5944
Sök

Avstånd för sportluftfilter

284 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
Hej!
Är det så att man ska ha ett avstånd från själva sportluftfiltret till luftmassemätarn som är ca 15 cm? som man då bara sätter typ ett rör där.

Va en snubbe på elmia som sa det, anledningen va den att det va så starka luftvirvlar där som slet sönder de små trådarna som sitter i luftmassemätaren.

Någon som kan kommentera detta?

You don't need a reason to help people.

3 124 Inlägg
21 april 2006
Låter befängt är min personliga åsikt.  Att det ska vara ett avstånd stämmer kanske, men inte anledningen. Är ju nte direkt så att motorn suger in 100 ggr mer luft bara för att du byter till ett filter som är mer genomsläppligt...

214 Inlägg
21 april 2006
Jag kör med filtret direkt på LMM, detta på en turbo om det nu skulle vara någon skillnad.
Kompisen har den direkt på LMM han oxå på sin 740, så jag förstår inte problemet?

Starka luftvirvlar, då skulle väl inte en turbobil ha LMM? De har ju hänt att man suger in nätet i turbon smile

Nej, det enda jag vet är att vissa bilar kan gå lite konstigt med filtret direkt på LMM, inte att den skulle gå sönder.

284 Inlägg
21 april 2006
Trådstartare
hmm...okey där ser man...får väl söka vidare på detta då, tack för svaren, vill gärna ha mer smile

You don't need a reason to help people.

10 287 Inlägg
21 april 2006
Här är bakgrunden (ingen gissning från min sida, jag vet....):

Om man har ett rör med en böj så krävs en raksträcka på 1.5 gånger rördiametern för att uppnå laminär strömning (= "virvelfri").
Så om man tex tittar under huven på en gammal sur Volvo 940 så ser man precis en sådan konstruktion.

Jag orkar dock inte igen gå in på problematiken med huruvida både eftermarknadskonstruktören till ett sportluftfilter har designat med samma tvärsnittsprofil på lufthastighet som bilkonstruktören hade tänkt sig i orginal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
21 april 2006
Sharky skrev:
Här är bakgrunden (ingen gissning från min sida, jag vet....):

Om man har ett rör med en böj så krävs en raksträcka på 1.5 gånger rördiametern för att uppnå laminär strömning (= "virvelfri").
Så om man tex tittar under huven på en gammal sur Volvo 940 så ser man precis en sådan konstruktion.

Jag orkar dock inte igen gå in på problematiken med huruvida både eftermarknadskonstruktören till ett sportluftfilter har designat med samma tvärsnittsprofil på lufthastighet som bilkonstruktören hade tänkt sig i orginal.

/Göran

Okej då är jag med, men ett rakt rör rätt in i turbon, när uppnås en laminär strömning då?

Fast vad säger att trådarna i LMM skulle gå sönder av det? Risken är väl större att den får fnatt o får fel värden dvs går som en potta skit.

10 287 Inlägg
21 april 2006
Trådarna går inte sönder av någon virvelbildning.

/Görn

900 Power skrev:
Fast vad säger att trådarna i LMM skulle gå sönder av det? Risken är väl större att den får fnatt o får fel värden dvs går som en potta skit.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök