Jaha, då kanske det är dags att det kommer lite bilder på nya motorbygget då, eller?

Fick i förra veckan upp motorn i stativet så jag kunde börja riva den för en kontroll av lager etc.
Detta är då utgångsobjektet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-d886f532d5a856390e7783927db9a170.jpg]()
Så efter lite skruvande var i stort sett allt som inte skulle användas bortplockat bortsett från trans.kåpa och tråg
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-68d9b7b594473be231cd8fcae3996b09.jpg]()
Det var ju helt klart skillnad på kolvtopparna på T5an, inte massa svart gegga på denna inte. Visst lite är de, men inte mycket alls om man jämför med en T7 från -99

![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-a91098f239d19b6c5394e77d347c1e36.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-53f3322e5ea77ba3837a4b355d4b6b8b.jpg]()
Eftersom jag inte ska använda toppen till något annat så har jag nu dessutom T5-kammar att slänga i T7-toppen.
Lyfte på veven och hitta där 4st trötta ramlager och 1st som var tvärslut. Det gällde också vevlagrena så dessa byts ut!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-fbfe456b0d1eb5605c44e2c9d4e972aa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-fcce96afa881664c2616b228c13833d7.jpg]()
När jag fått ur kolvarna gjorde jag en noggrannare inspektion av cylinderfodrena, Såg fint ut förutom 2st där det gick lodräta repor, mao har den varit på väg att skära. Som tur är så va reporna bara synliga så det räcker med att hona cylindrarna.
Kollade kolvarna hur dom såg ut och varför det blivit som det var och oljeringarna va totalt fastkoksade. Så antagligen har den börjat gå lite "oljetorr" misstänker jag. Varför lagrena gett sig är dock en annan fråga, så ska kontrollera pumpen och blåsa igenom alla oljekanalerna.
Men eftersom ringarna satt fast och kolvarna i allmänhet såg ut som fan så satte jag mig och rengjorde dom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-a8dea659a4807446db3d3c97bd1e5fce.jpg]()
Lite skillnad blev det!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-98c1f63c583018094f537f83ae545f65.jpg]()
Är dock lite jobb med att rengöra spåren för kolvringarna kvar. Sånt jäkla pillgöra så var tvungen att ta en paus från de

Har rengjort blocket nu också från oljan, ska ta en sväng med thinner för att vara 100 på att all olja och smuts är borta. Men det blir efter att jag är färdig med slipjobbet, därefter är det ett lager primer som står på listan!
Har nyss lagt en beställning på nya lager, packningar, ventiltätningar etc så att det bara är att slänga ihop motorn igen när allt är klart! Måste bara få ur gamla motorn ur bilen så jag kan flytta över kåpor etc.
Återkommer ev. imorgon om jag lyckas ta mig över till jobbet
