13 juli 2009
Trådstartare
Hejsan, skulle behöva lite felsökningstips, men först ska jag lista lite info om bilen:
VW Golf 2 1991, direktimporterad från Tyskland. 1.8 liter med katalysator
Har för mig att den ligger kring 90hk
Har gått ca 21000 mil och är inte moddad eller trimmad på något sätt.
Så vad är då mitt problem:
Jo det är så att bilen går slött som fasen. Med slött menar jag att den beter sig som om motorn är för svag för vikten. Accelerationen har minskat kraftigt och det tar en halv evighet att få upp den i fart.
I uppförsbackar där jag vanligtvis knappt tappat fart måste jag numera ner på 4an eller rent av 3an.
Dessutom har den börjat dra mer per mil.
Detta är konstant, den går inte bättre och sämre utan lika kasst hela tiden.
Jag upplever känslan i bilen som att någonting antingen kärvar, eller att effekten läcker ut någonstans.
Det jag hittills gjort är att byta alla tändstift, förgasarfoten (det är förgasare i den förresten), elfläkten och kört igenom en flaska rengöring för hela förbränningssystemet.
Inget hjälpte.
De flesta jag pratat med har föreslagit att kolla topplockspackningen. Dock tror jag inte detta är felet då bilen inte rycker, det försvinner inget vatten, kommer ingen kondens ur avgasröret när man startar den, den ryker inte och oljan har sin rätta färg.
Nu vill jag ha massor och åter massor med bra tips. Dock ber jag er att uppmärksamma att jag inte är en erfaren bilmek utan en förvirrad nybörjare, och ber er hålla nivån därefter.
Tusen tack i förhand!
//Cristoffer
EDIT: Förresten kom jag på att den rycker i accelerationen, men inte när man kör den i jämn hastighet.
Senast redigerat av Fyzzi (13 juli 2009)