Varför man inte skall mappa/konvertera sin originalbil till E85

torpis Forummoderator
7 juli 2009 · 10 572 Inlägg

(Jag minns inte om jag tutat om detta innan, tänkte skriva ihop en liten varning nu när jag med tandborste ståtto ch tvättat topplock en hel dag.)

Många tittar på konverteringar till E85 för att spara nån krona per mil, för miljöns skull eller mest för det är kul att prova. En konvertering behöver inte betyda mer än ett chip för i regionen 6000kr så det är ganska överkommligt. Alla vet vid detta laget att man kan blandtanka E85 till en ganska hög grad och ändå ta sig fram. Visst bilen blir svårtstartad och slö men man tar sig fram.  Åt andra håller gör man inte det. Bensin i en E85-bil och man står still mer eller mindre, skyhög tändning och lambdavärde på 0,68 på låglast.

Bakgrunden till denna varning är att jag själv kör min bil på E85 och har forskat lite i det hela. Etanolen ger kul möjligheter för den som trimmar. Min bil lämnade 370hk på bensin och ca 450hk på E85. Lätt val naturligtvis.  Dock finns det nackdelar. En god vän jobbar på BSR och han varnade mig ang etanolens renhet. Man har från SEKABs sida haft problem med renheten och det har slunkit med träfibrer i bränslet, dessa sätter igen soppafiltret. Etanolen har en röd färg som är bestämd av livsmedelsverket, det är ju rätt naturligt att inte dricka drivmedel, men de ville vara på säkra sidan och adderade en varningsfärg. Så nu ser soppan ut som Bob blandsaft istället...

Färgämnet har efter påtryckningar från BSR minskats till hälften för att det fällde ut och kläggade igen motorerna, även tillsatser som PIM och PIB skall ha tagitsbort av samma anledning.

Trots det så ser mina insugskanaler ut som kriget efter en sommars körning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/702725_xxfreo.jpg

Jag har i omgångar ringt SEKAB och JET och frågat. JETs ledning hävdar att SEKAB levererar bränslet med egna tankbilar medans SEKAB säger att bensinbolagen tippar i egna tillsatser. När SEKAB konfronterades så kröp det fram att de trots allt kände till problemen...    en soppa är vad det är.  SEKABS rekomendation var i slutänden att alla som kör på E85(inkl alla Saab biopower och Volvo flexfuel) skall tanka en tank bensin då och då för att tvätta motorn. Visst blir motorn ren om man tankar en tank bensin och kör upp, men har man konverterat till E85 (inte flex) så är man rökt tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Stefan Varberg Supraman
7 juli 2009 · 2 300 Inlägg

När kom dessa tillsatser i? för förra året när jag körde på ren e85 i supran så har kanalerna och turboagg aldrig vart så rena

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
torpis Forummoderator
7 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
När kom dessa tillsatser i? för förra året när jag körde på ren e85 i supran så har kanalerna och turboagg aldrig vart så rena

De har funnits i länge. SEKAB hävdar att de nu tagit bort PIB helt ur bränslet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Melker_elk Blyfot och motor dödare
7 juli 2009 · 388 Inlägg

turbon kanske läcker lite hehe tongue
Jag har kör på E85 i många bilar och inspekterat efter en sommar körning och jag har aldrig märkt att det ser ut som för dig.
okej att man hittat liter mer sot i grenröret men annars skulle jag vilja säga att den renar.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
dekagon IT-arkitekt
7 juli 2009 · 36 Inlägg

Jag upplever också motorn som betydligt renare efter E85. Din bil går inte otroligt fett eller misständer och därmed kastar ur sig oförbränt bränsle?

Tesla Model Y Performance "Ironhide" (2022)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2009 · 5 650 Inlägg

känns ju som de kvittar vad man kör på då värkar ju sota igen iallafall då?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TurbOla Reservdansk
7 juli 2009 · 6 271 Inlägg

E85 är ju väldigt "vasst" och service-intervallerna kortas betydligt, var uppe på BSR förra sommaren på ett studiebesök med NordicR, och där framhävde man problemen med E85.

Även Pacman Racing och ett par kompisar med högpresterande R-bilar har diskuterat detta med E85 och beslutat sig för att hålla kvar vid 98-oktanig bensin - just för att då vet man säkert vad man får samt att det inte är aggressivt mot motorns smörjning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MattiasH
7 juli 2009 · 1 291 Inlägg

NU äe jag inne på tredje säsongen med E85 i rallycrossbilen med sugmotor.
E85 gav ca 15hk på topp och drygt 20 i mellanregistret på drivhjulen.
däremot har jag inte haft några som helst problem med driftsäkerhet, igenkletad motor eller dylikt. Allting har sett som nytt ut varje vinter vid inspektion.
E85 tankar jag på shell eller statoil, om dom har samma leverantör som jet har jag däremot ingen aning om.

torpis Forummoderator
7 juli 2009 · 10 572 Inlägg

dekagon skrev:
Jag upplever också motorn som betydligt renare efter E85. Din bil går inte otroligt fett eller misständer och därmed kastar ur sig oförbränt bränsle?

Det är insuget som visas på bilden.

och nej den går absolut inte fett. Nira + WBL...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
7 juli 2009 · 10 572 Inlägg

MattiasH skrev:
NU äe jag inne på tredje säsongen med E85 i rallycrossbilen med sugmotor.
E85 gav ca 15hk på topp och drygt 20 i mellanregistret på drivhjulen.
däremot har jag inte haft några som helst problem med driftsäkerhet, igenkletad motor eller dylikt. Allting har sett som nytt ut varje vinter vid inspektion.
E85 tankar jag på shell eller statoil, om dom har samma leverantör som jet har jag däremot ingen aning om.

180hk på 2liter(?!) är ju betydligt lägre än många standard gatbilar med turboladdning har. Din insugstemperatur är förmodligen också betydligt lägre.   En rallycrossbil går inte heller 2000mil på en sesång antar jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
7 juli 2009 · 10 572 Inlägg

TurbOla skrev:
E85 är ju väldigt "vasst" och service-intervallerna kortas betydligt, var uppe på BSR förra sommaren på ett studiebesök med NordicR, och där framhävde man problemen med E85.

Även Pacman Racing och ett par kompisar med högpresterande R-bilar har diskuterat detta med E85 och beslutat sig för att hålla kvar vid 98-oktanig bensin - just för att då vet man säkert vad man får samt att det inte är aggressivt mot motorns smörjning.

Ja, det var jag som försökte få fram informationen där. Off the records så finns problemen men när det är "officiellt" så vets det inget.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TurbOla Reservdansk
7 juli 2009 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
Ja, det var jag som försökte få fram informationen där. Off the records så finns problemen men när det är "officiellt" så vets det inget.

Var du en av de från X40-klubben? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MattiasH
7 juli 2009 · 1 291 Inlägg

torpis skrev:

MattiasH skrev:
NU äe jag inne på tredje säsongen med E85 i rallycrossbilen med sugmotor.
E85 gav ca 15hk på topp och drygt 20 i mellanregistret på drivhjulen.
däremot har jag inte haft några som helst problem med driftsäkerhet, igenkletad motor eller dylikt. Allting har sett som nytt ut varje vinter vid inspektion.
E85 tankar jag på shell eller statoil, om dom har samma leverantör som jet har jag däremot ingen aning om.

180hk på 2liter(?!) är ju betydligt lägre än många standard gatbilar med turboladdning har. Din insugstemperatur är förmodligen också betydligt lägre.   En rallycrossbil går inte heller 2000mil på en sesång antar jag.

Så du menar att "problemet" endast är på turbomotorer?
Jag vet att en del som konerterat sina racemotorer haft problem med att få det att lira och då gått tillbaka till bensin. Det har inte med att E85 är dåligt att göra utan okunskapen om drivmedlet. Därför tog jag hjälp av en kille som hållit på med etanol sen 2000 och allt har funkat klockrent.
Har du problem med mack-etanolen får du väl prova med race-etanol?

torpis Forummoderator
7 juli 2009 · 10 572 Inlägg

MattiasH skrev:
Så du menar att "problemet" endast är på turbomotorer?
Jag vet att en del som konerterat sina racemotorer haft problem med att få det att lira och då gått tillbaka till bensin. Det har inte med att E85 är dåligt att göra utan okunskapen om drivmedlet. Därför tog jag hjälp av en kille som hållit på med etanol sen 2000 och allt har funkat klockrent.
Har du problem med mack-etanolen får du väl prova med race-etanol?

Turbomotorer har högre insugstemp. Jag har experimenterat och fått utfällningar när jag dunstat E85 på varm plåt. Värme påskyndar ofta en reaktion.

Var hittar man race-etanol?

Även killar med Saab BioPower märker att bilen går sämmre efter 1500mil, en tank eller till och med en tank blandat 50/50 bensin/E85 löser problemen i 1500mil till.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fast-lane
7 juli 2009 · 32 Inlägg

inte vevhuset som pressat ur sig lite olja då ?

Koop
7 juli 2009 · 1 867 Inlägg

Du får helt enkelt snickra ihop en bensinmapp till bilen torpis och köra en tank bensin nån gång ibland.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
twin_cam Smålänning
7 juli 2009 · 7 877 Inlägg

Ingen som provat att bränna eget motorbränsle? Då kan man ju själv kontrollera tillsatserna... Spriten inna utspädning är ju mer eller mindre 80 - 85% om inte mer. Då slipper man ju spårämnet.

Och JA jag kan reglerna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MattiasH
7 juli 2009 · 1 291 Inlägg

Den jag tänkte på är kemetyl E-plus, fredrik tiger åker på den iaf http://www.teamtiger.se/ vars man handlar den får du fråga honom om.

torpis Forummoderator
8 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Dansken- skrev:
Tänker du då sluta köra E85 nu då?

Det beror lite på vad bänken säger för effekt på bensin.  Det är ju som sagt innan i tråden en baggis att läsa in bensinmappen nu när man är fullt medveten om problemet och köra en tank bensin då och då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
racefan
8 juli 2009 · 1 059 Inlägg

Kör du med tillsats i etanolen eller rent?
jag mappa bara min på bensin nu för o se hur andras motorer mår. Klarar mig utan dom sista hk ändå tror jag.Dock säger Per på autotech att med tillsatsen så ska det inte va nått som ska ta skada eller bli avlagringar.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang