1906
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 064 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
2 271 Inlägg
25 december 2011
Fan va sjysst! Då antar jag att målet är att komma ut och leka 2012?smile

4 299 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
lingua skrev:

Jajjemen, komma ut o leka 2012 och att skiten dessutom håller hela säsongen tongue

Men sen vilken tid under 2012 bilen rullar ut genom portarna har jag iingen aning om roll

2 271 Inlägg
25 december 2011
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Jajjemen, komma ut o leka 2012 och att skiten dessutom håller hela säsongen tongue

Men sen vilken tid under 2012 bilen rullar ut genom portarna har jag iingen aning om roll

Slutet på april/början på maj drar jag igång träffarna igen. Där har du ett mål.smile

4 663 Inlägg
25 december 2011
fan va gött med en t5a
big_smile

4 299 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Slutet på april/början på maj drar jag igång träffarna igen. Där har du ett mål.smile

Det kommer jag nog inte hinna till tyvärr tongue Men funtar på om 9000 ska få börja glida runt på vägarna igen så att jag åtminstone dyker upp i en saab cool

Robin: Ja det är riktigt nice smile
Kommer ju knappast behöva oroa mig för det där med effekten i fortsättningen i alla fall!

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
25 december 2011
funkar inte 9-5 motorn att trimma då? tongue
jag hade behövt dom dörrarna till min, dock är vaxholm lite för långt för mig hmm

4 299 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Nn1ck3 skrev:
funkar inte 9-5 motorn att trimma då? tongue
jag hade behövt dom dörrarna till min, dock är vaxholm lite för långt för mig hmm

Nää när man närmar sig 300hk lever motorn farligt. Dessutom har min motor dragit olja, kamkedjan är ett under att den inte gått av i princip så ja. T5-motorn är ju kraftigare byggd så den tål mycket mer effekt smile

Haha, ja det är en bit att åka. Tyvärr har jag inget planerat besök i Helsingborg förrän sent i vår/sommaren. Annars hade det kunnat gå att ordna hmm Känns ju lite synd o slänga grejerna...

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
25 december 2011
Ah okej, har iof hört att det är lite si o så med dedära "ecotec" motorerna 9-5 har wink
du skulle inte kunna spara dom till dess tror du? förardörren är verkligen skit hmm

4 299 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
Nn1ck3 skrev:
Ah okej, har iof hört att det är lite si o så med dedära "ecotec" motorerna 9-5 har wink
du skulle inte kunna spara dom till dess tror du? förardörren är verkligen skit hmm

Hehe, jaa de är väl inte den bästa saab-motorn genom åren tongue

Jo nu när det finns någon som vill ha dom kan jag spara dom. Får gömma motorhuven någon annanstans bara tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 december 2011
Nn1ck3 skrev:

EcoTec är väl opels skit tongue

Felet på 9-5-motorn innan typ -04 är kolvarna och kolvringarna som släpper ner för mycket ångor i vevhuset och ovanpå det så var vevhusventilationen underdimensionerad innan dom kom med uppgraderingarna. Detta tillsammans med antagligen Garretts mest opålitliga turbo-agg någonsin gjorde inte 9-5-motorn särskilt populär roll

Men byter man kolvarna till tex smidda wössner-kolvar med tillhörande ringar så klarar motorn upp till 400hk sen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

6 170 Inlägg
26 december 2011
jonnielahti skrev:
TBOC_Razor skrev:
Nn1ck3 skrev:

Felet på 9-5-motorn innan typ -04 är kolvarna och kolvringarna som släpper ner för mycket ångor i vevhuset och ovanpå det så var vevhusventilationen underdimensionerad innan dom kom med uppgraderingarna. Detta tillsammans med antagligen Garretts mest opålitliga turbo-agg någonsin gjorde inte 9-5-motorn särskilt populär roll

Men byter man kolvarna till tex smidda wössner-kolvar med tillhörande ringar så klarar motorn upp till 400hk sen wink

9000block med originalkolvar ska enligt en lös källa klara 500Hk smile

Lös källa ??

Det var komplett motor jag snackade om, inte bara blocket. Original T7-topp ska enligt Fredrik på MapTun klara 400hk utan problem och då är det ju den gränsen som gäller...

Blocket separat har jag ingen aning om hur mycket det klarar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

4 299 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
jonnielahti skrev:
TBOC_Razor skrev:

9000block med originalkolvar ska enligt en lös källa klara 500Hk smile

Lös källa ??

Det var komplett motor jag snackade om, inte bara blocket. Original T7-topp ska enligt Fredrik på MapTun klara 400hk utan problem och då är det ju den gränsen som gäller...

Blocket separat har jag ingen aning om hur mycket det klarar.

9000-blocket ska vara starkare byggt också med bredare lagerbanor till vevaxeln. Lite sånna aspekter som gör att jag inte använder T7-blocket.

4 299 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Motorn är hämtad!

Väntar dock med bilderna tills jag river motorn och har nått mer spännande att visa tongue

Sitter nu däremot och klurar på vilken färg motorblocket ska få...? Någon som har något förslag?
Klurar lite på svart eller blått liknande den kulören gamla Ford V8or har.

För en sak är säker och det är att snyggt ska de bli! cool

2 271 Inlägg
28 december 2011
Blått med lite blåa silikonslangar sen så du matchar lacken lite röstar jag för.smile

4 299 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
lingua skrev:
Blått med lite blåa silikonslangar sen så du matchar lacken lite röstar jag för.smile

Hmm, ja du har en poäng i de du säger!
Den blåa jag tänker på är den som sitter på denna motor
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … qWjuM9cdZA

Men får en känsla av att jag kanske ska ha en lite mörkare, tror den där kommer bli för ljus?

Har ni fått komma hem nu btw?

2 271 Inlägg
28 december 2011
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Men får en känsla av att jag kanske ska ha en lite mörkare, tror den där kommer bli för ljus?

Håller med om lite mörkare samt mycket klarlack.smile
Nästan mörkblå hade vart snyggt.

Jodå, vi körde ett snabbt pitstop!smile Föddes 04:08 och vi åkte hem vid 11:00 ungefär.
En del skillnad mot flerföderskor mot förstföderskor, dom/vi kan rutinen så att säga.
Skönt att vila upp oss hemma istället.

4 299 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Jodå, vi körde ett snabbt pitstop!smile Föddes 04:08 och vi åkte hem vid 11:00 ungefär.
En del skillnad mot flerföderskor mot förstföderskor, dom/vi kan rutinen så att säga.

Kanske rent av ska åka till autoexperten och beställa en burk "Midnight blue mica" smile
Har funtat mest på svart eftersom topp, trans.kåpa etc ska få ett lager silver på sig för att få en lite fräschare finish.
Men mörkblå metallic kanske är lite sjysstare, framförallt om jag kör blocket i bilens färg eftersom den midnight blue är väääldigt mörk blå tongue

Okej! Vad skönt för er.
Förstår att det är grymt mycket skönare att få vila upp sig hemma än va kvar där bland andra gaphalsar tongue

2 271 Inlägg
28 december 2011
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:

Kanske rent av ska åka till autoexperten och beställa en burk "Midnight blue mica" smile
Har funtat mest på svart eftersom topp, trans.kåpa etc ska få ett lager silver på sig för att få en lite fräschare finish.
Men mörkblå metallic kanske är lite sjysstare, framförallt om jag kör blocket i bilens färg eftersom den midnight blue är väääldigt mörk blå tongue

Okej! Vad skönt för er.
Förstår att det är grymt mycket skönare att få vila upp sig hemma än va kvar där bland andra gaphalsar tongue

Midnight blue med lite silikonslang och polerat tryckrör låter som porr i mina öron.cool
Senast redigerat av lingua (28 december 2011)

6 170 Inlägg
28 december 2011
Men hur varmt blir ett motorblock då ??

För vanlig billack lär väl inte tåla värmen ?

Skulle ju vara om en lackerare blandar värmetålig färg med lite metallic tongue

4 299 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
lingua skrev:
Rallyhalle skrev:
lingua skrev:

Okej! Vad skönt för er.

Midnight blue med lite silikonslang och polerat tryckrör låter som porr i mina öron.cool

Fan det klingar riktigt fint i örona big_smile

Tboc: Motorblocket ligger på 89C +/- någon enstaka grad.
Ska åka o läsa lite på burkarna med "motorfärg" och se vad det kan tänkas vara för skillnader. Annars är det bara att beställa med passande färg. Metallic-lack på motorblocket har ju tex Konrad på STCS smile

Sök