Vad är det för fel på min 850? Jag har bytt kamrem och den vill inte starta. Behöver hjälp!

te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Gjorde du så här?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/69874/699360_bx56nf.jpg



http://www1.garaget.org/gallery/archive/69874/699363_i9t5i4.jpg

Jag har varit med om folk som har bytt kamrem på 850 och sen försökt bogsera igång bilen och krökt varenda ventil för att remmen satt lite fel.
Kamdreven vill gärna vrida sig lite.

Bra bilder! not..


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

Jag får inte fram några bilder men jag ställde dreven efter markeringarna och sedan tog jag bort remmen och på med den nya. Sen ville den inte starta.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Hobbymekaniker lol vad är fel på bilderna då?

mvh Nicklas (riktig mekaniker)

Dom går inte få fram. Jag kan inte se några iaf.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Hobbymekaniker lol vad är fel på bilderna då?

mvh Nicklas (riktig mekaniker)

Hehe smile
Precis, Not Found står det.

En liten fråga till TS, försökte ni verkligen dra igång den i över 2km?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Nico-the-kid
2 juli 2009 · 509 Inlägg

Nu funkar de nog

Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

te_wik skrev:

Nico-the-kid skrev:
Hobbymekaniker lol vad är fel på bilderna då?

mvh Nicklas (riktig mekaniker)

Hehe smile
Precis, Not Found står det.

En liten fråga till TS, försökte ni verkligen dra igång den i över 2km?



Mvh Tommy

Ja det gjorde vi, vi va så dumma och körde ner för en backe så kunde vi inte vända så det blev lite långt.

Men det finns bilder i mitt galleri bland dom första bilderna där på hur dreven stog.. så kolla gärna där ni som ville se bilder på hur dreven stog.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Lite nyfiken över denna bilden:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/694813_sc8h0p.jpg

Är du säker på att du har följt rätt markering på drevet som syns till höger? Så du inte har slarvat bort dig?
Samt, hur stod veven när du gjorde dessa markeringar?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
Lite nyfiken över denna bilden:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … sc8h0p.jpg

Är du säker på att du har följt rätt markering på drevet som syns till höger? Så du inte har slarvat bort dig?
Samt, hur stod veven när du gjorde dessa markeringar?


Mvh Tommy

Jag har testat med båda markeringarna på det högra drevet men inget funkar, och veven hade jag ställt med markeringen som är där på blocket eller hur man ska förklara. hoppas du fattar.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Nico-the-kid
2 juli 2009 · 509 Inlägg

Märkte du upp dreven före eller efter du bytte remmen?

te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Hmm...

Okay, men ifall du har ställt veven efter originalmarkeringarna och sedan gjort egna markeringar för kamdreven så är risken rätt stor att du fått veven ett varv fel (eller kammarna beror på hur man ser det).

Varför följde du inte kammarnas egna markeringar på en gång ifall du väl nollat veven? Ta och kolla så originalmarkeringarna på kamdreven stämmer när du har veven rätt, ibland får du dra runt motorn ett varv extra så alla markeringar stämmer då kamdreven snurrar två varv när veven snurrat ett varv.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Nu funkar de nog

Nej.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
Hmm...

Okay, men ifall du har ställt veven efter originalmarkeringarna och sedan gjort egna markeringar för kamdreven så är risken rätt stor att du fått veven ett varv fel (eller kammarna beror på hur man ser det).

Varför följde du inte kammarnas egna markeringar på en gång ifall du väl nollat veven? Ta och kolla så originalmarkeringarna på kamdreven stämmer när du har veven rätt, ibland får du dra runt motorn ett varv extra så alla markeringar stämmer då kamdreven snurrar två varv när veven snurrat ett varv.


Mvh Tommy

Ja men det är dom rediga markeringarna jag ställt efter på kamdreven det är bara jag som har kladdad på lite vit färg för att se dom bättre.. men på det högra drevet va det 2 markeringar yikes och jag har testat med båda 2 men det hjälper inte.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Ok du menar så. Men där ska väl finnas en markering på varje drev som ska peka mot varandra, rakt mot varandra, om du förstår? Har du någon bild på hur kamnockarna ligger när motorn är nollad?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
Ok du menar så. Men där ska väl finnas en markering på varje drev som ska peka mot varandra, rakt mot varandra, om du förstår? Har du någon bild på hur kamnockarna ligger när motorn är nollad?


Mvh Tommy

Nej det har jag inte jag har bara dom bilderna som finn i mitt galleri.. Det är en del som ha sagt något om att nolla den och jag har fortfarande inte fattat vad ni menar med att nolla motorn? någon som kan förklara?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Nolla motorn, eller ställa motorn i grundinställning (tändning) går helt enkelt ut på att ställa vevaxeln, kamaxeln/ar och fördelare (i vissa fall annat oxå) i ett speciellt läge så timingen blir helt rätt.

Har du tex ställt det helt fel kan du få gnista i tändstiften när kolven är längst ner osv. Förstår du? Fördelaren kanske skickar gnista till cyl 4 när den egentligen ska tända cyl1..

För att få detta rätt så finns markeringar, originalmarkeringar som visar hur allt ska ställas så den är grundinställd.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
Nolla motorn, eller ställa motorn i grundinställning (tändning) går helt enkelt ut på att ställa vevaxeln, kamaxeln/ar och fördelare (i vissa fall annat oxå) i ett speciellt läge så timingen blir helt rätt.

Har du tex ställt det helt fel kan du få gnista i tändstiften när kolven är längst ner osv. Förstår du? Fördelaren kanske skickar gnista till cyl 4 när den egentligen ska tända cyl1..

För att få detta rätt så finns markeringar, originalmarkeringar som visar hur allt ska ställas så den är grundinställd.


Mvh Tommy

Okeej tack så mycket!.. Men jag har juh ställt efter markeringarna på dreven men jag har inte haft borta fördelarlocket eller något annat mer än remmen. Ska ja ta bort fördelarlocket och det där och kolla då?

Men hur vet jag om/ när det är rätt där isåfall?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Nu fungerar bilderna på sid. 2 så kolla där.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juli 2009 · 2 853 Inlägg

Ett råd är att följa orginal markeringarna. tongue hur fick du lös remmen då?

Tror de kan ha gjort nice me skada att testa bogsera igång den.. OMG... Tror någon att man måste göra det för att man byter kamrem???????

Den har säkert snurrat så inte de 3 olika markeringarna i orginal stämmer eller om de t.om kan va fler på din...

Be någon som kan göra de seriöst göra det.. tongue

Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)

Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
Nu fungerar bilderna på sid. 2 så kolla där.

Mvh Tommy

Jag fick ett papper utav min lärare på skolan och det står exakt likadant på det och det är det jag har följt. men där stå juh inget om att man ska kolla vid fördelarlocket eller något.?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

pattilatti2 skrev:
Ett råd är att följa orginal markeringarna. tongue hur fick du lös remmen då?

Tror de kan ha gjort nice me skada att testa bogsera igång den.. OMG... Tror någon att man måste göra det för att man byter kamrem???????

Den har säkert snurrat så inte de 3 olika markeringarna i orginal stämmer eller om de t.om kan va fler på din...

Be någon som kan göra de seriöst göra det.. tongue

Jag snurrade bara på veven tills märkningarna stämmde sen tog jag bort spännaren. Och sedan va det bara att plocka bort remmen. inte så svårt.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang