** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**
te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer
Låter inte speciellt roligt. Jag har dålig koll på A6 men är inte det en vakuumförstärkarpump på dom? Eller har den den så kallade bomben? Vakuumförstärkarpumpen brukar kunna ge ifrån sig ljud om den börjar bli dålig.
Låter inte speciellt roligt. Jag har dålig koll på A6 men är inte det en vakuumförstärkarpump på dom? Eller har den den så kallade bomben? Vakuumförstärkarpumpen brukar kunna ge ifrån sig ljud om den börjar bli dålig.
Jo, det stämmer, det finns en vakumpump. Den är dock tyst och fin för en gångs skull. Du vet inte av någon motor i luletrakten? Lika byta motor tänkte jag..
Känner tyvärr inte till någon AAR motor till salu. Jag visste faktiskt inte ens A6 fanns med 2,3l 5-cyl motor. Är det k-jetronic på den också? Har du kollat på blocket?
Känner tyvärr inte till någon AAR motor till salu. Jag visste faktiskt inte ens A6 fanns med 2,3l 5-cyl motor. Är det k-jetronic på den också? Har du kollat på blocket?
Jepp, det är KE3-jettronic på dessa. Nä, den är inte så vanlig med 2.3E, men är ju samma motor i 100 c4 91-94.
Jo, finns några på blocket..finns en krockad 100 2.3E - 94 i lule på blocket, ska ev. kika på den imorgon. Edit; vid krocken hade kamdrevet spruckit och remmen kuggat, så ingen mening att chansa på den motorn.
Fränt att den fanns kvar så länge. Undra bara vad som skiljer AAN mot NG? Om det är samma och du inte är så kräsen på bromsservo verkan skulle du kanske kunna stoppa ner en NF motor, då blir risken att hitta en motor större. NG motorn som sitter på Audi 80/90 har i alla fall vakuum förstärkaren på toppen.
Nej den krockade är nog inte så intressant. Möjligtvis om den var gratis.
Fränt att den fanns kvar så länge. Undra bara vad som skiljer AAN mot NG? Om det är samma och du inte är så kräsen på bromsservo verkan skulle du kanske kunna stoppa ner en NF motor, då blir risken att hitta en motor större. NG motorn som sitter på Audi 80/90 har i alla fall vakuum förstärkaren på toppen.
Nej den krockade är nog inte så intressant. Möjligtvis om den var gratis.
Vet inte heller riktigt vad som skiljer sig mellan alla dessa motorer. Men verkar inte svårt att få tag i en motor med rätt motorkod. Har en på gång nu som jag ev. hämtar under helgen.
Bilen höll iaf t.o.r till lule idag, trots lite slammer å ilsket lysande oljekanna
Det var inte illa. Så då blir det motorbyte snart Byta motor i Audi 100 med 5-cylindrig motor är bland det roligaste som finns. Jag har tappat räkningen för hur många gånger jag gjort det för länge sedan. Däremot felsökning av k-jetronic det värsta som finns :p
Det var inte illa. Så då blir det motorbyte snart Byta motor i Audi 100 med 5-cylindrig motor är bland det roligaste som finns. Jag har tappat räkningen för hur många gånger jag gjort det för länge sedan. Däremot felsökning av k-jetronic det värsta som finns :p
Ja inte är det så struligt iaf, bytt på ett antal jag med, aldrig någon C4 iofs, men skillnaden är ju inte stor. Ja, snart och snart.. det får jag se. Måste få tag på en lokal att hålla hus i osv.
Sen ska den nya motorn få nya packningar/tätningar, kamrem, vattenpump osv. Egentligen borde jag byta koppling också i samma veva, men vete fan om det är någon mening att lägga ut ännu mer pengar. Får slänga ett öga på den när allt är nerplockat.
Ser att det går framåt här. Känns tyvärr som att jag har missat en hel del dock. Vad var det för fel på gamla motorn nu igen..? Dåligt oljetryck?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ser att det går framåt här. Känns tyvärr som att jag har missat en hel del dock. Vad var det för fel på gamla motorn nu igen..? Dåligt oljetryck?
Jepp, lågt oljetryck och slammrande/knackande kamaxel.
Mvh Tommy
Aj fasen. Men behövdes det en en ny motor för det? Fast lågt oljetryck kanske inte är att leka med..
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jepp, lågt oljetryck och slammrande/knackande kamaxel.
Mvh Tommy
Aj fasen. Men behövdes det en en ny motor för det? Fast lågt oljetryck kanske inte är att leka med..
Lättast att byta motor När det gått så långt att det börjar låta illa från diverse lager så är det inte lönt att börja renovera.
Mvh Tommy
Nej det är sant, hehe. Hade ju gått en bit också läste jag.