Egen motorcykel på uppkörning

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

blacken skrev:

mickecorrado skrev:

kolvas skrev:

Jepp, Blacken har helt rätt, höll man min hoj rakt upp och la om fullt så klarade man inte 1:a 90 graders böjen i krypprovet.
Och jag fick inte större svängradie än killen som körde upp på en KTM 125 så dom tar ingen hänsyn till vilken hoj man har, jag bad kontrollanten att köra provet med min hoj efter att han kuggade mig men han ville inte det sad

En del körskolor använder 500cc hojar som dom borrar till 600 & reggar om för att underlätta för sina elever.

När jag körde upp ställde dom in radien på krypprovet efter motorcykeln man körde. Markera, ledde motorcykeln med fullt utslag på styret runt och markera igen där man kom ut. Sen var det bara att köra.

Olika motorcyklar olika bredd.

Men dom har kanske blivit slöare på detta nu med att ändra hela tiden.

Dom ska anpassa bana efter hojen, men en del besiktningsgubbar skiter i det och kör sitt eget rejs och egna ideèr, oavsett vad lagen igentligen säger. Och tvärvägrar att ändra på sig som en äkta tjänsteman i från en statlig myndighet. Det var samma skit även på 70 talet med en del besikningsmän..

FEL.  Banan har fasta mått och anpassas INTE efter hojen. Därför är det mycket svårt att köra upp med ex. en sporthoj som har dålig svängradie men enkelt med en nakenhoj där du kan tvärställa framhjulet.

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

3dmaxer skrev:
Jag har sökt, jag har letat och jag har mailat vägverket. Men det verkar vara rätt svårt att finna svar på frågan:

Om man kör upp med en egen  motorcykel (A, obegränsad) som är för otymplig för att klara av vissa manövermoment, t.ex. kanske är för dålig svängradie för att leda baklänges runt hörnet. Tänjer då kontrollanten på reglerna så att man får komma utanför linjerna lite, eller är det tack för dina pengar men du får inget körkort?

För den som undrar så har jag en Suzuki GS1000G -82

En GS1000 borde gå ganska bra att köra upp med. Upprätt körställning och bra svängradie.
Du leder inte hojen baklänges runt hörnet utan framlänges. Sedan backar du rakt bakåt.

Garfield
14 juli 2009 · 1 019 Inlägg

saab_sonett skrev:

blacken skrev:

mickecorrado skrev:

När jag körde upp ställde dom in radien på krypprovet efter motorcykeln man körde. Markera, ledde motorcykeln med fullt utslag på styret runt och markera igen där man kom ut. Sen var det bara att köra.

Olika motorcyklar olika bredd.

Men dom har kanske blivit slöare på detta nu med att ändra hela tiden.

Dom ska anpassa bana efter hojen, men en del besiktningsgubbar skiter i det och kör sitt eget rejs och egna ideèr, oavsett vad lagen igentligen säger. Och tvärvägrar att ändra på sig som en äkta tjänsteman i från en statlig myndighet. Det var samma skit även på 70 talet med en del besikningsmän..

FEL.  Banan har fasta mått och anpassas INTE efter hojen. Därför är det mycket svårt att köra upp med ex. en sporthoj som har dålig svängradie men enkelt med en nakenhoj där du kan tvärställa framhjulet.

Stämmer. Det var den "gamla" uppkörningen med bl.a garagevändning som banan anpassades efter hojen.

Angående att borra upp hojar så vet jag trafikskolor som använde offroad-maskiner med 650cc uppborrande till 700cc. Detta ska inte vara tillåtet längre men de maskiner som finns kvar får givetvis användas.

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

Garfield skrev:

saab_sonett skrev:

blacken skrev:

Dom ska anpassa bana efter hojen, men en del besiktningsgubbar skiter i det och kör sitt eget rejs och egna ideèr, oavsett vad lagen igentligen säger. Och tvärvägrar att ändra på sig som en äkta tjänsteman i från en statlig myndighet. Det var samma skit även på 70 talet med en del besikningsmän..

FEL.  Banan har fasta mått och anpassas INTE efter hojen. Därför är det mycket svårt att köra upp med ex. en sporthoj som har dålig svängradie men enkelt med en nakenhoj där du kan tvärställa framhjulet.

Stämmer. Det var den "gamla" uppkörningen med bl.a garagevändning som banan anpassades efter hojen.

Angående att borra upp hojar så vet jag trafikskolor som använde offroad-maskiner med 650cc uppborrande till 700cc. Detta ska inte vara tillåtet längre men de maskiner som finns kvar får givetvis användas.

Suzuki i Sverige säljer en uppborrad variant av Bandit 650 till körskolor bara för att den ska passa Svenska regelverket.

kolvas
14 juli 2009 · 4 001 Inlägg

mtudiesel skrev:

kolvas skrev:
Jepp, Blacken har helt rätt, höll man min hoj rakt upp och la om fullt så klarade man inte 1:a 90 graders böjen i krypprovet.
Och jag fick inte större svängradie än killen som körde upp på en KTM 125 så dom tar ingen hänsyn till vilken hoj man har, jag bad kontrollanten att köra provet med min hoj efter att han kuggade mig men han ville inte det sad

En del körskolor använder 500cc hojar som dom borrar till 600 & reggar om för att underlätta för sina elever.

Det har jag ej hört talas om,för att ta behörighet A (obegränsade) så ska det vara minst 700cc.
behörighet A (begränsad) så ska det vara minst 375cc..

onödigt att borra upp en 500cc när det räcker med 375cc..

Angående att borra upp hojar så vet jag trafikskolor som använde offroad-maskiner med 650cc uppborrande till 700cc

Så var det  ja, jag kom ihåg fel siffror men principen är ju densamma wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Garfield
14 juli 2009 · 1 019 Inlägg

saab_sonett skrev:
Suzuki i Sverige säljer en uppborrad variant av Bandit 650 till körskolor bara för att den ska passa Svenska regelverket.

Där ser man. Så lätt var det för körskolorna att trassla sig ur den begränsningen.

blacken
14 juli 2009 ·

saab_sonett skrev:

Garfield skrev:

saab_sonett skrev:

FEL.  Banan har fasta mått och anpassas INTE efter hojen. Därför är det mycket svårt att köra upp med ex. en sporthoj som har dålig svängradie men enkelt med en nakenhoj där du kan tvärställa framhjulet.

Stämmer. Det var den "gamla" uppkörningen med bl.a garagevändning som banan anpassades efter hojen.

Angående att borra upp hojar så vet jag trafikskolor som använde offroad-maskiner med 650cc uppborrande till 700cc. Detta ska inte vara tillåtet längre men de maskiner som finns kvar får givetvis användas.

Suzuki i Sverige säljer en uppborrad variant av Bandit 650 till körskolor bara för att den ska passa Svenska regelverket.

Dom använde ju även GSX 750 som uppkörningshoj..

blacken
14 juli 2009 ·

saab_sonett skrev:

3dmaxer skrev:
Jag har sökt, jag har letat och jag har mailat vägverket. Men det verkar vara rätt svårt att finna svar på frågan:

Om man kör upp med en egen  motorcykel (A, obegränsad) som är för otymplig för att klara av vissa manövermoment, t.ex. kanske är för dålig svängradie för att leda baklänges runt hörnet. Tänjer då kontrollanten på reglerna så att man får komma utanför linjerna lite, eller är det tack för dina pengar men du får inget körkort?

För den som undrar så har jag en Suzuki GS1000G -82

En GS1000 borde gå ganska bra att köra upp med. Upprätt körställning och bra svängradie.
Du leder inte hojen baklänges runt hörnet utan framlänges. Sedan backar du rakt bakåt.

Tja, med en längd på 2,3 meter, med en hjulbas på 1,5 meter och en vikt på en 260 till 270 kilo så är den inte den "ultimata" uppkörningsknarren, det kanske går. Den som klarar en uppkörning med en sådan hoj är värd Garagets största förtjänstmedalj av värsta sorten..

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

Min svågers grabb körde upp med en GS1000. Jag har en Yamaha XS 850 som är ganska lika Suzukin. (Väger 260kg) Den har en elev till mig kört upp med. Inga problem.

Däremot är det betydligt svårare att köra upp med en modern sporthoj. Den som fixar lågfarten med en R1:a är ganska säker.

Senast redigerat av saab_sonett (14 juli 2009)

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

Du 3dmaxer , leta på en stor parkering. Ställ ut pet-flaskor fyllda med vatten och träna,träna,träna. Då fixar du det enkelt. Är du det minsta osäker så träna ett par timmar ytterligare.  Och kom ihåg högfartsprovet också.  Tänk på att gå in diagonalt i första porten så är det enklare att klara undanmanövern.

Lycka till.

falloutboy
14 juli 2009 · 1 723 Inlägg

saab_sonett skrev:
.

Däremot är det betydligt svårare att köra upp med en modern sporthoj. Den som fixar lågfarten med en R1:a är ganska säker.

visst är man ganska skicklig om man klarar den med en CBR900rr oxå va? wink

falloutboy
14 juli 2009 · 1 723 Inlägg

saab_sonett skrev:
FEL.  Banan har fasta mått och anpassas INTE efter hojen. Därför är det mycket svårt att köra upp med ex. en sporthoj som har dålig svängradie men enkelt med en nakenhoj där du kan tvärställa framhjulet.

en kille som körde upp samtidigt som mig gjorde det på en custom hoj. det var rätt imponerande. på de banorna jag tränade på så har man ganska gott med utrymme för att runda konerna. det är ju inte så att du ska slicka dem. ta ut svängarna rejält så klarar man det. även med en sporthoj.

Hade varit kul å se en Gold Wing på uppkörningen wink

blacken
14 juli 2009 ·

falloutboy skrev:

saab_sonett skrev:
FEL.  Banan har fasta mått och anpassas INTE efter hojen. Därför är det mycket svårt att köra upp med ex. en sporthoj som har dålig svängradie men enkelt med en nakenhoj där du kan tvärställa framhjulet.

en kille som körde upp samtidigt som mig gjorde det på en custom hoj. det var rätt imponerande. på de banorna jag tränade på så har man ganska gott med utrymme för att runda konerna. det är ju inte så att du ska slicka dem. ta ut svängarna rejält så klarar man det. även med en sporthoj.

Hade varit kul å se en Gold Wing på uppkörningen wink

Ännu roligare att se en GSX 1100g på en uppkörning..

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

falloutboy skrev:
Hade varit kul å se en Gold Wing på uppkörningen wink

Har sett en kille som är instruktör på SMC köra konbanorna med en Goldwing.  Det var respekt.

Seth
14 juli 2009 · 3 354 Inlägg

falloutboy skrev:
Hade varit kul å se en Gold Wing på uppkörningen wink

Han som min far köpte sin 1200a körde upp på den. på nuvarande låg/högfartsbanor

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
falloutboy
14 juli 2009 · 1 723 Inlägg

blacken skrev:
Ännu roligare att se en GSX 1100g på en uppkörning..

om det är den jag hitta på googles bildsök så är den inte så långt ifrån den cb 1000 jag körde upp på. eller är det en svårmanövrerad hoj?

SoL Eigenbrötler
14 juli 2009 · 1 237 Inlägg

svårmanövererad får en ny innebörd:
roll

http://image18.webshots.com/19/3/96/85/215839685cikDjc_ph.jpg


Lycka till på uppkörning, och öva ordentligt wink

Senast redigerat av SoL (14 juli 2009)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
twin_cam Smålänning
14 juli 2009 · 7 877 Inlägg

Lånar tråden lite... JAg ska ta MC-kort tänkte jag, men ni som vet.. Får man låna hoj på körskolan när man kör upp?

HAde tänkt att skaffa en Yamaha XT600, och den har både för lite effekt och för liten kubik för att man ska få köra upp på den... Känns jävligt dyrt att skaffa en hoj att köra upp på, sen efter det skaffa den man vill ha...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

twin_cam skrev:
Lånar tråden lite... JAg ska ta MC-kort tänkte jag, men ni som vet.. Får man låna hoj på körskolan när man kör upp?

HAde tänkt att skaffa en Yamaha XT600, och den har både för lite effekt och för liten kubik för att man ska få köra upp på den... Känns jävligt dyrt att skaffa en hoj att köra upp på, sen efter det skaffa den man vill ha...

Ja, kör du på en körskola så lånar (Ja du får betala förstås) dom normalt ut hojen vid uppkörningen. Förutsatt att du låter dom boka tid.

saab_sonett Handledare
14 juli 2009 · 1 481 Inlägg

Konbana........... Kolla det här.  http://www.youtube.com/watch?v=99KKx7cB-Ok

Vare nån som sa nått om Guldvinge?

Senast redigerat av saab_sonett (14 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang