2797
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 570 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
14 Inlägg
7 oktober 2011
#841
Tjaba!
Har följt ditt projekt sedan begynnelsen (till & från hrm)!
Så fruktansvärt grymt coolt! Sjukt impad är man!
Har dock inte blivit medlem här förrens nu hmm (japp, ska fixa bilder snart osv)
Kan man nå dig om man vill ha lite hjälp? Har en liten roadster här oxo wink(rena nybörjarmeckandet men iaf lixom)
//Micke

1 290 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#842
Mbfine skrev:
Tjaba!
Har följt ditt projekt sedan begynnelsen (till & från hrm)!
Så fruktansvärt grymt coolt! Sjukt impad är man!
Har dock inte blivit medlem här förrens nu hmm (japp, ska fixa bilder snart osv)
Kan man nå dig om man vill ha lite hjälp? Har en liten roadster här oxo wink(rena nybörjarmeckandet men iaf lixom)
//Micke

Kul med en till Roadsterägare på Garaget. Hjälper gärna till om du behöver hjälp med något eller få tag på delar. Jag har tillgång till verkstadsprogramvaran och en massa kontakter om du vill trimma. Bara att skicka ett PM.

14 Inlägg
7 oktober 2011
#843
Exsicco skrev:
Mbfine skrev:
Tjaba!
Har följt ditt projekt sedan begynnelsen (till & från hrm)!
Så fruktansvärt grymt coolt! Sjukt impad är man!
Har dock inte blivit medlem här förrens nu hmm (japp, ska fixa bilder snart osv)
Kan man nå dig om man vill ha lite hjälp? Har en liten roadster här oxo wink(rena nybörjarmeckandet men iaf lixom)
//Micke

Kul med en till Roadsterägare på Garaget. Hjälper gärna till om du behöver hjälp med något eller få tag på delar. Jag har tillgång till verkstadsprogramvaran och en massa kontakter om du vill trimma. Bara att skicka ett PM.

Grymt najs!
PM kommer, ska bara klura ut hur man gör ett sånt! big_smile

238 Inlägg
7 oktober 2011
#844
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Sånt fäste för oljefilter kunde du fått av mig smile

har du ett extra menar du?

Ser ingen anledning till att använda det om man inte ska ha externt oljekyl

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#845
Xog skrev:
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Sånt fäste för oljefilter kunde du fått av mig smile

har du ett extra menar du?

Ser ingen anledning till att använda det om man inte ska ha externt oljekyl

Om man ska ha en extern oljekyl så behöver man köpa ytligare en adapter. Anledningen till att man vill ha den här adaptern är möjligheten till att välja bättre oljefilter. Det som sitter original är en riktig skitgrej.
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/107674001/Smart_Fortwo_Oil_Filter.jpg

238 Inlägg
7 oktober 2011
#846
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Exsicco skrev:

har du ett extra menar du?

Ser ingen anledning till att använda det om man inte ska ha externt oljekyl

Om man ska ha en extern oljekyl så behöver man köpa ytligare en adapter. Anledningen till att man vill ha den här adaptern är möjligheten till att välja bättre oljefilter. Det som sitter original är en riktig skitgrej.
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/107674 … Filter.jpg

Skitgrej som sitter på motorer som går upp till 1000hk wink

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#847
Xog skrev:
Exsicco skrev:
Xog skrev:

Ser ingen anledning till att använda det om man inte ska ha externt oljekyl

Om man ska ha en extern oljekyl så behöver man köpa ytligare en adapter. Anledningen till att man vill ha den här adaptern är möjligheten till att välja bättre oljefilter. Det som sitter original är en riktig skitgrej.
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/107674 … Filter.jpg

Skitgrej som sitter på motorer som går upp till 1000hk wink

Tror inte att den nämnvärt påverkar effekten wink

238 Inlägg
7 oktober 2011
#848
Nope, men lyckas dom få det att fungara på högtrimmade maskiner så borde det fungera på smarten, skillnaden på filtren är ju inte så stora, det ända är ju att dom strippat av plåten på det.

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#849
Xog skrev:
Nope, men lyckas dom få det att fungara på högtrimmade maskiner så borde det fungera på smarten, skillnaden på filtren är ju inte så stora, det ända är ju att dom strippat av plåten på det.

Skaffa ett originalfilter så förstår du vad jag menar. Det är ett väldigt litet filter vilket betyder att den filtrerande ytan också blir liten. Med adaptern hamnar filtret utanför motorn och blir på så sätt större (och rymmer mer olja). Jag kan ta en bild på originalfiltret tillsammans med nya filtret så förstår du vad jag menar. En annan anledning till adaptern är att det ska dit en till adapter så att jag kan montera oljetrycksmätare. Men summa sumarum så hade jag kunnat plockat din adapter och sparat en peng wink
Senast redigerat av Exsicco (9 oktober 2011)

239 Inlägg
8 oktober 2011
#850
Jag måste nog hålla med Xog här!
Jag håller mig till originalfiltret och byter varje 1000 mil.
Jag håller just på att byta oljeröret till turbon, ganska lättmekat faktiskt
Det är dessutom dags igen att byta backventilen på den övre vevhusventilationen. Den jag satte dit förra veckan var en begagnad. Tydligen inte bättre begagnad. Nu ska jag fan se till att ha en ny hemma i reserv i fortsättningen.
Har Ni någon åsikt om ifall man skulle leda om den övre vevhusventilationen och koppla ihop den med den nedre? Då skulle man slippa backventil och risk för att trycka in laddtryck i vevhuset när backventilen pajar.
Nej nu har jag pausat färdigt, UT I GARAGET!

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (8 oktober 2011)


238 Inlägg
8 oktober 2011
#851
Jag har både ett orginalfilter och 2 olika externa filter.
När jag tittade och klurade mellan koppen till orginalfiltret och det största utanppåliggande så fick jag en skillnad på ca en halv deciliter.
det roliga med externa filter att bara för plåtburken är stor så behöver det inte betyda volym eller filtermassa.
Jag har sett flertalet filter som är väldigt otight spunna när det gäller filterpappret.
sen har dom en förmåga att göra en stor klump i "huvudet" på filtret, dels för backventilen och dels för att inte få så mycket olja i filterhuset.

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#852
Om du jämför original filter och ett tredjepart (inget märkvärdigt filter i mitt fall) Så är det väldigt stor skillnad på den filtrerande ytan. Sen finns det säkert sämre tredjepart men när jag jämför mina filter så uppskattar jag att den filtrerande ytan är minst 3 gånger så stor i det nya filtret jämfört med det som sitter original. Vid tillfälle kan jag veckla ut ett originalfilter och ett tredjepart så får vi se om min uppskattning stämmer. Men nog om filter och adaptrar för tillfället, det ska dit en adapter för oljetryck och temp så adaptern jag köpt nu kommer jag inte undan även om ni mina herrar mot förmodan har rätt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c4b473f35562e2d8fb20f13bcd8fe049.jpg

Varit iväg på andra äventyr idag så jag hann inte med så mycket i garaget. Monterade loss avgassystemet från gamla motorn och pallade upp under nya för att se om det går att få dit. Det ser ut att finnas hopp så i morgon kommer jag sätta sågen i systemet och dra lite nya rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-06411d904023f74df9f8ce2eb8a3e568.jpg

Allt för ikväll!

1 290 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#853
Krassegrand skrev:
Jag måste nog hålla med Xog här!
Jag håller mig till originalfiltret och byter varje 1000 mil.
Jag håller just på att byta oljeröret till turbon, ganska lättmekat faktiskt
Det är dessutom dags igen att byta backventilen på den övre vevhusventilationen. Den jag satte dit förra veckan var en begagnad. Tydligen inte bättre begagnad. Nu ska jag fan se till att ha en ny hemma i reserv i fortsättningen.
Har Ni någon åsikt om ifall man skulle leda om den övre vevhusventilationen och koppla ihop den med den nedre? Då skulle man slippa backventil och risk för att trycka in laddtryck i vevhuset när backventilen pajar.
Nej nu har jag pausat färdigt, UT I GARAGET!

Jörgen

Undrar också över backventilen, skulle gärna slippa den.
Senast redigerat av Exsicco (9 oktober 2011)

239 Inlägg
9 oktober 2011
#854
Om jag minns rätt så ska Du såga upp Ditt originalsystem och bygga om det lite?
Jag har tänkt på samma sak, jag har ett system liggande. Det hade varit lite fräckt att göra ett som slutar mitt bakom bilen som BRABUS. Och låter lite bättre!
Hoppas på bilder på detta.
Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (9 oktober 2011)


238 Inlägg
9 oktober 2011
#855
Det är ju tydligen något dom tänkt på när dom vill skapa vacuum i vevhuset. det mesta på dom här maskinerna är ju jäkligt genomtänkt.

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#856
Krassegrand skrev:
Om jag minns rätt så ska Du såga upp Ditt originalsystem och bygga om det lite?
Jag har tänkt på samma sak, jag har ett system liggande. Det hade varit lite fräckt att göra ett som slutar mitt bakom bilen som BRABUS. Och låter lite bättre!
Hoppas på bilder på detta.
Jörgen

Det är inte originalsystemet utan det som jag hade till andra motorn. Det är ett "Blindschleiche Stainless Steel Sports Exhaust Stealth". Kommer lite mer bilder strax.

Osäker på om du kan bygga om så att piporna pekar bakåt som det gör på Brabusen, det beror lite på hur rören är dragna inne i ljuddämparen. Har ett kvaddat originalsystem man skulle kunna testa på men det har jag inte tid till just nu. Du kan få det om du vill testa innan du sågar sönder ditt egna.

1 290 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#857
Xog skrev:
Det är ju tydligen något dom tänkt på när dom vill skapa vacuum i vevhuset. det mesta på dom här maskinerna är ju jäkligt genomtänkt.

Men frågan är varför dom har konstruerat det på det sättet, inte kul när backventilen går sönder. Jag har googlat lite och det finns andra ventiler att köpa. Skulle vara intressant att mäta upp en originalventil och se när den öppnar och vilket tryck den klarar av.

1 290 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#858
Det blir inte många timmar i garaget åt gången... man ska kanske bjuda sambon på en weekend-resa så att man kan fokusera på projektet ostört... roll

Men lite hann jag med. Kapade till avgassystemet och började måtta in delarna. Avgassystemet kommer att hamna lite längre ner och lite längre bak. Hoppas att det går fritt från kaross och att markfrigången blir ok, kan tyvärr inte mäta på bilen iom att jag plockat ur motorn där. Det får bli lite "trial and error" om jag inte hittar någon annan bil och mäta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-3303beea7fc34e273aba21eb43f853c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1b2cd83a2840f52f61c5ce230b884ccc.jpg

Började putsa upp avgassystemet, kul om det är blankt och fint en stund i alla fall. Sen fick jag inte mer tid i garaget denna helg. Behöver svetsa och putsa klart, sen ska jag rita upp nya fästen till avgassystemet och skära ut ur något lämpligt material.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-da0491577fe166c57262bdb80e24c78a.jpg

Allt för denna gång!

238 Inlägg
10 oktober 2011
#859
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Det är ju tydligen något dom tänkt på när dom vill skapa vacuum i vevhuset. det mesta på dom här maskinerna är ju jäkligt genomtänkt.

Men frågan är varför dom har konstruerat det på det sättet, inte kul när backventilen går sönder. Jag har googlat lite och det finns andra ventiler att köpa. Skulle vara intressant att mäta upp en originalventil och se när den öppnar och vilket tryck den klarar av.

Jag misstänker att den stänger så fort den får någon form av tryck.
Jag tror säkert du kan plocka från någon Mercha kompressor till typ bromsservon.. det är nog väldigt lika

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#860
Xog skrev:
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Det är ju tydligen något dom tänkt på när dom vill skapa vacuum i vevhuset. det mesta på dom här maskinerna är ju jäkligt genomtänkt.

Men frågan är varför dom har konstruerat det på det sättet, inte kul när backventilen går sönder. Jag har googlat lite och det finns andra ventiler att köpa. Skulle vara intressant att mäta upp en originalventil och se när den öppnar och vilket tryck den klarar av.

Jag misstänker att den stänger så fort den får någon form av tryck.
Jag tror säkert du kan plocka från någon Mercha kompressor till typ bromsservon.. det är nog väldigt lika

Klart den stänger vid tryck... lite av poängen med en backventil. Det jag menar är att det skulle vara intressant att mäta upp ventilen för att se vilket tryck den klarar av innan den går sönder och vid vilket tryck den öppnar. Med dessa siffror är det nog ganska lätt att hitta en ersättningsventil som klarar av mer än original.

Det sitter även en backventil till servot i Smarten, inte lika stort problem om den går sönder.


Sök