2184
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 525 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#541
Putteliten skrev:
Hahaha Ja har 5 big_smile.
Okej, hur kommer motorn bete sig med den snurran då?

Iom att den är liten och kullagrad så borde det bli riktigt snabb spool up, kanske till och med snabbare än vad origialturbon ger. Gäller bara att hitta ett ex för rätt peng...

Tips tas tacksamt emot var jag kan hitta turbon!

404 Inlägg
14 mars 2011
#542
Du kanske redan har letat på dessa:

http://www.luleaskoterdem.se/
http://www.skoterskrot.se/
http://www.skoterdelar.se/
http://www.tordsmotorservice.com/

Har hört mkt bra om storuman skoterskrot (skoterskrot.se)

Bildelsbasen har väl också skoterdelar i viss utsträckning?


1 290 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#543
Attenator skrev:
Du kanske redan har letat på dessa:

http://www.luleaskoterdem.se/
http://www.skoterskrot.se/
http://www.skoterdelar.se/
http://www.tordsmotorservice.com/

Har hört mkt bra om storuman skoterskrot (skoterskrot.se)

Bildelsbasen har väl också skoterdelar i viss utsträckning?

Tackar! Har kollat med skoterskrot.se och bildelsbasen, de övriga ska kolla med.

3 Inlägg
14 mars 2011
#545
Efter att troget føjt denna tråd i det tysta måste jag tillslut skapa en anvændare pga av rastløshet och stor ønskan om att bygger skal komma frammåt.

Gjorde lite søk på nætet efter turbon du ær ute efter och det ser ut att vara samma som sitter på Opels turbodieslar från mittan av 90-talet. Gjorde ett søk på art.nr. och fann et par snurror på skroten.

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 8970372300
http://www.laga.se/resultat.aspx?sort=3 … ilkod=3525

Hoppas detta kan hjælpa deg å få ihop monstermaskinen.
Har sjælv ægt en sån underhållande liten rackare til transportmedel och det du får till med din er heeelt magiskt. Som vanligt sitter jag klar som ett egg och væntar på næsta uppdatering smile
Senast redigerat av Cm_Magic (14 mars 2011)

1 290 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#546
ascona-tic skrev:
Finns på ebay för 4000:- inkl frakt Om det nu är rätt?
http://cgi.ebay.com/Turbocharger-IHI-RH … 43a5bd036f

Skrev fel tidigare, turbon ska heta RHF4, inte RHB4... men sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte vet vad det är för skillnad på F & B smile

Hittat den här infon när jag skulle sätta mig in i IHI RHF4

A - type of aplication (A - Agriculture, C - Construction, V - Vehicle)

S - OEM ( S - Shibaura, Y - Yanmar, A - VM, B - Toyota, F - Subaru, I - Isuzu, L - Fiat, N - Nissan, P - JIT, Q - Diahatsu, R - Kia, T - Mitsubushi, V - Mercedes, VP - Citroen/ Peugeot)

12 - ? - Engine / Mode/ capacityl perhaps?

The above information directly relates to the following

RHF4-46001P8.5NHBRL323CAZ - IHI build spec number
RHF4-44001P6NRBRS275CDZ Daihatsu

RH - Compressor rotation/ housing - RH - Clockwise/ Right handed

F - Model generation

4 - Core size

4600 - 46mm Turbine inducer tip width

1 - ?

P8.5 - A/R (Metric, divide by 25.4 for comparable imperial A/R figures = 0.33)

BRL - Compressor wheel Back Rake 'Back Rake Large' (angle of the exducer blades)

32 - 32mm compressor housing inlet

3 -?

CAZ - ?

Här finns en uppsjö med olika varianter av IHI RHF4: http://www.turbomaster.info/eng/catalog … agina=RHF4

Innerdiametern på rören till turbon är 25 mm så jag kanske hitta en RHF4-44001P6NRBRS275CDZ som enligt texten ovan ska vara 27mm in på avgassidan. Vet ej vad det är för IHI nr på turbon som sitter på en ARCTIC CAT T660 men ARCTIC CATs beställningsnr är 3006-819 Turbocharger Assembly
Senast redigerat av Exsicco (14 mars 2011)

1 290 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#547
Cm_Magic skrev:
Efter att troget føjt denna tråd i det tysta måste jag tillslut skapa en anvændare pga av rastløshet och stor ønskan om att bygger skal komma frammåt.

Gjorde lite søk på nætet efter turbon du ær ute efter och det ser ut att vara samma som sitter på Opels turbodieslar från mittan av 90-talet. Gjorde ett søk på art.nr. och fann et par snurror på skroten.

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … 8970372300
http://www.laga.se/resultat.aspx?sort=3 … ilkod=3525

Hoppas detta kan hjælpa deg å få ihop monstermaskinen.
Har sjælv ægt en sån underhållande liten rackare til transportmedel och det du får till med din er heeelt magiskt. Som vanligt sitter jag klar som ett egg och væntar på næsta uppdatering smile

Kul att du följer tråden! smile Förhoppningsvis är bilen igång till sommaren.

Jag tror att det är fel modell som sitter i Astran men jag ska googla lite och se om jag kan få fram IHIs nummer på den turbon.

1 290 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
#548
Blev lite snabbjobb i garaget ikväll för att montera ihop vevaxel med remskiva, drev och svänghjul. I morgon bär det av med nästan hela motorn till samma företag som honade blocket. Där kommer dom att balansera alla rörliga delar, slipa ventilerna, plana toppen (om det behövs) och justera kolvringarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b99110b26ebd2f85ff53d38b84354619.jpg

Förhoppningsvis får jag tillbaka allt till helgen men det lät som att dom skulle bli klara först till nästa vecka. Känns lite underligt att det sen är dags att sätta ihop motorn.... Hoppas att jag inte hittar mer som måste fixas....

Allt för idag!

Jackass
802 Inlägg
15 mars 2011
#549
Exsicco skrev:
Blev lite snabbjobb i garaget ikväll för att montera ihop vevaxel med remskiva, drev och svänghjul. I morgon bär det av med nästan hela motorn till samma företag som honade blocket. Där kommer dom att balansera alla rörliga delar, slipa ventilerna, plana toppen (om det behövs) och justera kolvringarna.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b99110b26ebd2f85ff53d38b84354619.jpg

Förhoppningsvis får jag tillbaka allt till helgen men det lät som att dom skulle bli klara först till nästa vecka. Känns lite underligt att det sen är dags att sätta ihop motorn.... Hoppas att jag inte hittar mer som måste fixas....

Allt för idag!

Du får väll för fan säga att det är en fuuucking emmöööörgency! Du har en helg gorg-tråd & dess anhängare som väntar! Då blire nog fart på gubbarna på motorslipen wink

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

213 Inlägg
15 mars 2011
#550
En lite fundering.
Ser inte att du har rundat av alla vassa hörn på ventil urtagen.
Fina ställen för spikningar.

1 290 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#551
Jani Hast skrev:
En lite fundering.
Ser inte att du har rundat av alla vassa hörn på ventil urtagen.
Fina ställen för spikningar.

Kanterna är inte "vassa" men på vilket sätt skulle det ge spikningar?

1 290 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#552
Hunted skrev:
Exsicco skrev:
Blev lite snabbjobb i garaget ikväll för att montera ihop vevaxel med remskiva, drev och svänghjul. I morgon bär det av med nästan hela motorn till samma företag som honade blocket. Där kommer dom att balansera alla rörliga delar, slipa ventilerna, plana toppen (om det behövs) och justera kolvringarna.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b99110b26ebd2f85ff53d38b84354619.jpg

Förhoppningsvis får jag tillbaka allt till helgen men det lät som att dom skulle bli klara först till nästa vecka. Känns lite underligt att det sen är dags att sätta ihop motorn.... Hoppas att jag inte hittar mer som måste fixas....

Allt för idag!

Du får väll för fan säga att det är en fuuucking emmöööörgency! Du har en helg gorg-tråd & dess anhängare som väntar! Då blire nog fart på gubbarna på motorslipen wink

När dom hade in blocket för över ett år sedan så sa jag att det var bråttom.... lite svårt att säga det igen big_smile

213 Inlägg
15 mars 2011
#553
Exsicco skrev:
Jani Hast skrev:
En lite fundering.
Ser inte att du har rundat av alla vassa hörn på ventil urtagen.
Fina ställen för spikningar.

Kanterna är inte "vassa" men på vilket sätt skulle det ge spikningar?

I vassa kanter föds spikningar mycket lättare.
Ser ut att vara vassa på bilderna i alla fall.

1 290 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#554
Jani Hast skrev:
Exsicco skrev:
Jani Hast skrev:
En lite fundering.
Ser inte att du har rundat av alla vassa hörn på ventil urtagen.
Fina ställen för spikningar.

Kanterna är inte "vassa" men på vilket sätt skulle det ge spikningar?

I vassa kanter föds spikningar mycket lättare.
Ser ut att vara vassa på bilderna i alla fall.

Aha, då är jag med. Fördjupningen är 2mm men det har kanske ingen betydelse... Jag kollar med han som fixat toppen för att se vad han säger.

3 Inlägg
15 mars 2011
#555
Exsicco skrev:
Skrev fel tidigare, turbon ska heta RHF4, inte RHB4... men sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte vet vad det är för skillnad på F & B

Exsicco skrev:
Kul att du följer tråden! smile Förhoppningsvis är bilen igång till sommaren.

Jag tror att det är fel modell som sitter i Astran men jag ska googla lite och se om jag kan få fram IHIs nummer på den turbon.

RHE och RHF er efterføljare til RHC och RHB. Helt bolt on men en uppdaterad version.
RHE ær til lastbilsmotorer och liknande storlek medans RHF er till mindre motorer som personbilar och lantbruksmaskiner.
Hittade en liknande sida som du la ut lænk til, næmligen denna.
http://www.dieselevante.it/turbochargers.asp?idfam=RHF4

Her har du också biltilverkarens serienr /O.E.M. Vid søk på dette på t.ex laga.se ller bildelsbasen.se så får du træff på vad som finns runt om i landet.
Efter vad jag har førstått så har IHI's mindre turbos suttit på många mindre dieslar i over 15 år, så om det er IHI RHF4 du letar efter så tror jag du skal kunna finna något dær. Prøva at ta kontakt med någon skrot och be dem ta mått å se om det stæmmer med det du har på papper. Det som kan skilja ær anslutningen, men det ær væl inga problem før en som bygger en motor med bara egendesignade delar:)

1 290 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#556
Cm_Magic skrev:
Exsicco skrev:
Skrev fel tidigare, turbon ska heta RHF4, inte RHB4... men sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte vet vad det är för skillnad på F & B

Exsicco skrev:
Kul att du följer tråden! smile Förhoppningsvis är bilen igång till sommaren.

Jag tror att det är fel modell som sitter i Astran men jag ska googla lite och se om jag kan få fram IHIs nummer på den turbon.

RHE och RHF er efterføljare til RHC och RHB. Helt bolt on men en uppdaterad version.
RHE ær til lastbilsmotorer och liknande storlek medans RHF er till mindre motorer som personbilar och lantbruksmaskiner.
Hittade en liknande sida som du la ut lænk til, næmligen denna.
http://www.dieselevante.it/turbochargers.asp?idfam=RHF4

Her har du också biltilverkarens serienr /O.E.M. Vid søk på dette på t.ex laga.se ller bildelsbasen.se så får du træff på vad som finns runt om i landet.
Efter vad jag har førstått så har IHI's mindre turbos suttit på många mindre dieslar i over 15 år, så om det er IHI RHF4 du letar efter så tror jag du skal kunna finna något dær. Prøva at ta kontakt med någon skrot och be dem ta mått å se om det stæmmer med det du har på papper. Det som kan skilja ær anslutningen, men det ær væl inga problem før en som bygger en motor med bara egendesignade delar:)

Tack för informationen, letar vidare för att se om jag hittar rätt modell.

1 290 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#557
Har inte fått tillbaka delarna från balansering ännu så istället hamnade jag framför datorn för lite teoretisk trimning. När jag skulle fräscha upp remskivan så funderade jag på om man skulle sätta den i en svarv och lätta den. Original är remskivan gjort i gjutjärn och väger"skitmycket"... Upptäckte dock att det på min tredje motor var ett annan remskiva som delvis var gjord av plåt, men det ser lite vek ut. Hittade en firma i Grekland som säljer remskivor i aluminium men dom är rätt dyra. Ritade upp en egen remskiva i SolidWorks mest för skojs skull, ska se vad jag kan få för prislapp på den men jag är rädd för att den blir dyr...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1510b22aa2bd3e7eaa86f440468da21a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ad031698a9286ccffadf32b7f3b42604.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c47a93822a498cc636fb864cdcbd55f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-e9d5e3629a025a0917276a05bd6ed559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-839cc3c859f94c30cb704927690ef3a6.jpg
Allt för idag!
Senast redigerat av Exsicco (20 mars 2011)

1 290 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#558
Blir alltid dåligt drag i tråden när jag lägger upp mina 3D-ritningar, får nog slute med det lol

Uppdatering rörande motorn... tidigast nästa vecka får jag tillbaka delarna, dom har varit en man kort på verkstaden sad men hellre att det tar tid och blir rätt än att dom slarvar igenom något för att få det gjort.

Blir till att städa i garaget i helgen och stortera upp delarna som ska i motorn när det väl är dags.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 mars 2011
#559
Alla blir så chockade av dina CAD-ritningar. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 290 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#560
TurbOla skrev:
Alla blir så chockade av dina CAD-ritningar. tongue

Eller så är inte alla lika nördiga som mig roll


Sök