5431
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

900 916 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Xog skrev:
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
En sak jag upptäckte som oroar mig är att oljeanslutningen ut från turbon hamnar på samma nivå som oljereturen in i motorn och som det ser ut nu så kommer slangen gå ner lite grann och sedan upp till anslutningen på motorn.
Är detta ett problem eller inte? Turbon är kullagrad så den behöver mindre med olja än vad originalturbon behövde och oljepumpen måste ju trycka tillbaka oljan i blocket... eller?

Är det inte så att trycket i vevhuset har mycket större betydelse än nivån på återflödena. Jag skulle gärna viklja ha koll på trycket i vevhuset, då skulle man direkt se om backventilen är kass.
Jag har funderat pa att köpa en sån där "BilTema vakuummätare/turbomätare" som man kan koppla på slangen till den övre vehusventilationen.

Jörgen

Det är nog ett jäkla smidigt sätt att felsöka på ja smile

//Ola

Kan kanske fungera.... kommer ha en del givare från PLX Devices, funderar på att komplettera med en oljetrycksmätare. Man borde se på oljetrycket om turbotrycket går in i vevhuset.... eller vad tror ni?

När iPad3 kommer så kommer jag stå först i kön... tänkte ha den i bilen och lägga upp en digital instrumentpanel smile

Jackass
802 Inlägg
26 januari 2012
Spåra inte ur med en massa ipadfjaskeri. Vi vill ju se bilen lägga lakritsremmar före du börjar lägga brunremmar i byxan över nån appleprodukt wink

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

1 290 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Hunted skrev:
Spåra inte ur med en massa ipadfjaskeri. Vi vill ju se bilen lägga lakritsremmar före du börjar lägga brunremmar i byxan över nån appleprodukt wink

Var tvungen att gå in på din bil och se om du tejpat upp en massa mätare på a-stolpen wink

238 Inlägg
26 januari 2012
Exsicco skrev:
Xog skrev:
Krassegrand skrev:

Är det inte så att trycket i vevhuset har mycket större betydelse än nivån på återflödena. Jag skulle gärna viklja ha koll på trycket i vevhuset, då skulle man direkt se om backventilen är kass.
Jag har funderat pa att köpa en sån där "BilTema vakuummätare/turbomätare" som man kan koppla på slangen till den övre vehusventilationen.

Jörgen

//Ola

Kan kanske fungera.... kommer ha en del givare från PLX Devices, funderar på att komplettera med en oljetrycksmätare. Man borde se på oljetrycket om turbotrycket går in i vevhuset.... eller vad tror ni?

När iPad3 kommer så kommer jag stå först i kön... tänkte ha den i bilen och lägga upp en digital instrumentpanel smile

Humm, nej det tror jag du inte ser då det inte kommer i närhet av oljans tryckkanaler. (sen har du 3bar oljetryck och jag tror inte du kommer ladda över 3Bar Eller? wink )
Och ja, får du in för mycket tryck på oljan i en kullagrad turbo så skjuter du tätningarna till kullagret och matar ner all olja i avgas- eller kompressor-huset och på så sätt även skär lagren smile

//Ola

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Xog skrev:
Exsicco skrev:
Xog skrev:

//Ola

Humm, nej det tror jag du inte ser då det inte kommer i närhet av oljans tryckkanaler. (sen har du 3bar oljetryck och jag tror inte du kommer ladda över 3Bar Eller? wink )
Och ja, får du in för mycket tryck på oljan i en kullagrad turbo så skjuter du tätningarna till kullagret och matar ner all olja i avgas- eller kompressor-huset och på så sätt även skär lagren smile

//Ola

Va.. blir inte 3 + 2 bar 5 på mätaren wink

Det är nog som du säger.... en vakuummätare på vevhusventilationen är nog rätt väg att gå.

1 290 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Problemet du har med att olja står runt turbon är att den blir för varm och koksar. man vill ha oljan förbi den där extremt varma metallklumpen i rätt fint tempo.

Det är säkert också en anledning till varför det är bra om oljan rinner undan smile

Grenröret kommer att byggas om i helgen så problemet är förhoppningsvis löst.
Senast redigerat av Exsicco (27 januari 2012)

1 290 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Började dagen med att renovera en topp till Pitstops ForTwo. En ventil var bränd men bytte två då en inte gick att slipa upp med de verktyg jag har i mitt garage. Planen är att motorn ska ihop på tisdag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d7d76d2e1f310bdc15762e01a450ef72.jpg

Med jobbet klart kunde jag fokusera på mitt egna projekt istället. Dagens mål var att få turbon på rätt plats.

Kändes lite konstigt att sätta kapen i det "färdiga" grenröret men det är bara att göra om och göra rätt när något inte blivit helt 100.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-37103ec2d8a7720f30fc1346451e31e7.jpg

Ny-nya grenröret ihoppunktat. Gjorde ett försök att helsvetsa men min svets är för klen för att bränna igenom ordentligt. Får lämna iväg det igen till någon som kan svetsa klart.
Passade även på att punkta fast svetsnippen som jag gjort till avgastempen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2219c88007f584fea99b5ffb4bcdac09.jpg

Visade för någon vecka sedan att jag höll på och bygga en ny TIK men med turbons högre placering så skrotade jag den idén för att istället modifiera TIKen (heter säkert något annat när det inte är en Smart) som satt monterad på turbon.
Så nu räcker det att skruva dit två silikonstumpar och en rörbit, betydligt enklare jobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4c35e4d98bb2853a197d6875e5f5ebf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-407e862476192f3fe22711839488d400.jpg

Skruvade dit den vattenkylda intercoolern för att kunna mäta upp hur slangar och rör ska dras. Börjar bli trångt nu...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-5315beef3f2f85f65c021925f4113dce.jpg

Nu sitter oljereturen på turbon högre än oljereturen på blocket men jag skulle helst vilja vinkla anslutningen på turbon 90 grader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1aa2e6b3000ce41dfea6e4fdd884d604.jpg

Med intercoolern på plats var det dax att hitta en ny placering för vattenpumpen. Tidigare var den placerad fram men det gjorde att det var svårt att få ur luften ur systemet vilket medförde att pumpen ibland inte fick vatten. Med den nya placeringen i nivå med utloppet på intercoolern så säkerställer jag att det hela tiden rinner ner vatten i pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-61809b9440a6dae57d3dc0b1eab2bbbf.jpg

På nya turbon sitter den här prylen.... kan det vara en återcirkulerande dumpventil?
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-275ffd742c376a549b77ef312581dd50.jpg

Här sitter den på turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-09cd190b14cd14ee553c6b38d3ba5899.jpg

Så... nu ska jag beställa lite silikon och rörböjar!

3 235 Inlägg
29 januari 2012
Grymt imponerande det du gör!

1 290 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Grymt imponerande det du gör!

Kul och tack! Häng kvar i tråden så är jag nog snart i mål smile

1 290 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Stiligt!

det ser onekligen ut som en dump smile

Tror också att det är det.... Om man ska använda den, ska luften ut efter eller innan intercoolern?

1 290 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
M_Broberg skrev:
Stiligt!

det ser onekligen ut som en dump smile

Tror också att det är det.... Om man ska använda den, ska luften ut efter eller innan intercoolern?

Bästa är att ta returluften från trycksidan så nära spjället som möjligt och släppa tillbaka det så nära turbon som möjligt.

Men då är det kyld luft som går ut men det är kanske bra om det är ett återcirkulerande system?

1 290 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
M_Broberg skrev:

Bästa är att ta returluften från trycksidan så nära spjället som möjligt och släppa tillbaka det så nära turbon som möjligt.

Men då är det kyld luft som går ut men det är kanske bra om det är ett återcirkulerande system?

ja luften kommer ju vara kyld när den går in i turbon igen, framförallt så är det mkt mindre av luften som "stannar" så flödet genom intercoolern fortsätter även när du släpper gasen.

Aha, det är ju smart (oj, en ordvits..)..... Får se om jag tar och använder den smile

238 Inlägg
29 januari 2012
Kan du inte vrida lagerhuset på turbon så du får oljereturan att peka innåt?

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Xog skrev:

Möjligt men turbon sitter tillräckligt högt upp för att det ska gå att dra returen korrekt. En vinkel skulle vara "nice" att ha, inte "need" smile

490 Inlägg
29 januari 2012
ja då har man precis läst igenom HELA tråden! tog ett jävla tag med mycket kliande i huvet! gillar dina tankar och ideér! smile Du gör ett sjukt bra jobb och ja hoppas att detta går hela vägen!

Mvh Jonas

238 Inlägg
30 januari 2012
Exsicco skrev:
Xog skrev:

Möjligt men turbon sitter tillräckligt högt upp för att det ska gå att dra returen korrekt. En vinkel skulle vara "nice" att ha, inte "need" smile

Tänk på att du inte får ha det minsta motstånd i returen, då kommer den börja peta ut olja på andra ställen

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
UniCross skrev:
ja då har man precis läst igenom HELA tråden! tog ett jävla tag med mycket kliande i huvet! gillar dina tankar och ideér! smile Du gör ett sjukt bra jobb och ja hoppas att detta går hela vägen!

Mvh Jonas

Kul... trodde ingen hade ork att läsa igenom hela tråden som har blivit lång och med många vändningar smile

490 Inlägg
30 januari 2012
Exsicco skrev:
UniCross skrev:

Mvh Jonas

Kul... trodde ingen hade ork att läsa igenom hela tråden som har blivit lång och med många vändningar smile

Det var absolut inga problem! Men det tog en stund! Gillar kämpaglädjen i dej! Tappa aldrig den! Den kommer du komma långt med! smile

57 Inlägg
3 februari 2012
Nu har även jag läst igenom HELA tråden och måste bara säga shit vilket fantastiskt jobb du lägger ner. Som Smart ägare blir man ju stolt smile Jag kommer följa tråden med stor spänning. Det är ju som sagt snart i hamn.. Förhoppningsvis smile

Lycka till! // Andreas

1 290 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Nu har även jag läst igenom HELA tråden och måste bara säga shit vilket fantastiskt jobb du lägger ner. Som Smart ägare blir man ju stolt smile Jag kommer följa tråden med stor spänning. Det är ju som sagt snart i hamn.. Förhoppningsvis smile

Lycka till! // Andreas

Kul att du gillar tråden! När ska du få lite mer fart i din Smart då? wink

Sök