2552
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 674 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
239 Inlägg
22 oktober 2011
Exsicco skrev:
man ska kanske bjuda sambon på en weekend-resa så att man kan fokusera på projektet ostört... roll

Min fru åker på Spa-vecka 11/11! Kanske ska jag lägga i motorn då?

Jörgen

239 Inlägg
24 oktober 2011
Man borde kunna göra insuget i Rapid prototyping men det blir nog väldigt dyrt!
http://www.3id.se/modeller.php
Dessa verkar bara skriva med plast men det finns säkert andra!

Jörgen

PS
Jag såg nu att detta redan har föreslagits! (3D-skrivare)
Senast redigerat av Krassegrand (24 oktober 2011)

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Jani Hast skrev:
3D skrivare ??
Kan ju bli intressant vad du ska köra med för material.
Finns ju stål i dag men kostar massor.

Bingo! Därav osäkerheten om det håller smile

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Man borde kunna göra insuget i Rapid prototyping men det blir nog väldigt dyrt!
http://www.3id.se/modeller.php
Dessa verkar bara skriva med plast men det finns säkert andra!

Jörgen

PS
Jag såg nu att detta redan har föreslagits! (3D-skrivare)

Kan tipsa dig om att han som har företaget du länkat till också äger en Roadster wink

1 277 Inlägg
24 oktober 2011
Men om man räknar med att dom flesta av dagens nya bilar har just insug i plast så gäller det bara att ha en plast som tål värmen helt enkelt? smile

239 Inlägg
24 oktober 2011
Exsicco skrev:
Kan tipsa dig om att han som har företaget du länkat till också äger en Roadster wink

Då måste det ju vara en bra karl!
Dessa
http://www.3trpd.co.uk/
gör lite större grejer!

Jörgen

239 Inlägg
24 oktober 2011
Exsicco skrev:
Jani Hast skrev:
3D skrivare ??
Kan ju bli intressant vad du ska köra med för material.
Finns ju stål i dag men kostar massor.

Bingo! Därav osäkerheten om det håller smile

Det måste ju finnas ett plastmaterial som både klarar värmen och är lätt i förhållande till hållfastheten.
Fast det är klart man vill kanske inte köra metoden "trial and error"!

Jörgen

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
cykelpump skrev:
Men om man räknar med att dom flesta av dagens nya bilar har just insug i plast så gäller det bara att ha en plast som tål värmen helt enkelt? smile

Det blir inte vanlig plast, så vi får se om det håller.

1 277 Inlägg
24 oktober 2011
Exsicco skrev:
cykelpump skrev:

borde hålla, alla småbilar kör ju på plastinsug så ja tror det kommer bli skitbra

9 130 Inlägg
24 oktober 2011
cykelpump skrev:
Exsicco skrev:
cykelpump skrev:

borde hålla, alla småbilar kör ju på plastinsug så ja tror det kommer bli skitbra

Är det inte så att VWs små motorer har plastinsug?

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Som sagt, det blir inte vanlig plast... smile om det blev plast så skulle jag vara lugn.

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Har varit ute och rest men nu är jag hemma, så nu slipper jag försöka skriva inlägg med min iPhone.

Micke som har skrivaren beskrev materialet som en blandning mellan gips och plast. Han kan bättre förklara hur materialet ser ut. Han vet inte heller om det håller men jag ska kolla på lite olika varianter för att förstärka materialet. Han har skickat lite provbitar så jag ska testa epoxy bland annat.

9 130 Inlägg
24 oktober 2011
Exsicco skrev:
Har varit ute och rest men nu är jag hemma, så nu slipper jag försöka skriva inlägg med min iPhone.

Micke som har skrivaren beskrev materialet som en blandning mellan gips och plast. Han kan bättre förklara hur materialet ser ut. Han vet inte heller om det håller men jag ska kolla på lite olika varianter för att förstärka materialet. Han har skickat lite provbitar så jag ska testa epoxy bland annat.

Hehe, kolfiberlaminera då? Lätt snyggaste insuget här på G.org då i så fall!

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:

Hehe, kolfiberlaminera då? Lätt snyggaste insuget här på G.org då i så fall!

Det kan man göra men i och med att det skrivs ut så kan man göra i princip vilket mönster man vill på insuget, så om man vill att det ska se ut som kolfiber så skriver man ut det smile

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Var och vittjade brevlådan och där låg provbitarna. Materialet känns lite som porslin, så det verkar vara hårt men frågan är om det lätt blir sprickor i det. Ska bli intressant att testa att impregnera det epoxy och annat.

Den mönstrade biten skickade han med för att visa att det går att göra olika "mönster". Om det går att lägga på epoxy på det så borde man kunna få ett djup i ytan. Är lite inne på att bara göra det rött eller orange men jag kommer kanske på andra idéer innan det skrivs ut smile Kom gärna med förslag men tänk på att jag inte är så förtjust i fejkad kolfiber på egna prylar (Xog, din blir säkert cool wink )

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-8b2baf083e1390940a47ae341a9225de.jpg

238 Inlägg
24 oktober 2011
Hehe, allt är ju bättre än den Champagne gul, grön aktiga saken tongue

Spännade att som om det där håller, jag är nog väldigt oldschool så jag skulle byggt mitt i alu tongue

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Xog skrev:
Hehe, allt är ju bättre än den Champagne gul, grön aktiga saken tongue

Spännade att som om det där håller, jag är nog väldigt oldschool så jag skulle byggt mitt i alu tongue

Jag gillar färgen du har på din. Har ni börjat lägga på film ännu?

Köpte delar för att bygga ett i aluminium men det är spännande att testa en helt ny lösning smile

238 Inlägg
24 oktober 2011
Nope, koppling fick gå före, men det blir under vinter smile

Mvh
Ola Ekegren

9 130 Inlägg
24 oktober 2011
Granit vore ju svincoolt! Men hur funkar den där 3D skrivaren då? Kan man stoppa i ett jävla gods å få ut va skit som helst eller?

Sök