FWD brukar väl anses vara = lägre Produktionskostnader, bättre innerutrymmen (ofta ingen kardan eller vxl.låda som tar plats i kupén) och (lite) lägre drivlineförlust.
Och detta tycker jag passar utmärkt i små stadsbilar, minibussar eller liknande transport A-B fordon. Ser ingen direkt anledning till att en Chevrolet Matiz 800cc, Chrysler Voyager eller liknande skulle varit bakhjulsdriven.
Däremot ser jag heller ingen anledning till fwd i tex. en Volvo S60 med 200+ hp. Bilen är trång och opraktisk som den är, alla argument gällande ekonomi etc känns bleka när man pratar om en bil med denna effekt och prisklass samt bilen hanterar helt enkelt inte den effekten på framhjulen tillräckligt väl som man bör kunna kräva av en bil i den (pris)klassen.
Och lägre produktionskostnader ger visserligen (i teorin) ett lägre pris till kunden. Men skall du köpa en bil för 350k så har du med all säkerhet råd med att hosta upp 352k om den varit bakhjulsdriven.
Dessutom ställer jag mig frågande till att det verkligen ger lägre kostnader. Jag tänker som så, att hur mycket resurser läggs inte på att få plats med allting under huven i en FWD? Motor, växellåda osv allt skall in "på samma plats". Och man måste tänka på att;
-Allting skall få plats
-Servicevänlighet
-Man måste kanske kompromissa, ta tex Volvo S80 som inte fick plats med en 5vxl låda i T6 utan där sitter en 4vxl istället. (Om jag minns rätt)
-Man måste tänka på viktfördelningen, 90% över framaxeln funkar liksom inte...
-På moderna bilar skall inte bara allting få plats, det skall sitta så det helst inte skadar gångtrafikanter vid ev. påkörning och så skall det fungera som en deformationszon. Detsamma gället en rwd med (generellt) mindre under huven. Men desto mer som måste få plats, desto svårare blir det.
Och när man kommit så långt som att bilen är klarmonterad och skall börja serieproduceras, så skall allting monteras ner under huven. Eftersom motorn sällan är den sista delen man monterar, borde det vara enkelt att lyfta i motorn, drivlina etc. oavsett hur det är konstruerat?
Men detta enbart i teorin, i verkligheten tror jag att alla modeller är såpass individuella att det spelar ingen större roll vilken layout bilen får.
Senast redigerat av Rquired (16 december 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.