2038
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 050 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
751 Inlägg
28 december 2011
#721
Många som blåser över sina block med riktig 2komp billack. Verkar hålla. Detta betyder alltså INTE att det kommer hålla om man blåser biltemas billack på sprayburk... Mest så ja inte får det i nacken av någon som "följt mitt råd" wink

Låter förövrigt som en riktigt porrig kombination! Kommer bli grymt om du kör på det och håller nivån uppe!
Senast redigerat av Owla (28 december 2011)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 december 2011
#722
Kom på en grej förresten, inte för att jag vill sänka stämningen eller nå men man skulle ju tex kunna lacka motorn i någon mer praktisk färg för att tex se oljeläckor osv...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 299 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#723
TBOC_Razor skrev:
Kom på en grej förresten, inte för att jag vill sänka stämningen eller nå men man skulle ju tex kunna lacka motorn i någon mer praktisk färg för att tex se oljeläckor osv...

Jo den tanken har varit uppe och även kommit på förslag på STCS som silver eller vit.
Men gillar idéen med motorblock som är midnight blue bättre så det får bli så om jag lyckas få till de smile


12 Inlägg
29 december 2011
#724
Har för mig att SRD målade sitt block vitt!

R.I.P Osama Bin Laden (Hide & Seek Champion 2001 - 2011)
R.I.P Steve Jobs 5 oktober 2011 (Mr.Iphone)
19-12-11 The day GM killed Saab

4 299 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#725
Hazelnut skrev:
Har för mig att SRD målade sitt block vitt!

Jajjemen det gjorde han smile
Men hans bil är ju ett renodlat racebygge så där går ju funktion före utseende.

Som sagt, vita motorer är inte roliga att hålla rent. Och eftersom jag tänkt att den ska kunna pendlas med till jobbet om jag behöver så får de bli något mer lättskött.
Och så gillade jag idén bättre med midnight blue wink


12 Inlägg
30 december 2011
#726
De blir nog ballt och lättskött!

R.I.P Osama Bin Laden (Hide & Seek Champion 2001 - 2011)
R.I.P Steve Jobs 5 oktober 2011 (Mr.Iphone)
19-12-11 The day GM killed Saab

4 299 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#727
Jaha, då kanske det är dags att det kommer lite bilder på nya motorbygget då, eller? smile

Fick i förra veckan upp motorn i stativet så jag kunde börja riva den för en kontroll av lager etc.

Detta är då utgångsobjektet
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-d886f532d5a856390e7783927db9a170.jpg

Så efter lite skruvande var i stort sett allt som inte skulle användas bortplockat bortsett från trans.kåpa och tråg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-68d9b7b594473be231cd8fcae3996b09.jpg

Det var ju helt klart skillnad på kolvtopparna på T5an, inte massa svart gegga på denna inte. Visst lite är de, men inte mycket alls om man jämför med en T7 från -99 tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-a91098f239d19b6c5394e77d347c1e36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-53f3322e5ea77ba3837a4b355d4b6b8b.jpg

Eftersom jag inte ska använda toppen till något annat så har jag nu dessutom T5-kammar att slänga i T7-toppen.

Lyfte på veven och hitta där 4st trötta ramlager och 1st som var tvärslut. Det gällde också vevlagrena så dessa byts ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-fbfe456b0d1eb5605c44e2c9d4e972aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-fcce96afa881664c2616b228c13833d7.jpg

När jag fått ur kolvarna gjorde jag en noggrannare inspektion av cylinderfodrena, Såg fint ut förutom 2st där det gick lodräta repor, mao har den varit på väg att skära. Som tur är så va reporna bara synliga så det räcker med att hona cylindrarna.
Kollade kolvarna hur dom såg ut och varför det blivit som det var och oljeringarna va totalt fastkoksade. Så antagligen har den börjat gå lite "oljetorr" misstänker jag. Varför lagrena gett sig är dock en annan fråga, så ska kontrollera pumpen och blåsa igenom alla oljekanalerna.

Men eftersom ringarna satt fast och kolvarna i allmänhet såg ut som fan så satte jag mig och rengjorde dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-a8dea659a4807446db3d3c97bd1e5fce.jpg

Lite skillnad blev det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-98c1f63c583018094f537f83ae545f65.jpg

Är dock lite jobb med att rengöra spåren för kolvringarna kvar. Sånt jäkla pillgöra så var tvungen att ta en paus från de tongue

Har rengjort blocket nu också från oljan, ska ta en sväng med thinner för att vara 100 på att all olja och smuts är borta. Men det blir efter att jag är färdig med slipjobbet, därefter är det ett lager primer som står på listan!

Har nyss lagt en beställning på nya lager, packningar, ventiltätningar etc så att det bara är att slänga ihop motorn igen när allt är klart! Måste bara få ur gamla motorn ur bilen så jag kan flytta över kåpor etc.

Återkommer ev. imorgon om jag lyckas ta mig över till jobbet smile


1 497 Inlägg
2 januari 2012
#728
Varför använder du T5 blocket?
Hur har vev klarat sig om lagren har varit dåliga?
Skall du köra T5 eller T7 topplockspackning?

/ Axel

126 Inlägg
2 januari 2012
#729
Nu när du ändå är igång så ska du passa på att ta bort balansaxel kedjan! De är bara att ta bort den och låta resten sitta kvar! och va noga med hur du ställer kammarna när du kommer dit sen smile finns många hästar att hämta där wink


4 299 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#730
AxlSam skrev:
Varför använder du T5 blocket?
Hur har vev klarat sig om lagren har varit dåliga?
Skall du köra T5 eller T7 topplockspackning?

/ Axel

Det va så jävla trångt att byta kamkedja med motorn kvar i bilen så därför valde jag att köra på med T5-blocket eftersom jag har den löst. Veven som sitter i T5an är ju dessutom balanserad och klar för T5-kolvarna vilket är klart bättre än att ha en vev som är balanserad för lättare T7-kolvar tongue

Sen sa någon till mig att lagerbanorna va smalare på T7-blocket som jag sagt tidigare i tråden. Men de va jättelögn för de va samma lager till båda motorerna.

Veven har klarat sig, ev lite puts som behövs bara smile
Det blir T5-packning, borde hänga med mina effektmål.



kalven_:  Balanskedjan kommer hamna i soporna smile
Precis, på kaminställningarna finns de mycket att hämta! Men jag börjar dock med originalinställningarna och avancerar när jag känner att det är dags smile


126 Inlägg
2 januari 2012
#731
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
Varför använder du T5 blocket?
Hur har vev klarat sig om lagren har varit dåliga?
Skall du köra T5 eller T7 topplockspackning?

/ Axel

Det va så jävla trångt att byta kamkedja med motorn kvar i bilen så därför valde jag att köra på med T5-blocket eftersom jag har den löst. Veven som sitter i T5an är ju dessutom balanserad och klar för T5-kolvarna vilket är klart bättre än att ha en vev som är balanserad för lättare T7-kolvar tongue

Sen sa någon till mig att lagerbanorna va smalare på T7-blocket som jag sagt tidigare i tråden. Men de va jättelögn för de va samma lager till båda motorerna.

Veven har klarat sig, ev lite puts som behövs bara smile
Det blir T5-packning, borde hänga med mina effektmål.



kalven_:  Balanskedjan kommer hamna i soporna smile
Precis, på kaminställningarna finns de mycket att hämta! Men jag börjar dock med originalinställningarna och avancerar när jag känner att det är dags smile

Ska du inte köra med en 2,3 vev och stakar nu när du ändå har motorn lös!? ångrar att jag inte bytte de i min när jag gjorde allt annat.


Tomas
73 Inlägg
2 januari 2012
#732
Pren. lagd.
Alltid kul att följa motorrenoveringar. smile

4 299 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#733
kalven_: Nää denna maskinen duger bra som den är, så jag kör på med mina 2 liters maskiner wink

jonnielahti: Jo jag har konstaterat de nu att det va ingen skillnad alls mellan T5 och T7 tongue

Tack du, de hoppas jag också smile

Blueman: Trevligt med fler läsare smile


751 Inlägg
3 januari 2012
#734
Kommer bli kanon detta! Skoj med motorbyggen!

1 497 Inlägg
3 januari 2012
#735
Balansering av vev har inget med kolvar och stakar att göra. Det görs separat.
Helst ihop med svänghjul och tryckplatta. Och man "putsar" inte bara in en vev om det är repor.
Detta skall göras med indikatorklocka och tillämpade maskiner wink

Och när jag ändå håller på och tjatar så måste jag övertala dig att plocka bort balansaxlarna, slå in de inre lagren samt att sätta dig pluggar smile

/ Axel

4 299 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#736
Lite bakslag idag. Misstänker att att motorn gått med dåligt oljetryck.
Så plockade väck vevstakarna från kolvarna för att kontrollera bussningarna som kolvtappen sitter i. Funkade helt okej på 3 stakar. Men på 4e staken kärvade det för mycket för mitt tycke. Så imorrn ska stakarna in för att putsa upp bussningarna samt kontroll.

Däremot så kommer jag ev. behöva en ny vevstake. Beror på vad som hittas imorgon och vad som behöver göras. Så hör gärna av er om ni har stakar till B204 som ni vill bli av med för en billig peng.


4 299 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#737
AxlSam skrev:
Balansering av vev har inget med kolvar och stakar att göra. Det görs separat.
Helst ihop med svänghjul och tryckplatta. Och man "putsar" inte bara in en vev om det är repor.
Detta skall göras med indikatorklocka och tillämpade maskiner wink

Och när jag ändå håller på och tjatar så måste jag övertala dig att plocka bort balansaxlarna, slå in de inre lagren samt att sätta dig pluggar smile

/ Axel

Så sant som de var sagt. Ber om ursäkt för den otroliga felsägningen. Fan har jag fått de ifrån?? :S

Nää är det repor ska det ju klart slipas ner till överdimension. Dock kan man få en konstig yta om de gått vatten i motorn som räcker med att man putsar upp. Så därför skrev jag att de ev. skulle göras eftersom jag inte visste varför lagrena såg ut som dom gjorde. Men veven är fin så den behöver inte åtgärdas smile

Med tanke på oturen som förföljde mig på 9000 tycks ha drabbat 9-5an också så tänker jag inte ha kvar nånting onödigt som skapar problem i framtiden tongue


296 Inlägg
7 januari 2012
#738
Har precis läst igenom hela tråden! Härligt jobb! big_smile

Prem lagd smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

4 299 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#739
davidburman skrev:
Har precis läst igenom hela tråden! Härligt jobb! big_smile

Prem lagd smile

Tack så mycket!

Kul att det gillas smile


296 Inlägg
7 januari 2012
#740
Är inne på att skaffa mig en 9-5 Sedan, därför är det extra intressant wink

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här


Sök