting eller någonstans. Projektet har stått still ett tag då jag varit bortrest samt har jag inte haft någon bil att ta mig till garaget med. Nåja, idag har jag köpt mig en "vinterkälke", något som jag kan köra med i vinter och pendla till garaget med. ni behöver inte vara oroliga, det blev en Audi igen, en Audi 100 1.8 från 1986. Billig att köra och har fin våghållning.

Jag har i några månaders tid studsat omkring i en Golf II.. även om den är 5 år nyare så känns Audin mycker mer stabilare och stadigare på vägen, för att inte tala om komforten. Vägljudet dessutom är i princip obefintligt jämfört med golfen.

Varje gång, jag menar absolut varje gång jag sätter mig i en typ44 så känns det som att jag kör en mkt nyare bil än jag egentligen gör. Var Audi före sin tid? Jag får inte alls samma känsla i en BMW eller MB från samma årsmodell..

En sak jag märke under den 13mil långa hemresan när jag hämtade ovannämnda bilen var att den "nya" instrumenteringen från 88b och framåt känns... jaa trevlig och lyxig, vilket jag tycker är skitfint. Men när jag satt bakom ratten på min nyinköpta 1.8 från 86 så tyckte jag att den gamla DKW instrumenteringen kändes mer sportig (?) och "rejjsig" jämfört med den nyare instrumenteringen. Är det bara jag??

Nåja, för att åter komma till topic så kan jag meddela att det kommer hända saker med bilen igen, nu är jag hemma samt har jag en bil så nu tar de fart igen.

Mvh Tommy

Sök