3473
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

895 900 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
9 Inlägg
24 april 2012
My bet is on the camshaft. I have seen roadster with big air leak idle and also idle with ~30% bigger injectors. At least on the photo it seems to have a lot more duration?

238 Inlägg
24 april 2012
smarde, i agree thay are not that sensetive to air leaks on the outher side of the throttle body. i had a big one on mine and it was still ideling fine.

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Xog skrev:
eller så tar du en tryckregulator och nått sätt att täta inloppet i turbon och sen trycker du på med upp till typ 3 bar smile

Det låter som en kul grej att förgylla en hel helg med wink

1 290 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
smarde skrev:
My bet is on the camshaft. I have seen roadster with big air leak idle and also idle with ~30% bigger injectors. At least on the photo it seems to have a lot more duration?

If I changes to the original camshaft I think that the engine will work just fine but then I won't reach the power output goal.

Reine who made the camshaft thinks there is to much fuel. I have changed the FPR back to the 3.8bar model and I think that I also will change back to the original injectors.

Here is the camshaft specifications, I got the R2 camshaft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6b209c08d0af4285bcf7057dc1f4aac8.jpg

1 290 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Gårdagens arbete....

Ibland är det bra att man låter idéer mogna, torka och släppa ifrån sig frön som gror till en ny bättre idé. Hade tänkt att dra ut alla kablarna till elektroniken genom motorluckan och placera allt i bagagerummet bak men nu blev det en snyggare lösning. Sågade upp ett 50mm hål i torpedväggen (heter det torpedvägg när motorn sitter bak?!) och satte dit ett gummimembran för kabelgenomföring. Gäller att det är tätt så man inte får in avgaser smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-4f63004baa032ff79e9fdff51ea87175.jpg

Gjorde sedan en kabelstam som drogs igenom en nylonstrumpa så att det håller ihop och ser original ut. Alla kabelskor pressades och löddes med en krympslang som avslutning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-73a207f6b5ba33cff28fdaab6ecb1ffb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-a23ac8dedc30e591d4974e6799717b75.jpg

Mitt kabeljobb blev klart lagom till Herr Grape kom på besök för att hjälpa till med luftning av bromsarna. Vi höll på till 23.00 utan att få till det. Bromsvätskebehållaren är för liten med de nya oken fram och bak så idag inhandlade jag en behållare till en VW Sharan, minst dubbel så stor och passar direkt på originalhuvudcylindern. Kan bli aktuellt att byta huvudcylinder också men det kräver lite mer jobb.

Allt för idag?

PS. Jäkligt kul med uppdateringen av garaget så att man nu ser hur många som följer tråden smile

Yawn...
3 151 Inlägg
25 april 2012
Snyggt med kabelstammen. smile

1 290 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Snyggt med kabelstammen. smile

Tackar! smile

1 290 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Åh jag älskar lite Go kabel-porr såhär på kvällskvisten http://rejsa.nu/forum/images/smiles/image037.gif

smile

Hoppas att jag får igenom kabelstammen till ett framtida piggyback genom samma hål...

239 Inlägg
27 april 2012
M_Broberg skrev:
Åh jag älskar lite Go kabel-porr såhär på kvällskvisten http://rejsa.nu/forum/images/smiles/image037.gif

Vilken underbar komentar!

Jörgen

133 Inlägg
30 april 2012
om den går ''loppigt'' och beter sig som att den skulle ha världens aggresivaste racing kam, så kan det vara något så otroligt futtigt som en vaccum-slang som man glömt stoppa dit... tro mig, du vill inte att det är det som är felet, för man blir så otroligt less efter att ha felsökt allt annat, och kollat kuggningen 387ggr bara för att se att ''allt stämmer. det SKA funka''. jag har provat serruvettu tongue
senast var på en saab. en vaccuum slang skulle gå mellan insuget och en liten styrbox (liten svart hårdplastgrejj med vacumuttag+en kontakt), och den hade man ju missat. tjoffa dit den så gick han bra igen! big_smile

1 290 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Plundgren skrev:
om den går ''loppigt'' och beter sig som att den skulle ha världens aggresivaste racing kam, så kan det vara något så otroligt futtigt som en vaccum-slang som man glömt stoppa dit... tro mig, du vill inte att det är det som är felet, för man blir så otroligt less efter att ha felsökt allt annat, och kollat kuggningen 387ggr bara för att se att ''allt stämmer. det SKA funka''. jag har provat serruvettu tongue
senast var på en saab. en vaccuum slang skulle gå mellan insuget och en liten styrbox (liten svart hårdplastgrejj med vacumuttag+en kontakt), och den hade man ju missat. tjoffa dit den så gick han bra igen! big_smile

Har inte hunnit göra nått i helgen och i den gångna veckan har fokus varit på att få ordning på bromsarna.

Det är en jävla massa slangar som går kors och tvärs så jag kommer att gå igenom dessa och fortsätter det att strula så kommer jag kolla kamkedjan. Man måste blocka bort insug, tändspolar och lite till innan man kan se drevet smile

133 Inlägg
3 maj 2012
åhå, så det är riktit SÅ trångt. haha, glad att man inte måste skruva själv i den

1 290 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Plundgren skrev:
åhå, så det är riktit SÅ trångt. haha, glad att man inte måste skruva själv i den

Jo... och trängre blev det med nya turbon... nu måste jag sänka ner motorn 7cm för att komma åt de nedre tänstiften big_smile

5 Inlägg
18 maj 2012
Måtte registrere meg bare for å kommentere her!!

Kommet noe lengre med mapping/feilsøking? Lenge siden siste update nå  smile

Uansett er det ett fantastisk stykke arbeid du har gjort!!!

1 290 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
vadav skrev:
Måtte registrere meg bare for å kommentere her!!

Kommet noe lengre med mapping/feilsøking? Lenge siden siste update nå  smile

Uansett er det ett fantastisk stykke arbeid du har gjort!!!

Har varit upptagen med att bygga terrass sista tiden.... men den blev klar igår så nu borde jag få lite mer tid i garaget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-df9af6cfd169151093a4c143562904c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d9fac41d629160f72e3a348a248dbcd7.jpg

14 Inlägg
22 maj 2012
Skitsnyggt bygge! (terassen menade jag nu alltså)
Väntar även jag på updates på bilen nu oxo wink

9 Inlägg
24 maj 2012
grym terass...härligt med veranda/trädäck

skickade mail till dig förra veckan...Jag är jäkligt okunnig va gäller
bilen i sig. Brabusen har bara fått sig en chippning som hamna på ca 1.3bar,
vilket skulle motsvara ca 130hk.
Har en polare som funderade på att ta sig an den o göra någon form av hybrid
eller något annat galet med vatten fungerande motor. Finns några halvfärdiga
kit för sådant.

1 290 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
Laszlo14 skrev:
grym terass...härligt med veranda/trädäck

skickade mail till dig förra veckan...Jag är jäkligt okunnig va gäller
bilen i sig. Brabusen har bara fått sig en chippning som hamna på ca 1.3bar,
vilket skulle motsvara ca 130hk.
Har en polare som funderade på att ta sig an den o göra någon form av hybrid
eller något annat galet med vatten fungerande motor. Finns några halvfärdiga
kit för sådant.

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har haft lite andra prioriteringar sista tiden men nu börjar det ordna upp sig.

1.3 bar låter lågt.. min Roadster laddade 1.5bar med en Brabus-map. Du bör kolla om wastegate-armen behöver spännas. För att komma upp till 130hk kommer du behöva göra mer än bara mappning, osäkert att turbon kommer räcka till. Det går att plocka ihop en hybrid-turbo men jag vet inte vilka delar som passar och vad man behöver göra. Har sett bilder på en turbo som en engelsk snubbe säljer men han är lika dryg som turbon är dyr. Mitt tips är att öka varvtalsstoppet något men ska du upp mot 8000rpm behöver du andra ventilfjädrar... original stakar och kolvar håller kanske smile Med 8000rpm så kommer bilen bli riktigt rapp då du inte behöver växla så ofta. Ett annat tips är att byta kam, kolla med Reine på AGAP om han kan ta fram en lagom snäll kam. Om du stoppar i kammen som Reine tagit fram till min motor så kommer du behöva börja ändra en massa olika saker.

Såg din fråga om ratten, jag köpte min från Mercedes. Om dom inte har några kvar så vet jag inte riktigt var du ska hitta en. Har sett rattar som ser lika ut och som är betydligt billigare men dom har inte paddlar.

5 Inlägg
31 maj 2012
Rattene finner du på ebay, søk etter "brabus v6".

Sök