Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.
  • 80 Följare
  • 462 264 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2016
Rallyhalle
6 mars 2016 · 4 299 Inlägg

VarvaDiesel skrev:
Har följt din tråd ett tag och har själv blivit ett saabfreak. Helt otroligt att du har orkat hålla på med din gamla 9-5:a själv har man haft körkort i 7 månader och är inne på min tredje bil och såklart en SAAB en 9-5:a också. Hur tycker du växellänkaget är på den manuella lådan, tycker det är så förbannat odistinkt och halvkrångligt att få i backen samt 1:an och 5:an man får liksom lirka i växeln.

Äsch, det är värt det när man är ute och kör sen smile
Har passerat ett gäng andra bilar då den här mest stått i garaget!

Hett tips är att byta länkaget, för så ska det inte vara. Kostar fläsk o köpa nytt så försök ta dig iväg till en självplock skrot så du kan känna efter innan! För så som du beskriver det ska det inte vara smile

VarvaDiesel
6 mars 2016 · 18 Inlägg

Tack så mycket! Tänkte köpa ett renoverat länkage ifrån en 04 som har maptun bussningssats kostar sådär 1300kr och sen en annan växelstång ifrån en 04 för att det ska passa ihop med länkaget. Överväger att låta en verkstad göra detta då det ser för trångt och för mycket grejer ivägen för att kunna göra det själv. Har du bytt bussningarna i subframen någon gång? Hur jävligt är det?

Mvh Lucas

Rallyhalle
6 mars 2016 · 4 299 Inlägg

Bilen är placerad i garage nu för montering av bromsarna, behöver köpa belägg fortfarande men vette fan vad jag ska satsa på?

Har också kommit över en uppsättning coilovers så kurvtagningen blir lite bättre i år ^^

https://www1.garaget.org/archive/60/59709/158547/158547-3688680.jpg

Jag vet, lite ytrost och skit. Men så länge dom funkar, får ta tag i det vid senare tillfälle smile

Rallyhalle
6 mars 2016 · 4 299 Inlägg

VarvaDiesel skrev:
Tack så mycket! Tänkte köpa ett renoverat länkage ifrån en 04 som har maptun bussningssats kostar sådär 1300kr och sen en annan växelstång ifrån en 04 för att det ska passa ihop med länkaget. Överväger att låta en verkstad göra detta då det ser för trångt och för mycket grejer ivägen för att kunna göra det själv. Har du bytt bussningarna i subframen någon gång? Hur jävligt är det?

Mvh Lucas

Det gör du rätt i! smile
Men måste man verkligen byta växelstången? Måste kika på de där smile

Subframebussningar har jag aldrig bytt, men fått veta att det kan va ett mindre helvete att dels få ur dom gamla...
Så dom byter man väl bara om man absolut måste. Är det av någon speciell anledning du vill göra det?

VarvaDiesel
6 mars 2016 · 18 Inlägg

Ja grejen är att trots att min 9-5:a bara gått  12500 mil så vill maskinen rycka lite hejvilt vilket medför att växlarna blir aningen svåra och klonkande ljud. Samma sak med min gamla saab som jag bytte en motorkudde på vilket inte hjälpte. Är ju knappast bra för lådan att motorn vrider sig för mycket.

Men just subframebussningarna kan vara boven i det hela för tydligen är de dåliga redan från början. Men tacka gud att det finns powerflex bussningar som kan lösa detta big_smile

Rallyhalle
3 december 2016 · 4 299 Inlägg

Dags att uppdatera denna tråden lite... tongue

Kom över ett par 18" dotz roadster då jag på vårkanten insåg att jag inte hade några sommardäck till bruksholken....
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-2be34746ad6e933de17114743a881fbc.jpg

Dock märkte jag nu på sensommaren att jag har fett dålig hjulinställning och att jag kört på något vasst och skurit upp insidan på ett däck... så nu sitter dom här på sedanen...

Efter att detta gjordes såg jag och sambon till att vi nådde en av våra milstolpar i livet. Köpte ett hus, med garage givetvis :-)
Så blev inte mycket mer tid till denna, och inte till dieseldoris heller som under våren fått en del lustiga fenomen för sig... Misständningar, dör helt plötsligt ibland, svartryker, går ej att starta via t-låset etc.

Men den höll genom flytten och ett tag till!

Så när flytten var genomförd skulle min pappa va lite snäll och köra upp blåa faran åt mig till nya huset. Han kom dock en mil drygt innan den dog och gick ruggigt dåligt på tomgång.¨

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-b3b7042379939df7b83690904710a0f6.jpg

När jag fått hem bilen och orkat titta på den så hittade jag detta. "Kör försiktigt nu pappa" vill jag minnas att jag sa innan han åkte hemifrån...
Men men, efter mycket felsökande i varför dieselholken betett sig som den gjort beställde jag en bättre beg tändlåskontakt. sen låg den i garaget i sisådär 1-1,5 månad...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-104b3a305c6129209dfa9efea567f61c.jpg

Men en dag fick jag ett ryck och bytte den, och nu kunde man äntligen starta bilen på normalt sätt igen. Däremot fanns misständningarna kvar.. Detta verkar ha kommit från dåligt virvelspjäll. Fick nämligen byta det igen, 1 år och 2 veckor efter förra bytet...
Men nu när det är på plats går bilen kanon igen. Efter det har jag dock lyckats spräcka en tryckslang samt i skrvande stund nyss kommit fram till att batteriet är kört.. Kul med bilägande ibland!

Har nu på höstkanten börjat göra iordning garaget för kommande meck i vinter. Till att börja med har ny belysning kommit in :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-90c9c47c0249de042bb024f613c97196.jpg

Så nu är det utrensning på skrot samt mycket städande som stått på schemat. Dock sker ju bara detta dom dagar jag inte måste fixa med huset, detta är dock en hel annan historia som inte hör hit :-)

Ska nu se om jag kan hitta en ledig helg och lite motvation och börja montera 300-bakbromsarna samt se över bakvagnen på sedanen :-)

Råkade gå och köpa grannens 9-5 2,0t Biopower... Fick den dock billigt då han ville bli av med den, blårök vid kallstart, spagettiväxelspak, bromsar bak slut och sen visade det sig också att gröna rullen i fönsterhissen på förarsidan gett upp.

Blåröken var givet, ur med turbon och i med en TD04-15t som jag köpte av en kompis. Vips, rökn borta :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-05a03c7cfc37e755e941654497708948.jpg

Sen var det ju en upplevelse att lyckas få i växlarna... Som en överkokt spagetti...
Så drog en beställning på Nordics bussningar till länkaget. Så nu gick växlarna i distinkt och fint, inga problem alls. Nu ligger en ny omgång hemma som ska bytas på pappas bil som kastar ur 2an lite då och då...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-5d6123dfaa348d8a65d5a47816c0e89c.jpg


Vääldigt fin bil trots sina 22400 mil. Ingen rost på varken tanklock, hundben, dörrar eller liknande!
Så denna bilen rullade iväg med ny ägare 1 timme efter nya turbon satt i :-D
Tyvärr glömde jag ta kort på den innan jag rullade in den i garaget, så det fick bli mörka skitbilder...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-824ddd07146a20e7ec285de76b7743fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-8e90afcb585d36a4932338d4b79bf087.jpg

Och nu som avslutning en bild på dagens jobb på sedanen.
Nu sitter det i alla fall ventilerade 300mm-skivor i bak med yellostuff-belägg! Passade även på att hänga dit coiloversena som legat i bakluckan över ett halvår...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-94a9bb060162569c00f0d58031a4d0ae.jpg

Ser inget kul ut i hjulhusen, borde måla upp och greja.. Men känner att det blir senare, huvudfokus är att allt ska lita som de borde igen :-)


Så nu nör den är borta kunde jag rulla in sedanen i garaget igen och kanske rent av få lite gjort på den nu...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang