2358
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 665 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
14 Inlägg
17 oktober 2011
#941
Exsicco skrev:
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
Måste ju få med mitt varumärke på den slutgiltiga produkten wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-e3ca6803d5852f795ecff4b75200051f.jpg

Den ser ju till  och med ut som att den skulle kunna få plats utan allt för mycket bök!

Jörgen

Kan bli tight... men jag ska skriva ut ritningen och hitta en referenspunkt och mäta lite. Det finns 1 cm över och en under så som det ser ut nu så är det nog lite för högt men jag tänkte med Qpons hjälp bygga en ny motorlucka i kolfiber.

...ny lucka i kolfiber... läckert, men visst har du redan gjort en sån? (fast lika mått som originalet)
Isf blir ju din "gamla" "över"...hehe kanske ett litet byte mot duvetvad? wink

1 290 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#942
Mbfine skrev:
Exsicco skrev:
Krassegrand skrev:

Den ser ju till  och med ut som att den skulle kunna få plats utan allt för mycket bök!

Jörgen

Kan bli tight... men jag ska skriva ut ritningen och hitta en referenspunkt och mäta lite. Det finns 1 cm över och en under så som det ser ut nu så är det nog lite för högt men jag tänkte med Qpons hjälp bygga en ny motorlucka i kolfiber.

...ny lucka i kolfiber... läckert, men visst har du redan gjort en sån? (fast lika mått som originalet)
Isf blir ju din "gamla" "över"...hehe kanske ett litet byte mot duvetvad? wink

Det kan vi säkert ordna men den jag har är inte helt 100 i epoxy men lätt som f_n.

Nu har jag testat att skicka PM igen. Jag hade fullt i boxen, vet inte om det berodde på det att meddelandet inte gick iväg.

239 Inlägg
1 290 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#944
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
ny motorlucka i kolfiber.

Lite inspiration här kanske?

http://www.smartcarofamerica.com/forums … ver-31688/

Jörgen

Bara intresserad om det väger mindre wink

Är inne på att sätta en vägg mellan ostkupan och kupén med ett fönster och skippa motorluckan helt, så som det är på Brabus V6-modellen. Coolt med gälar i sidorutorna bak... tongue Och så får man lite mer utrymme för motor. Men då behöver jag hitta en hardtop och skippa "rulltaket".
http://i.auto-bild.de/ir_img/59005527_324700e794.jpg

239 Inlägg
19 oktober 2011
#945
Vi kan fortfarande gjuta av min hardtop om Du vill!
Dessutom är jag intresserad av "rulltaket".
Det är bara logostik som är problemet!

Jörgen


239 Inlägg
19 oktober 2011
#946
Idén med öppen motorlucka gillar jag!

Jörgen


3 Inlägg
19 oktober 2011
#947
For future track days I've been thinking about getting another rear lid for my Roadster and cut a big hole in the middle and  run without the engine cover to let the hot air escape from the engine bay upward through the hole in the lid. I think that would lower the temperature in the engine bay quite significantly when the turbo is glowing red hot. OTOH I might just take the lid off while on track for the same effect.


1 290 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#948
Krassegrand skrev:
Vi kan fortfarande gjuta av min hardtop om Du vill!
Dessutom är jag intresserad av "rulltaket".
Det är bara logostik som är problemet!

Jörgen

Det vill jag absolut göra... Om vi planerar så kan vi nog göra jobbet på några dagar... behöver smöra lite för kolfibergurun Qpon... Behöver även gjuta av plasten som sitter mot rutramen fram iom att det tydligen inte går att få tag på längre.

Fundera på när och om du kan vara utan tak.

238 Inlägg
19 oktober 2011
#949
Ska vi lägga vinyl på det med tar det ju en stund smile

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#950
Xog skrev:
Ska vi lägga vinyl på det med tar det ju en stund smile

Jag hade bara avgjutning i tankarna... men vinylen kan ju inte ta många min wink

1 290 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#951
Har filat vidare på insuget och kommit lite längre... plats för spridare och MAF-sensor kvar att fixa. Behöver klura lite på hur man gör i SW för att få till spridarna. Rören i bilden kommer att limmas på plats. Och så har jag lite provbitar av materialet på väg hem så snart vet jag förhoppningsvis hur tjockt materialet måste vara för att det ska hålla. Fortfarande ingen som vågar gissa hur 3D-bilden egentligen ska bli ett riktigt insug? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d52d25e356b72d94607096c1fcf177d3.jpg

238 Inlägg
19 oktober 2011
#952
Du hadde ju spons från någon? så det är väll nästan billet bearbetning?

Mvh
Ola Ekegren

238 Inlägg
19 oktober 2011
#953
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Ska vi lägga vinyl på det med tar det ju en stund smile

Jag hade bara avgjutning i tankarna... men vinylen kan ju inte ta många min wink

Hela taket måste slipas ner och våtslipas helt plant.. kommer ta några timmar tongue

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#954
Xog skrev:
Du hadde ju spons från någon? så det är väll nästan billet bearbetning?

Inte billet, då hade jag känt mig tryggare med att materialet håller smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
19 oktober 2011
#955
Exsicco skrev:
Har filat vidare på insuget och kommit lite längre... plats för spridare och MAF-sensor kvar att fixa. Behöver klura lite på hur man gör i SW för att få till spridarna. Rören i bilden kommer att limmas på plats. Och så har jag lite provbitar av materialet på väg hem så snart vet jag förhoppningsvis hur tjockt materialet måste vara för att det ska hålla. Fortfarande ingen som vågar gissa hur 3D-bilden egentligen ska bli ett riktigt insug? wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d52d25e356b72d94607096c1fcf177d3.jpg

Lämpligast vore väl att gjuta upp det i alu för att sedan CNC-bearbeta infästningen mot spjällhus & mot motor, samt gänga hål för delarna du ser ut att ha gjort av mässing.
Det borde inte heller krävas vidare mycket godstjocklek om du adderar ett par stag som avlastar rören ytterligare.
Spridarna borde räcka med att göra en hållare för tätningen precis som de gör original.
Jag skulle placerat 1an och 2an i en vinkel där det går att få in en spridare till 2an med lite frigång, sedan skulle jag placera 3ans spridare i samma vinkel men åt andra hållet (om vi ser rakt upp som 0så blir den ena t.ex. -45 grader och den andra +45 grader) - även dessa bör CNC berarbetas för bästa passform.

Men med tanke på vad du gjort hittills tvivlar jag inte en sekund att det kommer bi galet bra. smile


1 290 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#956
sirmiro skrev:
Lämpligast vore väl att gjuta upp det i alu för att sedan CNC-bearbeta infästningen mot spjällhus & mot motor, samt gänga hål för delarna du ser ut att ha gjort av mässing.
Det borde inte heller krävas vidare mycket godstjocklek om du adderar ett par stag som avlastar rören ytterligare.
Spridarna borde räcka med att göra en hållare för tätningen precis som de gör original.
Jag skulle placerat 1an och 2an i en vinkel där det går att få in en spridare till 2an med lite frigång, sedan skulle jag placera 3ans spridare i samma vinkel men åt andra hållet (om vi ser rakt upp som 0så blir den ena t.ex. -45 grader och den andra +45 grader) - även dessa bör CNC berarbetas för bästa passform.

Men med tanke på vad du gjort hittills tvivlar jag inte en sekund att det kommer bi galet bra. smile

Det kommer inte bli i metall, gjutning och CNC-bearbetning skulle vara grymt.

Min osäkerhet gällande spridarna är hur jag får till det i SW smile Men sen är det intressant det du skriver om vinklarna, även om jag inte riktigt förstår hur du menar. Jag har för mig att jag någonstans läst 21 grader mot inloppet... men det beror kanske på vilken spridare som används, i det här fallet kommer det bli Bosch typ EV6 (osäker ännu på vilken modell). Spridarna kommer att sitta mellan plenum och rör in i fläns, annars får dom inte plats. Det finns inte så mycket med plats för eventuella förstärkningar heller sad

1 290 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#957
Och när jag tittar i mailen så ligger det en bild från "sponsorn" där han har ritat in förstärkningar som faktiskt ser ut att kunna få plats cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-a6e49db56b889648baa351df4037d234.jpg

238 Inlägg
20 oktober 2011
#958
Vill med ha! tongue

Nu har jag beställt mig en koppling allafall, så får vi se om vi kan trimma mer sen wink

Mvh
Ola Ekegren

213 Inlägg
20 oktober 2011
#959
3D skrivare ??
Kan ju bli intressant vad du ska köra med för material.
Finns ju stål i dag men kostar massor.

198 Inlägg
20 oktober 2011
#960
Någon slags plast då? Jag har ingen aning och är ganska okunnig runt sånt men men...

MVH Gabbe
Permanent fartblind


Sök