5721
Sök

Problem med fläkten på Volvo 945 97:a

406 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Har en 945 97:a med klimatanläggning (ecc)
Har under senare tid märk att min fläkt börjat bete sig konstigt när man belastar bilen..

Åker man normalt i typ 100 blås på landsväg, eller kör lugnt i stan, så blåser allting på som det ska och allting fungerar fint.

Men säg att man skulle göra en omkörning och belasta motorn kraftigare, eller att man skulle dra ett tungt släp så att bilen får jobba lite mer, då stryper den tillförseln på luft.

Det är som att det är nåt spjäll som öppnar o stänger verkar det som. Så när den belastas för hårt så stryper den luften ur fläkten o så blir det helt lugnt.. Oavsett vilket läge jag har fläkten på.
Släpper jag däremot på gasen och kör lugnt så kommer allting tillbaka igen..

Har vart med om detta fenomen en gång tidigare, med min 745:a. Men då hade jag full kyla på ac:n när det var ca 38-40 grader ute och jag låg full motorvägsfart (runt 140) i Spanien. Då ströp den kalluften ibland när man kom upp i uppförsbackar eller belastade den hårt en längre tid..

Men 945:an är extrem.. Den stryper direkt, oavsett hur varm/kallt det är ute. Räcker med att jag gör minsta lilla omkörning så stryper den..

Vore tacksam för svar ifall nån vart med om nåt liknande..

Vill inte svettas ihjäl så fort jag skall dra släp eller köra om smile

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
Det blir så när turbon laddar så att vakuumet försvinner, det är ju vakuumklockor som bestämmer när spjällen ska öppna (spjällen hålls stängda av fjädrar). Det borde vara så i alla 940 turbo, min är iaf likadan. En lösning vore att ta bort fjädern på klockan som stänger luften framåt så att den alltid är öppen.

406 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Okok, så kan det nog vara!
Men beter din sig lika extremt med? Kan inte påstå att jag vart med om att den stänger igen så tidigt i vanliga fall?
Låter ju helt sjukt ifall det skulle vara så från början?
Som för nån månad sen drog ja ett ganska tungt släp upp te Luleå från Karlstad.. Den fick jobba mer eller mindre hela tiden, bortsett från nedförbackar osv. Vilket innebar att jag knappt hade nån luft från fläkten på 107mil! big_smile
Blev lite jobbigt i längden..  Blir inte bättre nu på sommarn direkt när det är så hett, o så blåser de ingenting alls så fort man lastar eller trycker på tongue
Men som sagt.. Kör man den normalt på motorvägen eller lugnt i stan så fungerar det klockrent.
Senast redigerat av Karlie (6 juli 2009)

1 758 Inlägg
6 juli 2009
Vanligt fel på turbomodellerna (så vanligt att många tror att det ska vara så). smile
Innan vakuumklockorna sitter det en slags backventil som ska se till att det inte blir övertryck i vakuumsystemet när turbon laddar. Beter bilen sig som du beskriver så har den ventilen garanterat gått sönder. Bara att köpa ny så ska det funka prima fint sedan!

406 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
Vanligt fel på turbomodellerna (så vanligt att många tror att det ska vara så). smile
Innan vakuumklockorna sitter det en slags backventil som ska se till att det inte blir övertryck i vakuumsystemet när turbon laddar. Beter bilen sig som du beskriver så har den ventilen garanterat gått sönder. Bara att köpa ny så ska det funka prima fint sedan!

Såpass! Vet bra mkt om dessa bilar som man lärt sig genom åren, men just detta kapitel, att det var så vanligt fel, har jag missat totalt smile
Blir o knalla in en sväng te volvo imorn och köpa ny då!

Tack för svar!

-utan 940
1 728 Inlägg
7 juli 2009
schnauz skrev:

Menar du de två svart-vita plastsakerna som sitter på slangen vid torpedväggen?
Nu har ju det här årets varma dagar redan varit och regnperioden har börjat men det kan ju vara värt att fixa till nästa sommar. smile

406 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Nu har ju det här årets varma dagar redan varit och regnperioden har börjat men det kan ju vara värt att fixa till nästa sommar. smile

Jag funderar på att ta bilen ner te Spanien, så jag lär ju se till att fixa det snarast iaf big_smile
Får försöka kolla upp vart dem kan sitta lite senare under dagen här.

Sök