Började dagen med att renovera en topp till Pitstops ForTwo. En ventil var bränd men bytte två då en inte gick att slipa upp med de verktyg jag har i mitt garage. Planen är att motorn ska ihop på tisdag.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d7d76d2e1f310bdc15762e01a450ef72.jpg]()
Med jobbet klart kunde jag fokusera på mitt egna projekt istället. Dagens mål var att få turbon på rätt plats.
Kändes lite konstigt att sätta kapen i det "färdiga" grenröret men det är bara att göra om och göra rätt när något inte blivit helt 100.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-37103ec2d8a7720f30fc1346451e31e7.jpg]()
Ny-nya grenröret ihoppunktat. Gjorde ett försök att helsvetsa men min svets är för klen för att bränna igenom ordentligt. Får lämna iväg det igen till någon som kan svetsa klart.
Passade även på att punkta fast svetsnippen som jag gjort till avgastempen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2219c88007f584fea99b5ffb4bcdac09.jpg]()
Visade för någon vecka sedan att jag höll på och bygga en ny TIK men med turbons högre placering så skrotade jag den idén för att istället modifiera TIKen (heter säkert något annat när det inte är en Smart) som satt monterad på turbon.
Så nu räcker det att skruva dit två silikonstumpar och en rörbit, betydligt enklare jobb.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4c35e4d98bb2853a197d6875e5f5ebf2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-407e862476192f3fe22711839488d400.jpg]()
Skruvade dit den vattenkylda intercoolern för att kunna mäta upp hur slangar och rör ska dras. Börjar bli trångt nu...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-5315beef3f2f85f65c021925f4113dce.jpg]()
Nu sitter oljereturen på turbon högre än oljereturen på blocket men jag skulle helst vilja vinkla anslutningen på turbon 90 grader.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1aa2e6b3000ce41dfea6e4fdd884d604.jpg]()
Med intercoolern på plats var det dax att hitta en ny placering för vattenpumpen. Tidigare var den placerad fram men det gjorde att det var svårt att få ur luften ur systemet vilket medförde att pumpen ibland inte fick vatten. Med den nya placeringen i nivå med utloppet på intercoolern så säkerställer jag att det hela tiden rinner ner vatten i pumpen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-61809b9440a6dae57d3dc0b1eab2bbbf.jpg]()
På nya turbon sitter den här prylen.... kan det vara en återcirkulerande dumpventil?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-275ffd742c376a549b77ef312581dd50.jpg]()
Här sitter den på turbon.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-09cd190b14cd14ee553c6b38d3ba5899.jpg]()
Så... nu ska jag beställa lite silikon och rörböjar!