Långtidsprojekt Volvo PV544 -65

År 2003 drog jag hem en gammal PV som minst sagt sett sina bästa dagar. Relativt rostig och långt ifrån komplett. Massvis med dålig plåt byttes, och ganska snabbt beslutades att det inte var någon bil som var lönt att originalrenovera. Så lite improvisation kördes, dels för att få en körmässigt modernare bil, dels för att fylla ut där delar saknades. Axlarna togs från 140 fram och 240 bak. Motorn blev en B21, inte det roligaste men öppnar ju upp för trevligare alternativ sedan, och nu lutar det åt en kompressormatad Volvo B23. Givetvis blev det då även bromsservo (140) och hängande pedaler (Mercedes). Styrningen byttes mot en kuggstång från Opel vars rörelser överförs från ratten via Volvo 740 knutar. Givetvis är det mesta totalrenoverat med nya bussningar etc. Utvändigt är tanken lite gammalt och busigt stuk. Det innebär röda plåtfälgar (breddade till 5" fram och 7" bak), whitewalldäck, flamlackering, lite rensad inredning m.m.
  • 100 Följare
  • 148 053 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2016
Knugcab
10 december 2009 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/10dec09001.jpg
Grovyxat bort konsolerna som originalsätena sitter på för att kunna passa in stolarna lite bättre... Ska givetvis fixas snyggare så småningom...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/10dec09002.jpg
Chopchop... haha...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/10dec09003.jpg
Provisorisk uppmallning men det verkar som att man slipper ta ur nåt i tvärbalken, det verkar gå att få bra justermån med att montera främre fästena lite framför...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dadde
11 december 2009 · 2 164 Inlägg

hur fan kan jag ha missat din tråd?! :S underbart arbete du gör!! big_smile du har inga planer på att fixa reservdels bilen oxå? wink och din pv blir väl troligtvis lägre sen när motorn sitter i.. (det blir inte min, den är 100% stum...)

"Life´s too short to drive a boring car"
Knugcab
11 december 2009 · 5 111 Inlägg

Hade lite planer på att cabba reservdelsbilen men... Nja... Då den saknar papper så vet jag inte om jag orkar börja med den saken, man har så mycket annat inplanerat... Men men...

Motorn sitter redan i. wink Dock är den tom på vätskor, finns ingen kylare, och så vidare... Men det är några förstärkta fjädrar fram, lika grov tråd som 164ans fast längre... Tål nog att fimpas en hel del där. wink Men höjden får man ju justera in när allt är på plats...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dadde
11 december 2009 · 2 164 Inlägg

hehe okej smile min är helt stum fram pga fastrostade stötdämpare (troligtvis) tongue jag har stått och hoppat på framvagnen, men det är bara däcken som fjädrar.. gött att köra? nja, kanske inte.. tongue men den är ganska låg å fin smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Knugcab
11 december 2009 · 5 111 Inlägg

Hehe. Budget-lowrider m.a.o. wink
Inte så mycket stötigare än hydraulik hur som helst så spela roll menar jag. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
28 december 2009 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/28dec09001.jpg
Ful PV-spak och snygg Amazonspak...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/28dec09002.jpg
Jahaja, då var det ju det där också... Inte för att det hade varit fel att få handbromsen på rätt sida i PVn förvisso men...nääääh, orka!
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/28dec09003.jpg
Chopchop...för att få ut spakeländet...Skulle bli mer sen...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/28dec09004.jpg
Chopchop...av fingerhelvetet...men orka bry sig med 9 stycken i reserv...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/28dec09005.jpg
Ja just så här får man göra ja... Ta själva basen från en PV-spak och svetsa ihop med Amazonens. Så varför har jag då bara punktat dem? Jo, för jag fick ett infall av strålande intelligens och skulle börja med att grovkapa så jag hade gott om marginal... Och visst fan fick jag det, men åt fel håll, så den blev lite för kort... Så för att få en handbromsspak som går att släppa fungerar inte det här (därav uppunktningen på prov), men tanken var god i teorin i alla fall... Nåja, upp på hästen igen som de säger, men det blir snyggt i alla fall...  :roll:

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 december 2009 · 1 479 Inlägg

tummen upp smile reservdelsbilen ser ju ut att ha haft ett roligt liv iallafall, hur fick du tag på den? jag som tycker historian bakom en bil är något av det roligaste att veta tongue

haha nagelbanden, de har man ju sabbat några gånger i garaget smile lika tråkigt varje gång!

Senast redigerat av Volvo1968 (28 december 2009)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
28 december 2009 · 5 111 Inlägg

Att sabba dem med 1 mm kapskiva är desto roligare. wink

Reservdelsbilen köpte farfar för drygt 20 år sen... Den började byggas runt 1979 men blev aldrig färdig. Han var på Volvo och skulle ha gummilisterna till dörrarna men tyckte de var för dyra, och en annan som var där erbjöd honom att ta hela bilen (som hade nya lister) för samma pengar...

Den är lite, ehrm, speciell, fast ska jag vara ärlig så är nog största skillnaden mot mycket av det som var i Bilsport samtidigt att den här inte hann dränkas i spackel och mirra... wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 december 2009 · 1 479 Inlägg

jo det är väl så, kanske inte det vackraste idag tongue tar nog hellre en orginal och snyggar till tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
28 december 2009 · 5 111 Inlägg

Hehe... Ja, om den här går att kalla för så original vet jag väl inte heller, inte vid inköp i alla fall... Den var också offer för en 80-talspiffning, köptes 1986 eller nåt sånt av en 14-åring, listhålen var svetsade med pinne och det mesta var allmänt förstört... Fi fan så spackel och slagg jag fått avlägsna. tongue Skärminfästningarna var lagade så det inte gick montera skärmar längre (det känns som att det är det de är till för, men jag KAN ha fel), bilen var krockad baktill och luckan var spacklad ihop med karossen, när jag bytte till en fräschare lucka så visade det sig att bilen var nästan en DECIMETER för kort, torpedväggen var uppkapad, ja, ska man säga nåt positivt om bilen så är det väl att elsystemet konstigt nog inte var sönderklippt...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
28 december 2009 · 1 479 Inlägg

menar du på din nu eller på reserven? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
28 december 2009 · 5 111 Inlägg

Jag pratar om bilen som jag bygger på...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
16 mars 2010 · 5 111 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/114943/878935_xzg5z0.jpg

Fixade en liten bild på hur det ungefärliga stuket var tänkt i slutänden...ungefär.  :roll:

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
16 mars 2010 · 1 479 Inlägg

Paint? yikes ser ju grymt ut cool

Dock får du nog justera hjulvinkeln fram hehe wink

Senast redigerat av Volvo1968 (16 mars 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
16 mars 2010 · 5 111 Inlägg

Japp, har bara paint på datorn jag sitter på nu och cirkelfunktionen där är ju lite, eh, oberäknelig. sad

EDIT: Dock utgick jag från en färdig bild av en PV, skall sägas i rättvisans namn.

Senast redigerat av Volvo544special65 (16 mars 2010)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Brago
16 mars 2010 · 1 574 Inlägg

Ser bra ut! när du vicka upp bilen på sidan, hade du bara nå stativ då som höll upp den? smile
Mvh/Robin

Senast redigerat av Brago (16 mars 2010)

Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
BMW 530D (2006)
Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
Knugcab
16 mars 2010 · 5 111 Inlägg

jepp, svetsade ihop ett och bultade tomkarossen i stötfångarfästena... Karossen är lätt så de håller.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Brago
16 mars 2010 · 1 574 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
jepp, svetsade ihop ett och bultade tomkarossen i stötfångarfästena... Karossen är lätt så de håller.

joo lätt är den allt.. tackar för tipset smile

Volvo 242 Dl "Slayer" (1975)
Volvo 242 Turbo "Pansarvagnen" (1975)
BMW 530D (2006)
Knugcab
18 maj 2010 · 5 111 Inlägg

Dagens väder kan bara beskrivas på ett sätt:
California dreamin' on such a winters day...
Fast maj är nu snarare vår men skit samma!  lol

Och medans man inbillar sig att man är i californien så kan man ju fortsätta bygga på sin inbillnings-rod, så sagt och gjort...

Ända sedan jag byggde om huvgångjärnen från skruvfjäder till gasdämpare har jag försökt klura på ett bra sätt att göra ett stopp så inte huven flyger upp för långt och slår i frontplåten... Min senaste idé var att använda kedjan från handtaget till att släppa parkeringsbromsen på Merca... Så jag började bygga dit den...

...tills det slog mig, varför inte bara en stoppskruv?
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-18002.jpg
Sagt och gjort...
Muttern skall dock bytas ut, skall svarva mig runda excentriska muttrar för att ha lite justermån, en på varje sida också, inbillar mig att det kan vara bäst att slippa snedbelastning även om jag säkert nojar mig...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-18003.jpg
Hm...inte bra att låta mig ha borrmaskinen framme...nu blev det så lättat här att jag kan dricka ännu mer cherry coke och svälla lite till...  :badgrin:
Äh...
Funktion - knappast
Design - nja
Gimmick - jovisst...

You only live once...

Men det skall fixas till lite bättre åtminstone tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
20 maj 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-19003.jpg
Operation borra rejsiga hål färdigt avklarad (fick ta fram mördarmaskinen från 50-talet för att göra färdigt, ett under att man har några handleder kvar)

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-19004.jpg
Allt på plats...och FUNGERAR. Inte så dumt... Inget som tar i nåt annat på den här lilla ytan...märkligt nog får man kanske säga...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-19005.jpg
Jomen, lite svärta dit bakom så ser det nog t.o.m. rätt diskret ut...
NEJ, jag har ingen fräsch grill och JA, jag vet att den där ser för jävlig ut...'nuff said. :wink:

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang