2731
Sök

** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer

Försöker iaf
882 026 Visningar
Uppdaterades senast 11 november 2024
Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
4 juni 2010
Din tröskel verkar ju vara klart friskare än min var i alla fall. Hade ju tänkt fixa bara en bit, men fick beställa en hel tröskel mitt i arbetet då det visade sig vara mycket värre än vi trott. Bättre när överraskningarna är åt ditt håll! tongue

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Ja...bor där en vecka till i alla fall. wink Nä, några verktygsförsäljare har jag inte sett till...

Ok, ska du flytta?

De kom en röd utlandsreggad Volvo V50 utanför garaget och ville sälja verktygsväskor. Vete fan va de va för klåpare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Vivendi skrev:
Din tröskel verkar ju vara klart friskare än min var i alla fall. Hade ju tänkt fixa bara en bit, men fick beställa en hel tröskel mitt i arbetet då det visade sig vara mycket värre än vi trott. Bättre när överraskningarna är åt ditt håll! tongue

Ja den var inte så farligt skadad ändå smile ja, men det är sånt man får räkna med, man vet aldrig hur det ser ut innan man rivit. Men självklart är det roligare att se att det inte är så farligt som man trott från början, och inte tvärtom wink

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bounty hunter
671 Inlägg
4 juni 2010
te_wik skrev:
Volvo544special65 skrev:
Ja...bor där en vecka till i alla fall. wink Nä, några verktygsförsäljare har jag inte sett till...

Ok, ska du flytta?

De kom en röd utlandsreggad Volvo V50 utanför garaget och ville sälja verktygsväskor. Vete fan va de va för klåpare.

Mvh Tommy

säkert rumänska/ungerska zigenare...vi har sånt skit här i stockholm oxå  mad ...åker runt o säljer skräp grejjer mad ...du bor ju i norrland så du har väl ett jaktgevär?...skjut dom o gör världen en tjänst wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
bobafett skrev:
te_wik skrev:
Volvo544special65 skrev:

Ok, ska du flytta?

Mvh Tommy

säkert rumänska/ungerska zigenare...vi har sånt skit här i stockholm oxå  mad ...åker runt o säljer skräp grejjer mad ...du bor ju i norrland så du har väl ett jaktgevär?...skjut dom o gör världen en tjänst wink

Nej detta var inga zigenare, han pratade väldigt bra engelska och gissningsvis var han från Polen. Tänkte inte på att ta reg.nr, vilket jag iofs borde ha gjort för det kör omkring en stöldliga här i trakterna som säljer saker samtidigt som dom spanar in hur gården/husen ser ut för att ev. göra inbrott senare.

Mvh Tommy

Bounty hunter
671 Inlägg
4 juni 2010
te_wik skrev:
bobafett skrev:
te_wik skrev:

Ok, ska du flytta?

Mvh Tommy

Nej detta var inga zigenare, han pratade väldigt bra engelska och gissningsvis var han från Polen. Tänkte inte på att ta reg.nr, vilket jag iofs borde ha gjort för det kör omkring en stöldliga här i trakterna som säljer saker samtidigt som dom spanar in hur gården/husen ser ut för att ev. göra inbrott senare.

Mvh Tommy

förmodligen tjuvar....här knackar dom dörr.....sen kommer dom o gör inbrott.....min syrra fick hela radhuset länsat...dom har skåpbilar men dekaler för ett på hittat hantverks företag,oftast byggfirma....

du föresten rostskyddade du tröskeln på insidan?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
bobafett skrev:
förmodligen tjuvar....här knackar dom dörr.....sen kommer dom o gör inbrott.....min syrra fick hela radhuset länsat...dom har skåpbilar men dekaler för ett på hittat hantverks företag,oftast byggfirma....

du föresten rostskyddade du tröskeln på insidan?

Mmm de e illa.

Nej de har jag inte gjort.

Mvh Tommy

Bounty hunter
671 Inlägg
4 juni 2010
det måste du göra...annars rostar den inneifrån...lägg på lite zinkspray eller någe annat bra.....vore ju trist ifall det skulle börja rosta igen...vi har en lirare i vårat garaget som byter trösklar på sin kadett vartannat år pga det....han fattar inte att det rostar inneifrån oxå....

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
bobafett skrev:
det måste du göra...annars rostar den inneifrån...lägg på lite zinkspray eller någe annat bra.....vore ju trist ifall det skulle börja rosta igen...vi har en lirare i vårat garaget som byter trösklar på sin kadett vartannat år pga det....han fattar inte att det rostar inneifrån oxå....

Självklart kommer jag göra det, men just nu passar jag bara in tröskeln och gör alla moddar färdigt tills det är dags att svetsa.

Kommer innan jag börjar svetsa stryka på några lager med rostomvandlare, sedan använda svetsprimer i skarvarna. Sen svetsar jag dit tröskeln och borrar därefter ett hål på ca 20mm i underkant som jag kommer använda när jag ska in med en slang som fungerar som en spridare när jag sprayar in rostskyddsvax in i tröskeln. Sedan i med en karossplugg i hålet och body över det sen.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (4 juni 2010)

Bounty hunter
671 Inlägg
4 juni 2010
te_wik skrev:
bobafett skrev:

Självklart kommer jag göra det, men just nu passar jag bara in tröskeln och gör alla moddar färdigt tills det är dags att svetsa.

Kommer innan jag börjar svetsa stryka på några lager med rostomvandlare, sedan använda svetsprimer i skarvarna. Sen svetsar jag dit tröskeln och borrar därefter ett hål på ca 20mm i underkant som jag kommer använda när jag ska in med en slang som fungerar som en spridare när jag sprayar in rostskyddsvax in i tröskeln. Sedan i med en karossplugg i hålet och body över det sen.

Mvh Tommy

perfekt...så ska man göra.... big_smile då håller det livet ut me lite tur

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
bobafett skrev:

Ja, däremot vet jag inte riktigt hur jag ska göra med ventilationen. Många säger att det måste finnas hål i tröskeln som tillåter kondens och annat att komma ut från tröskeln för att det inte ska börja rosta igen. Det finns inga sådana hål original, så det kanske inte behövs om man rostskyddar ordentligt.

Mvh Tommy

Bounty hunter
671 Inlägg
4 juni 2010
te_wik skrev:
bobafett skrev:

Ja, däremot vet jag inte riktigt hur jag ska göra med ventilationen. Många säger att det måste finnas hål i tröskeln som tillåter kondens och annat att komma ut från tröskeln för att det inte ska börja rosta igen. Det finns inga sådana hål original, så det kanske inte behövs om man rostskyddar ordentligt.

Mvh Tommy

jadu...knepigt hmm ...men skit idet...finns det inte orginal så...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
bobafett skrev:
te_wik skrev:
bobafett skrev:

Mvh Tommy

jadu...knepigt hmm ...men skit idet...finns det inte orginal så...

Ska försöka få reda på det istället för att skita i det tongue

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Svetsprimern kom idag iaf. Skönt pris på den... 250ml 316kr hmm Men men. Nästa vecka kommer resten av mina beställda kemikalier så då tar de fart igen smile

Trevlig helg!

Mvh Tommy

2 373 Inlägg
4 juni 2010
te_wik skrev:
Svetsprimern kom idag iaf. Skönt pris på den... 250ml 316kr hmm Men men. Nästa vecka kommer resten av mina beställda kemikalier så då tar de fart igen smile

Trevlig helg!

Mvh Tommy

Detsamma!

Häls. Hervas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
audienergy skrev:
te_wik skrev:

Trevlig helg!

Mvh Tommy

Detsamma!

Tack! smile

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Update (utan bilder dock)

Ja idag har jag kapat och knackat till biten som ska sitta innanför yttertröskeln samt lagt på svetsprimer. Så i veckan om jag ids ska jag svetsa dit den samt yttertröskeln. Det blev lite av en impulsgrej att göra något med bilen idag så därför kom inte kameran med, tyvärr. Men det kommer bilder på det senare.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Update. Idag med bilder.

Kände mig lite på latsidan idag så det blev inte mkt gjort inte. Först en bild på det jag gjorde i förrgår:
Använt mig av Volvos svetsprimer
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2010%20juni%202010/DSCF0549.jpg

Denna biten skall dit, inte riktigt klar på bilden.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2010%20juni%202010/DSCF0550.jpg

Inte så snyggt svetsat men jag punktade och moddade biten allt eftersom så passformen blir bra.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/audi%20projekt%2010%20juni%202010/DSCF0553.jpg

Bara grunda sen, vilket jag gjorde men det kom inte med någon bild på det.

Det var allt jag ides göra idag.

Mvh Tommy

487 Inlägg
10 juni 2010
Ser ju riktigt bra ut tkr jag smile

Fortsätt så!!

Robin

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Golfnik skrev:
Ser ju riktigt bra ut tkr jag smile

Fortsätt så!!

Robin

Ja tack du! Jag ska försöka.

Mvh Tommy

Sök