Har en 945 97:a med klimatanläggning (ecc)
Har under senare tid märk att min fläkt börjat bete sig konstigt när man belastar bilen..
Åker man normalt i typ 100 blås på landsväg, eller kör lugnt i stan, så blåser allting på som det ska och allting fungerar fint.
Men säg att man skulle göra en omkörning och belasta motorn kraftigare, eller att man skulle dra ett tungt släp så att bilen får jobba lite mer, då stryper den tillförseln på luft.
Det är som att det är nåt spjäll som öppnar o stänger verkar det som. Så när den belastas för hårt så stryper den luften ur fläkten o så blir det helt lugnt.. Oavsett vilket läge jag har fläkten på.
Släpper jag däremot på gasen och kör lugnt så kommer allting tillbaka igen..
Har vart med om detta fenomen en gång tidigare, med min 745:a. Men då hade jag full kyla på ac:n när det var ca 38-40 grader ute och jag låg full motorvägsfart (runt 140) i Spanien. Då ströp den kalluften ibland när man kom upp i uppförsbackar eller belastade den hårt en längre tid..
Men 945:an är extrem.. Den stryper direkt, oavsett hur varm/kallt det är ute. Räcker med att jag gör minsta lilla omkörning så stryper den..
Vore tacksam för svar ifall nån vart med om nåt liknande..
Vill inte svettas ihjäl så fort jag skall dra släp eller köra om