4062
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

896 114 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
239 Inlägg
23 februari 2012
Skam den som ger sig!
http://home.swipnet.se/g_gson/
Jag hittade sidan efter "lite" sökning på nätet.
Där finns en del att läsa och dessutom en E-postadress
Jag ha själv inte kontaktat honom. Jag känner bara till honom från denna sida.

Jörgen

Edit:
Jag har tittat lite på hans sida nu och ser att den är ganska inaktuell. Den handlar mest om typ OBD. Frågan är hur mycket mer han har tagit in men inte lagt ut på sidan. Det känns ju som att det är en sån kille man ska ha tag i för att bygga om i styrprogrammen.

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (23 februari 2012)

1 290 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Det du annars kan göra är att ta in-signalen till nålen och omvandla den så att mätaren rör sig mindre.

digital display funkar fint om du har hög uppdateringsfrekvens.

Det var tanken från början, men för det behöver jag nån som har koll på hur det fungerar.

1 290 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Skam den som ger sig!
http://home.swipnet.se/g_gson/
Jag hittade sidan efter "lite" sökning på nätet.
Där finns en del att läsa och dessutom en E-postadress
Jag ha själv inte kontaktat honom. Jag känner bara till honom från denna sida.

Jörgen

Edit:
Jag har tittat lite på hans sida nu och ser att den är ganska inaktuell. Den handlar mest om typ OBD. Frågan är hur mycket mer han har tagit in men inte lagt ut på sidan. Det känns ju som att det är en sån kille man ska ha tag i för att bygga om i styrprogrammen.

Jörgen

Ja, han verkar mest ha tittat på OBD. Hade kontakt tidigare med en kille här på garaget som verkar ha koll på can-bus, ska se om han kan hjälpa mig.

1 290 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
M_Broberg skrev:
Det du annars kan göra är att ta in-signalen till nålen och omvandla den så att mätaren rör sig mindre.

digital display funkar fint om du har hög uppdateringsfrekvens.

Det var tanken från början, men för det behöver jag nån som har koll på hur det fungerar.

Det kan nog dom flesta elektrionikintreserade männskor, det är ju antingen en vanlig analog signlaen eller då eventuellt en PWM signal.

tre ljusår enklare än canbus iaf hmm

Nu pratar du grekiska... wink Han som tittade tidigare på varvräknaren surrade om att man skulle sätta en "mojäng" som läste av signalen in till varvräknaren som räknade om och skickade vidare en annan signal till varvräknaren. Kanske det som är en PWM signal men det kan också vara så att jag missförstått det hela.

133 Inlägg
25 februari 2012
''Har flera saker jag vill göra....

Launch Control.. Det sitter en manuell låda i bilen som växlar automatiskt. Finns ingen kopplingspedal utan kopplingen sköts av en motor. Vill lura kopplingen och lägga ett grundvarv på 3000-4000rpm och låta kopplingen läggas på när jag släpper bromsen.''

jo, e ju en SMG iome att det är en MC-motor, men om den kan växla automatiskt är det ju en DSG. dvs, att den är ''automatisk'', fast du kan köra sekventiell manuell växling.
DSGn funkar ju precis som en ''vanlig'' manuell, fast istället för skiftgafflar som förflyttas genom att du förflyttar växelreglaget, så 'klickar' du spaken upp/ner, å skickar då en signal som säger åt gafflarna att göra si å så, å voila, en växel är i. sedan styrs kopplingen på automatiserat å motoriserat sätt smile
EDIT: Å i ''automat''(D-)läget, så sköts växlingen om på samma sätt som i en vanlig automat. sensorer, styrenhet, växling.

Borde ju gå att pula ihop en egen launch control. En vanlig 6-800kronors varvdödare som du köper till a-traktorer eller moppar ('ful'-versionen som har snabbknapp för å kunna köra fort), som du sätter knappen så att den triggar när du släpper bromsen.
Men eftersom att den är en 'automat', så vet jag inte riktigt hur den reagerar på broms+gas. kan ju ha en 'failsafe' som låter dig göra så utan att kopplingen sätts i, eller så äre som på alla jag kommit i kontakt med, det ''stallas'' smile

Mätare då? Ja digitalt är ju flashigt å allt, men som Broberg skrev, är svårt att läsa av i farten. prövat köra skoter/mc/moppe med digital varvvisare? pröva de  så få du ju se smile
Senast redigerat av Plundgren (25 februari 2012)

68 Inlägg
25 februari 2012
Skulle du inte bara kunna rita om mätartavlan och låta nålen fortsätta ner över 7,000 RPM, det skulle ju kunna gå till 14.000 RPM wink 

Men än så länge har du inte gjort nått lätt för dig... tongue

//Quist

1 290 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Plundgren skrev:
''Har flera saker jag vill göra....

Launch Control.. Det sitter en manuell låda i bilen som växlar automatiskt. Finns ingen kopplingspedal utan kopplingen sköts av en motor. Vill lura kopplingen och lägga ett grundvarv på 3000-4000rpm och låta kopplingen läggas på när jag släpper bromsen.''

jo, e ju en SMG iome att det är en MC-motor, men om den kan växla automatiskt är det ju en DSG. dvs, att den är ''automatisk'', fast du kan köra sekventiell manuell växling.
DSGn funkar ju precis som en ''vanlig'' manuell, fast istället för skiftgafflar som förflyttas genom att du förflyttar växelreglaget, så 'klickar' du spaken upp/ner, å skickar då en signal som säger åt gafflarna att göra si å så, å voila, en växel är i. sedan styrs kopplingen på automatiserat å motoriserat sätt smile
EDIT: Å i ''automat''(D-)läget, så sköts växlingen om på samma sätt som i en vanlig automat. sensorer, styrenhet, växling.

Borde ju gå att pula ihop en egen launch control. En vanlig 6-800kronors varvdödare som du köper till a-traktorer eller moppar ('ful'-versionen som har snabbknapp för å kunna köra fort), som du sätter knappen så att den triggar när du släpper bromsen.
Men eftersom att den är en 'automat', så vet jag inte riktigt hur den reagerar på broms+gas. kan ju ha en 'failsafe' som låter dig göra så utan att kopplingen sätts i, eller så äre som på alla jag kommit i kontakt med, det ''stallas'' smile

Mätare då? Ja digitalt är ju flashigt å allt, men som Broberg skrev, är svårt att läsa av i farten. prövat köra skoter/mc/moppe med digital varvvisare? pröva de  så få du ju se smile

MC-motor? Det är en Smart-motor med tre cylindrar som varvar 6200 innan den växlar smile När motorn är klar så kommer den troligen ha mer MC-karaktär.

Det finns en liten grej man kanske kan utnyttja på bilen... Om man vrider nyckeln till startläget så kan man varva motorn till 3000rpm utan att kopplingen släpps och när man släpper nyckeln så släpps kopplingen. Den är en rätt knepig övning som kräver lite koordination. Kanske kan man bygga en lösning kring det som gör det till en launch control light....

Har också precis lärt mig att den finns en sportfunktionsstart på bilen som jag aldrig har testat. Om man står still och trycker ner gaspedalen snabbt så varvar bilen upp till 3000rpm innan kopplingen släpps. Inte riktigt det jag är ute efter då jag skulle vilja ligga på ett varv och få upp fart på turbon innan kopplingen släpps men det är bättre än ingenting...

1 290 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
SMG (som är BMWs svar på DSG) går också att köra automatiskt.. skillnaden är att DSG är dubbelkoppling medan SMG är en sekventiell låda med automatisk koppling som även går att köra i Drive läge.

Smg är enkelkoppling,

Skilnaden mellan enkelkopplingssystem och dubbelkopplingssystem är Stor.

Hursom ang varvdödare så kommer kopplingen till 90% sannolikhet ligga i om du bromsar, vikter gör att lådan i oljan blir Varm och det sliter onödigt mkt på lådan.

Det är så jag också har tolkat det att DSG-lådor alltid har dubbelkoppling.

1 290 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Quist skrev:
Skulle du inte bara kunna rita om mätartavlan och låta nålen fortsätta ner över 7,000 RPM, det skulle ju kunna gå till 14.000 RPM wink 

Tror inte att varvräknaren bara fortsätter förbi 7000rpm men jag kan ha fel smile

Hittar man hur signalen ser ut så kan man ju testa. Om det skulle vara så som du säger så skulle det vara bra då det kan blir tight att klämma in en 10000rpm-skala på en skala som idag går till 7000rpm

1 290 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Fick lite gjort i garaget idag. Monterade de nya avgasfästena och hängde upp ljuddämparen, det blev perfekt passform.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-8b49d09d02a8da40fd0ae6c60b35e49b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-166db0ec7a18fb1f141edc0f6f94385d.jpg

Borrade upp hål för lambdasonderna med en hålsåg och punktade dom på plats. Ska se om jag kan hitta någon som kan svetsa klart allt i veckan, även grenröret måste svetsas klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7bd18e3a8cc65dcdbdb49f2b775367cf.jpg

Har också flyttat ut tanken lite för att kunna komma åt och borra upp bulthål för fyrpunktsbältet. Får se om jag får till det smile Skulle behöva bult till bältet, undrar om man kan hitta det hos Meca?

68 Inlägg
25 februari 2012
Exsicco skrev:
Quist skrev:

Tror inte att varvräknaren bara fortsätter förbi 7000rpm men jag kan ha fel smile

Hittar man hur signalen ser ut så kan man ju testa. Om det skulle vara så som du säger så skulle det vara bra då det kan blir tight att klämma in en 10000rpm-skala på en skala som idag går till 7000rpm

Du kan ju vänta tills motorn är klar och se.

andra bilar med vassare motorer går nålen långt över rött...

//Quist

1 290 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Quist skrev:
Exsicco skrev:

Du kan ju vänta tills motorn är klar och se.

andra bilar med vassare motorer går nålen långt över rött...

Man får aktivt programmera in en spärr för att den inte ska fortsätta. jag tror det är lugnt smile

Ja, lösningen är kanske så enkel.... Men det blir en konstig skala iom att motorlampan och säkerhetsbältet sitter precis efter 7000-strecket... ses tydligt på instrumenttavlan från metal-monkey. Går kanske att flytta de inåt centrum...
http://www.metal-monkey.co.uk/acatalog/Smart_Roadster.jpg
Senast redigerat av Exsicco (25 februari 2012)

1 290 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Då var avgassystem och grenrör lämnat för svetsning, har förhoppningsvis prylarna tillbaka på fredag.

57 Inlägg
27 februari 2012
Exsicco skrev:
Då var avgassystem och grenrör lämnat för svetsning, har förhoppningsvis prylarna tillbaka på fredag.

Vad hamnade du på i tillverkningskostnad på avgasröret cirkus?

1 290 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Exsicco skrev:

Vad hamnade du på i tillverkningskostnad på avgasröret cirkus?

Har utgått från det gamla sportsystemet jag köpte till originalmotorn. Så med specialdesignade flänsar, rörstumpar och lite svetsjobb hamnar det kanske på 1000-lappen. Om jag byggt helt nytt så skulle det kanske hamna runt 3-4000kr.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
27 februari 2012
Får man komma med ett vänligt tips För hållbarhet i avgassystemet där ?

Ser jättetjusigt ut med de skurna delarna, man blir avis !
Men va det också ser ut som är att det är en "öppen" fyrkant som dessutom hänger en bit ut från motorn.

Det klassiska är folk som bygger grenrör och hänger en jäääätteturbi i det och efter några veckor så är det sprickor lite här och där.

För motorer vibrerar ju som sjutton, vet vi ju alla. Och när man har utväxling på grejerna när det hänger en bit ut. Och då får man ju mera fart på det tunga som vibrerar fram och tillbaka, samt mera brytkrafter på infästningarna.

Så en jätteenkel grej jag föreslår är att du sätter stag så att du får en trekant av grejerna.
T.ex från undre bulten vid ljudämparen till nånstans på övre armen. Går väll inte att få hela vägen in till blocket så kanske ett hål mitt på.
På så vis har du fått en fackverkskonstruktion som inte kommer ge lika mycket påfresning på nån av bultarna i motorn som hela härligheten hänger i.  Lika med mindre risk att de vibrerar loss eller rent av drabbas av materialutröttning.

Turbo och grenrör kommer också bli räddat vid ev. lossvibrerade bultar.

Men annars tycker jag det börjar se riktigt fint ut ! kämpa på så du får ut smarten till kommande säsong smile

1 212 Inlägg
27 februari 2012
+1 till dig.... fick mig en tanke till fackverks konstruktioner på broar som håller för allt:)
wadde skrev:

Men va det också ser ut som är att det är en "öppen" fyrkant som dessutom hänger en bit ut från motorn.

Det klassiska är folk som bygger grenrör och hänger en jäääätteturbi i det och efter några veckor så är det sprickor lite här och där.

För motorer vibrerar ju som sjutton, vet vi ju alla. Och när man har utväxling på grejerna när det hänger en bit ut. Och då får man ju mera fart på det tunga som vibrerar fram och tillbaka, samt mera brytkrafter på infästningarna.

Så en jätteenkel grej jag föreslår är att du sätter stag så att du får en trekant av grejerna.
T.ex från undre bulten vid ljudämparen till nånstans på övre armen. Går väll inte att få hela vägen in till blocket så kanske ett hål mitt på.
På så vis har du fått en fackverkskonstruktion som inte kommer ge lika mycket påfresning på nån av bultarna i motorn som hela härligheten hänger i.  Lika med mindre risk att de vibrerar loss eller rent av drabbas av materialutröttning.

Men annars tycker jag det börjar se riktigt fint ut ! kämpa på så du får ut smarten till kommande säsong smile

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

133 Inlägg
28 februari 2012
facepalmar mig själv över vad jag skrivit tidigare... blandade TOTALT ihop din smart med andra projekt, så det måste ha sett minst sagt konstit ut haha. ja, det har ju retts ut så smile

1 290 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
wadde skrev:

Det här är en miiiiiniiitrubi...... Jag har lagt ner månader på att hitta en tillräckligt liten turbo smile Skulle gissa att den väger 1/3 av turbon som sitter original i din Audi.

Det övre fästet sitter längre till vänster vilket gör att man inte bara rakt upp och ner kan bygga ett fackverk samtidigt som det blir stadigare iom att dom sitter en liten bit åt varsitt håll. Är du med på den förklaringen?

Som det ser ut nu tror jag att avgassystemet kommer att stödja upp turbon snarare än att det kommer belasta turbo och grenrör.

Men tack för att du kommer med konstruktiv kritik(och en bra idé), det får en att utmana sina idéer lite mer. Diskussionen ang. extra fäste för turbon har varit på tapeten tidigare så jag har funderat en hel del på det. Och om jag har fel så får jag bygga om och rätt big_smile

Den kommer att vara ute till sommaren... så länge som jag inte behöver bygga om mer, som avgasystem och fästen wink

1 290 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Plundgren skrev:
facepalmar mig själv över vad jag skrivit tidigare... blandade TOTALT ihop din smart med andra projekt, så det måste ha sett minst sagt konstit ut haha. ja, det har ju retts ut så smile

Fegt att stopp i MC-motorer... wink

Sök