3488
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

896 037 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 277 Inlägg
4 mars 2012
#1261
Exsicco skrev:
cykelpump skrev:
Prata med killen och detta var utöver hans kunskaper så ja beklagar men hjälpa dej kunde jag ikke.

oki...?

Ja anngående launch controll å dedär, kanske skulle citerat så du hängde med... smile

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1262
cykelpump skrev:
Exsicco skrev:
cykelpump skrev:
Prata med killen och detta var utöver hans kunskaper så ja beklagar men hjälpa dej kunde jag ikke.

oki...?

Ja anngående launch controll å dedär, kanske skulle citerat så du hängde med... smile

Aha, nu är jag med lol

Får fundera vidare på hur jag ska göra.

766 Inlägg
4 mars 2012
#1263
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
Att bältet blev en så stor grej smile

Nu kanske du inte känner någon som skadat sig allvarligt i en bilolycka, det hade förmodligen ändrat din syn på säkerheten.

En så enkel sak som en bälteskniv kan rädda livet.

Ja rulla i 90 utan bälte de enda ja fick va ett blåmärke på benet efter ratten.. Använder aldrig fegsnöre

1 290 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#1264
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
Att bältet blev en så stor grej smile

Nu kanske du inte känner någon som skadat sig allvarligt i en bilolycka, det hade förmodligen ändrat din syn på säkerheten.

En så enkel sak som en bälteskniv kan rädda livet.

Missförstå mig inte, tar inte lätt på säkerheten och en bälteskniv är inget dumt tillbehör. Lovar att komplettera med det och en brandsläckare om jag tror att den går att montera i bilen utan risk för att den blir en projektil i händelse av en olycka.

Syftet med fyrpunktsbälten är att höja säkerheten med de stolar jag har monterat, syftet med stolarna är att få ner vikten på bilen med ca 30kg. Givetvis vill jag montera allting rätt men det finns en del begränsningar med tanke på hur bilen är konstruerad. Jag är mycket tacksam över de inlägg du gör då det leder mig i rätt riktning (även om det ibland kan vara pinsamt när man upptäcker att man tänkt fel). Så fortsätt med dina inlägg!
Senast redigerat av Exsicco (5 mars 2012)

1 290 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#1265
cpu1337 skrev:
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
Att bältet blev en så stor grej smile

Nu kanske du inte känner någon som skadat sig allvarligt i en bilolycka, det hade förmodligen ändrat din syn på säkerheten.

En så enkel sak som en bälteskniv kan rädda livet.

Ja rulla i 90 utan bälte de enda ja fick va ett blåmärke på benet efter ratten.. Använder aldrig fegsnöre

Det kan du få skriva om i en egen tråd, är inte intresserad av att höra om det i min projekttråd.

1 290 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#1266
Va tyst det blev i tråden efter att jag klargjort att eskapader på taket utan bälte inte hörde hemma i min projekttråd.... hmm

Fixat en måttbeställd slang till olja in till turbon via Meca i Haninge, det tackar vi för. Behöver bara banjobulten med rätt stigning, kommer förhoppningsvis i veckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-fe55be84074d471c71481b6f972319a2.jpg

Har jagat en adapter för olja ut från motorn men i vanlig ordning så går det inte att få tag på tillräckligt små delar. Så det blev att modifiera originalanslutningen efter ett besök på Bauhaus VVS-avdelning. Borrar ut det gamla röret och hårdlöder fast ett nytt rör med en 90-graders vinkel. Får förhoppningsvis hjälp i veckan med att hårdlöda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-34c40a1e61c8adf143478693f7537005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-90b7883e3c793b80f501fbb1e971b571.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b5ac9f347959aec04a8646a72f004a3c.jpg

Vad kan denna hästsko vara tänkt till? Efter att jag har vridit kompressorhuset på turbon så hamnar fästet för wastegate-klockan på fel sida. Ritade upp ett nytt fäste och skickade ritningen till Ajdén som får skära ut det i 6mm rostfritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-bd9890a6a15de037adf533dfd4bc8671.jpg

När jag ändå sätter Ajdén i jobb så får han även skära ut ett lock till den återcirkulerande dumpen som jag inte kommer att använda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d19678edc89f4d0afc13c17f395166b2.jpg

Planen är att montera tillbaka motorn nästa helg om jag hinner få de sista delarna. Börjar ju bli vår utanför så nu känner jag en viss stress smile

1 290 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#1268
Putteliten skrev:
får du dit skruv/mutter med rörböjen där nu?

Har vridit röret precis så att en insexbult går ner, därav den blå markeringen smile

1 290 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#1269
Har som mål för helgen att motorn ska i och provstartas men det är ett par pusselbitar som saknas.

Behöver hitta nån som är bra på tändstift, har själv ingen aning om originalstiften verkligen kommer att räcka till.

Tips mottages på någon som kan tändstift och tändning smile

238 Inlägg
13 mars 2012
#1270
Kul! Hoppas du får ihop den och den startar smile
Du kommer ju kunna starta upp den utan problem på orginalstift frågan är om spolarna du har pallar med att ge stor gnista nog att tända när du har matat på med dryga 2 bar övertryck smile

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#1271
Xog skrev:
Kul! Hoppas du får ihop den och den startar smile
Du kommer ju kunna starta upp den utan problem på orginalstift frågan är om spolarna du har pallar med att ge stor gnista nog att tända när du har matat på med dryga 2 bar övertryck smile

Det är sant så just för den delen är det kanske inte så viktigt!

Kommer köra med original wastegate-klocka i början och ladda 1.5bar. Så det kan bli aktuellt att se över tändspolarna också menar du?

238 Inlägg
13 mars 2012
#1272
Jag tror det finns en hög risk att du släcker gnistan när du mosar på fullt med turbon upp mot varvstoppet

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#1273
En rätt fruktlös dag i garaget till ända. Planen för helgen (om än ambitiös) var att motorn skulle vara tillbaka i bilen men efter dagens arbete ser det inte ut att hända.

Adapter till wastgateklocka blev inte bra. Den långa längden runt göra att den flexar när det blir tryck längst ut. Kommer antagligen påverka så pass mycket att det märks. Har funderat lite på hur jag ska lösa och jag kommer rita en ny adapter ikväll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-f70a664861a924de6c13dc0e29c99ca5.jpg

Behöver också koppla ihop wastegateklockan med wastegaten. Har klurat ut hur det ska se ut men behöver en svarv för att få till det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4b0255d9414b56ec41a04be00c73c348.jpg

Skruvar dit allt som ska dit och som det inte finns risk för att jag måste ta loss igen.... SÅ nu sitter avgastempen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-a00da22a7a2bbdf210caf97a4d1c6908.jpg

Efter tre besök till Biltema så hittade dom äntligen var dom hade gömt den nya oljegivareadaptern. Så nu sitter oljetemp- och tryckgivare på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-a38f623a84eeac603b2e54dbc7eebd1d.jpg

Med oljegivaradaptern följde det med 4st 1/8-npt pluggar. En av de som blev över monterade jag som oljeplugg på catch-tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-95c252ca4f69924d9e112431614d03bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b2ed11bb824d466efb16c958188e2638.jpg

Allt för idag tror jag....
Senast redigerat av Exsicco (17 mars 2012)

415 Inlägg
17 mars 2012
#1274
Hej. Har kollat många gånger i den här tråden och gillar vad jag ser smile Angående ditt problem med fästet. Kan du inte göra ett litet fäste som man skruvar fast med insexskruvarna på turbon som du sedan skruvar ihop med det fästet du har. Då slipper du den långa hävarmen som tryckklockan får på fästet. Det va bara en tanke som slog mig när jag såg det men du kanske redan har en bra idee smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 290 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#1275
Super40 skrev:
Hej. Har kollat många gånger i den här tråden och gillar vad jag ser smile Angående ditt problem med fästet. Kan du inte göra ett litet fäste som man skruvar fast med insexskruvarna på turbon som du sedan skruvar ihop med det fästet du har. Då slipper du den långa hävarmen som tryckklockan får på fästet. Det va bara en tanke som slog mig när jag såg det men du kanske redan har en bra idee smile

Kul att du gillar bygget!

Så kan man kanske få det stadigt. Kommer dock göra en adapter som är fäst mellan inluft på turbon och röret in i turbon. Ska se om jag kan såga ut det själv, annars blir det ett jobb för Ajdén igen.
Senast redigerat av Exsicco (17 mars 2012)

1 290 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#1276
Rev 2 av fästet för wastegate-klockan. Skriver ut i morgon och klistrar på hårdpapp för att se om det passar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-48c9c7249d2148e63e8978885cb73bdd.jpg

415 Inlägg
18 mars 2012
#1277
Exsicco skrev:
Super40 skrev:
Hej. Har kollat många gånger i den här tråden och gillar vad jag ser smile Angående ditt problem med fästet. Kan du inte göra ett litet fäste som man skruvar fast med insexskruvarna på turbon som du sedan skruvar ihop med det fästet du har. Då slipper du den långa hävarmen som tryckklockan får på fästet. Det va bara en tanke som slog mig när jag såg det men du kanske redan har en bra idee smile

Kul att du gillar bygget!

Så kan man kanske få det stadigt. Kommer dock göra en adapter som är fäst mellan inluft på turbon och röret in i turbon. Ska se om jag kan såga ut det själv, annars blir det ett jobb för Ajdén igen.

Klart man gillar bygget smile Den senaste ser ut att fungera bra smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 290 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1278
M_Broberg skrev:
annars kan du la bara svetsa dit två trekantiga plåtbitar där det viker sig så att det blir stabilare?

Det viker sig även vid bultarna som håller "hästskon", dom går igenom distanser så det blir lite vekt. Nu vet jag iofs inte hur mycket med kraft det blir men det känns inte 100 som det ser ut nu.
Senast redigerat av Exsicco (18 mars 2012)

1 290 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1279
Efter lite tester i garaget har revision 3 blivit revision 4. Hopps att jag kan ha den färdiga delen i handen till nästa helg...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-205763f39e4d7ba6345bbcaf7438f61f.jpg

1 290 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1280
Äntligen har jag kommit på hur man gör gäng i Solidworks... Om det fanns en kurs för vettiga pengar så skulle jag gå den. Det är löjligt roligt och tillfredsställande att designa delar i SW.

Har ritat upp hur bulten ska se ut som länkar ihop wastegate-klockan med armen till wastegaten. Inte för att jag behöver en ritning men det var kul att rita upp. Två spårryttare kommer att hålla länken på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4243b697d126571022d2962fc225cfa0.jpg


Sök