2590
Sök

Volvo 2001 s80 2.4T HASTIGHETSMÄTAREN VS GPS MÄTAREN

Power of changes
270 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
Ja vet inte om det är rätt tråd att skriva i men men ...

Tja Tja

Jo .. åkte ner till värnamo i helgen och tog fram GPS: en skulle leta upp en gata sen märkte ja att min hastighet på mätaren inte stämmer med GPS mätaren om ja körde i 140 km/h så visa den på gps:en 129 km/h

Efter en stund så va ja va ja tvungen att åka på motorvägen och testa, det är 120 på den motorvägen så ja åker i 120 i högra filen. Och ja har ett vanligt avstånd till bilen framför mig, då kollar ja på gps:en och den visar att ja åker i 111-112 km/h :S

ah ja testa åka bakom andra bilar som låg i högra filen dom åker också i 120 där typ. Men när ja åkte om dom i 140 - 150 km/h då flög ja förbi dom.
Ja menar om dom åker i 120 km/h ( enligt gps 111 km/h )  och ja kör om dom i 140 ( enligt gps 129km/h ) så borde jag inte flyga förbi dom typ =P  ( ah inte flyga förbi men ja lämna dom där bak tongue )

Hoppas ni fattar vad ja menar

Men frågan är hur fixar ja det eller hur kollar ja om den stämmer ?!

Power 0f You

1 043 Inlägg
19 juli 2009
Det finns inte många bilar som visar rätt, har samma på min s60.
Färddatorn visar mer rätt än mätaren på min bil.
Har du helt rätt dim på däcken enl reg beviset?

Power of changes
270 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ja har 215/35-18
men det är inte rätt dim på dom men, vadå kan ja inte ha dom fälgarna eller däcken ?
eller om ja höjer så att den visar 10 km/h mer så blir det ju fel när ja sätter på rätt vinterdäck med rätt dim ?!
haha

Power 0f You

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
20 juli 2009
Det är helt normalt och något de flesta bilar lider av, även med originaldimensioner på fälgar och däck.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

212 Inlägg
20 juli 2009
Om jag inte minns fel så får rullomkretsen på hjulet bara fela 5% eller 8cm från ursprung.
Senast redigerat av M-Wetter (20 juli 2009)

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
20 juli 2009
M-Wetter skrev:
Om jag inte minns fel så får rullomkretsen på hjulet bara fela 5% eller 8cm från ursprung.

Du minns helt rätt. Däremot så visar mätaren fel på de flesta bilar även om man håller sig inom gränsen. Antagligen en säkerhetsgrej så att ingen kan beskylla biltillverkaren för fortkörningsböter. Eller för att de vet att folk gärna sätter stora fälgar och däck på bilen i slutändan ändå. tongue

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Power of changes
270 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
ah fick höra att mina Däck är olagliga, så ja behöver 225/40-18 om det är någon som säljer 4 däck med ett bra pris så vill ja köpa smile eller byta mot mina, mina är helt nya. Bara körda i 2 veckor

Power 0f You

Sök