2265
Sök

Riktiga bilar är bakhjulsdrivna?

81 Inlägg
30 december 2005
Efter att ha vart ute och kört FWD i afton och sett hur kul att haft med sina 740:is  i nysnön så blir man helt klart avis.

Men det är ju bara nu när nysnön är fallen som det känns vettigt (Om man ska köra med släp, som jag aldrig gör).

Trivs bra med min Celica men skulle gärna byta den mot en 740GLT under viterhalvåret wink

Snickar guru
278 Inlägg
30 december 2005
Riktiga bilar är 4wd wink

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

764 Inlägg
30 december 2005
Liemann skrev:
varför gör int recaro helsoffa?

Vad har det med topic o göra?

TeQuilla

cossie jens
127 Inlägg
30 december 2005
japp 4wd ska det va smile med 66-34%

Mr Turbo
509 Inlägg
16 december 2009
Jag har haft 5 framhjulsdrivna, ångrat mig varje gång.

Turbo..Mr Turbo

mästarenen o_O
92 Inlägg
16 december 2009
Sålänge handbromsen tar bak så kan FWD också vara roligt på vintern smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 december 2009
Vart hitta du alla gamla trådar "turbiz" ?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 682 Inlägg
16 december 2009
http://www.q45.org/uploads/old_thread.jpg

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 december 2009
Folk tar fram RWD kortet när deras bil är slö så dem måste visa att deras 740gl på nått sätt är bättre än grannens turbobil som råkar vara fwd men ändå drar slöförtin på halvgas.

ja jag har just nu en rwd och en fwd bil, och ingen är bättre än den andra för drivningens skull... kanske att det går att sladda lite lättare när det är halt med rwd men annars är det skitsamma.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 982 Inlägg
16 december 2009
turbiz. du drar upp en 4 år gammal tråd...
fine jag köper att man inte lär sig utav andras misstag men du erkänner att du inte klarar av att lära dig utav dina egna misstag 4 gånger om ?

5 198 Inlägg
16 december 2009
m0s skrev:
Sålänge handbromsen tar bak så kan FWD också vara roligt på vintern smile

man kan sladda ändå.. nemas problemas

Herr
1 722 Inlägg
16 december 2009
Jag förstår inte ämnet, varför skulle bakhjulsdrivna bilar vara bättre än framhjulsdrivna? Ja hur långt är ett snöre?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 december 2009
Det finns roliga bilar och tråkiga bilar, oavsett drivning. Och ingen drivning är optimal i alla situationer, så ser jag det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
16 december 2009
Nej, en bil blir inte "riktig" av att ha bakhjulsdrift. Den får bara andra egenskaper, både positiva och negativa sådana. Som med allt annat här i världen har de för- och nackdelar.

En gång till nu
760 Inlägg
16 december 2009
Jävlar, 2005 var denna tråden aktiv sist innan denna dag haha.

En riktig SPORTBIL är enligt mig Bakhjulsdriven.
Men Bara ett dumhuvud skulle ju ifrågasätta om en bil verkligen är en bil?de e ju inget Björkträ på 4 kådahjul iaf va....

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

139 Inlägg
16 december 2009
Emil: Sorken spräcker den teorin!

förövrigt, att bilar blev framhjulsdrivna hade väl med tillv. kostnaden att göra ? Att det i längden blev billigare att bygga framhjulsdrivna bilar.

På wikipedia står ingenting i defenitionen för en personbil om att den måste driva i en speciel ände.

Själv föredrar jag RWD, ser inget riktigt syfte i en sork med mycket hk.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 december 2009
FWD brukar väl anses vara = lägre Produktionskostnader, bättre innerutrymmen (ofta ingen kardan eller vxl.låda som tar plats i kupén) och (lite) lägre drivlineförlust.

Och detta tycker jag passar utmärkt i små stadsbilar, minibussar eller liknande transport A-B fordon. Ser ingen direkt anledning till att en Chevrolet Matiz 800cc, Chrysler Voyager eller liknande skulle varit bakhjulsdriven.

Däremot ser jag heller ingen anledning till fwd i tex. en Volvo S60 med 200+ hp. Bilen är trång och opraktisk som den är, alla argument gällande ekonomi etc känns bleka när man pratar om en bil med denna effekt och prisklass samt bilen hanterar helt enkelt inte den effekten på framhjulen tillräckligt väl som man bör kunna kräva av en bil i den (pris)klassen.

Och lägre produktionskostnader ger visserligen (i teorin) ett lägre pris till kunden. Men skall du köpa en bil för 350k så har du med all säkerhet råd med att hosta upp 352k om den varit bakhjulsdriven.

Dessutom ställer jag mig frågande till att det verkligen ger lägre kostnader. Jag tänker som så, att hur mycket resurser läggs inte på att få plats med allting under huven i en FWD? Motor, växellåda osv allt skall in "på samma plats". Och man måste tänka på att;
-Allting skall få plats
-Servicevänlighet
-Man måste kanske kompromissa, ta tex Volvo S80 som inte fick plats med en 5vxl låda i T6 utan där sitter en 4vxl istället. (Om jag minns rätt)
-Man måste tänka på viktfördelningen, 90% över framaxeln funkar liksom inte...
-På moderna bilar skall inte bara allting få plats, det skall sitta så det helst inte skadar gångtrafikanter vid ev. påkörning och så skall det fungera som en deformationszon. Detsamma gället en rwd med (generellt) mindre under huven. Men desto mer som måste få plats, desto svårare blir det.

Och när man kommit så långt som att bilen är klarmonterad och skall börja serieproduceras, så skall allting monteras ner under huven. Eftersom motorn sällan är den sista delen man monterar, borde det vara enkelt att lyfta i motorn, drivlina etc. oavsett hur det är konstruerat?

Men detta enbart i teorin, i verkligheten tror jag att alla modeller är såpass individuella att det spelar ingen större roll vilken layout bilen får.
Senast redigerat av Rquired (16 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 december 2009
Är varken för eller mot någonting men eftersom alla klankar ned på fwd så får väll jag dra till någon rad ändå...

Kompisen tog motorvägen hem med 745an idag och helt spontant får kast i bakvagnen, Skulle aldrig hänt med en fwd och skulle det mot förmodan hända så är det bara att gasa så rätar bilen upp sig. Kursstabiliteten blir bra mkt bättre och lämpar sig därav enligt min mening mycket bättre än rwd som en "säker" bruksbil. Ja en fwd understyr men det är mycket lättare att rädda än när man blir omkörd av arslet...

Båda/alla tre är bra och har sina för och nackdelar

Rock'n Roll

Sök