S40 t4 ny turbo dåligt ladd

MOTORFREAK
7 juli 2009 · 16 Inlägg

tjena, mitt år började med ett turbo ras, köpte ny turbo och installerade den.
Hadde fler problem med att det läckte olja men det var lätt åtgärdat, men turbon laddar dåligt...... trodde problemet var nya wastegaten men jag satte dit gamla wastegaten och trodde laddet skulle bli bättre på grund av att den är en bättre. hadde tidigare 360hk och ladd på ca 1,8-2,0bar men nu laddar den bara 0,5-0,6 bar. någon som har något tips på vad det kan vara som spökar?

Senast redigerat av MOTORFREAK (7 juli 2009)

Volvo S40 T4 "SUPER40" (1998)
lajuz
7 juli 2009 · 27 Inlägg

Rätt längd på wastegate staget? Kollat slangar till magnetventil?

Kolla upp detta så kanske du slipper köra på grundladd.

zhitch
8 juli 2009 · 54 Inlägg

du kanske inte fått helt tætt mellan grenrør och avgashuset? Måste vara helt tætt dær.

torpis Forummoderator
8 juli 2009 · 10 572 Inlägg

MOTORFREAK skrev:
tjena, mitt år började med ett turbo ras, köpte ny turbo och installerade den.
Hadde fler problem med att det läckte olja men det var lätt åtgärdat, men turbon laddar dåligt...... trodde problemet var nya wastegaten men jag satte dit gamla wastegaten och trodde laddet skulle bli bättre på grund av att den är en bättre. hadde tidigare 360hk och ladd på ca 1,8-2,0bar men nu laddar den bara 0,5-0,6 bar. någon som har något tips på vad det kan vara som spökar?

Skriv du upp specen på bilen så är det betydligt enklare. Vem har byggt den?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MOTORFREAK
8 juli 2009 · 16 Inlägg

torpis skrev:

MOTORFREAK skrev:
tjena, mitt år började med ett turbo ras, köpte ny turbo och installerade den.
Hadde fler problem med att det läckte olja men det var lätt åtgärdat, men turbon laddar dåligt...... trodde problemet var nya wastegaten men jag satte dit gamla wastegaten och trodde laddet skulle bli bättre på grund av att den är en bättre. hadde tidigare 360hk och ladd på ca 1,8-2,0bar men nu laddar den bara 0,5-0,6 bar. någon som har något tips på vad det kan vara som spökar?

Skriv du upp specen på bilen så är det betydligt enklare. Vem har byggt den?

S.A.M automotive och turbo center, kollar på kvitton och dom har ju skrivit som krattor så det är svårt att läsa. men står bland annat:

Styrenhet -ombyggnad.
främrerör-3" rostfri.
sportavgas-3" rostfri.
sportluftfilter.
byte turbo agg till special- sc turbo 990604-1 uppgraderad 16t.       
byte luft tratt-3" i luft burks ingång + flyttning av batterihylla och luftburk.
tillverkning wastegate + fäste.
montering luftnipplar i spjällhus (överdimensionerings ventil + wastegate)
ombyggnation vatten ans, lager del turbo.
höjning bränsletryck + mod luftmassemätare.

Efter detta blev det motorras och dom fixa det på (garanti/självrisk) då byggde dom motorn från botten bytte till bättre stakar topp vxl låda och en massa annat skit men har inga spec på exakt vad (fick inte stå på kvitto) men den bromsades med 323hk på hjulen efter det, och gått klockrent i flera år tills turbo ras i nov i år.
tror facktiskt att det är ic:n som spökar ska göra en ordentlig genomgång.

Senast redigerat av MOTORFREAK (8 juli 2009)

Volvo S40 T4 "SUPER40" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang