2560
Sök

Fel på fläkten i volvo 144an!

141 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Idag så kollade jag lite på fläkten, som var trasig sen länge enligt tidigare ägare. Ciggtändaren fungerade inte heller. (som ni vet så går de ju på samma säkring) Kollade säkringen och den var bränd, såg ut som att den hade varit snemonterad, för plasten hade smält men själva tråden var fortfarande hel..

Men iallafall så monterade jag i en ny säkring (16 A, enligt instruktionsboken) och vipps, fläkten startade! Men den gick i ca. 10 sek, tills jag tröck i ciggtändaren.. Då dog fläkten, men ciggtändaren fungerar fortfarande och säkringen är hel.

Verkar ju konstigt att fläkten ska ha gått sönder efter de 10 sekunder den var startad, och ciggtändaren ska väl inte göra någon skillnad på fläkten?

jo, kan också tillägga att fläkten rasslade litegrann när jag fick igång den, men inte något märkvärdigt..

Tacksam för svar!
Mvh William

21 761 Inlägg
8 juli 2009
Kan kanske vara en del spänningsfall som gör att fläkten stannar (orkar inte pga att den inte är "fullt frisk") när du trycker in ciggtändaren. Mät spänningen ut från fläktreglaget när du har fläkten igång och sedan trycker in ciggtändaren.

Kolla även om fläkten har sin jordkabel på samma ställe som ciggtändaren, då kan det också vara den som spökar. smile

141 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
Försökte med alla olika knep tills jag blev sjukt irriterad och slog till fläkten, nu går den så jag är rättså nöjd:)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
Låter som glapp i motorn....alternativt att lagren kärvar lite.

DÄREMOT så är jag dock fundersam på om de verkligen går på samma säkring då de inte gjorde det på min 142:a jag hade. Där hade fläkten en egen säkring....

Kanske skiljer mellan årsmodeller? Vad är det för årsmodell?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

blacken
9 juli 2009
Det finns en mojäng som sköter hastigheterna på fläkten, som består av olika motstånd för dom olika hastigheterna, Den har nog en smältsäkring i sig som ibland "löser" ut, då får man löda dit den. Mojängen sitter någonstans i kalluftkanalen in till värmepaketet, och har vanligast en trepolskontakt på sig som sladden från hastighetsreglaget går in i..

Sök