Driv fel Volvo 855. 96.a

bengan87
22 juli 2009 · 583 Inlägg

Hej!

Jag skulle byta yttre Drivknut på Volvon efter som den är helt slut idag.

pallade upp bilen fram och börja jobba. när jag skulle ta bort stora skruven till bromsskivan så rullar en då skivan och allt. kollade om inte 1.an va i och det va den. vänster sida tog stopp men inte höger sida där jag jobbar. jag starta upp bilen och drog i 5.an då driver vänster sida men inte höger sida. axen står bara och slår och rör sig typ inte. börja knaka i motorn på höger sida. äre andra drivknuten som är slut eller vad kan det vara. vissa säger att på nyare bilar äre så att det lättaste sidan driver och inte andra sidan. äre skit snack eller kan det vara så. men jag fattar inte varför det då knakar i motorn.

äre någon som har bra tips på hur man drar ihop en fjäder fram på en volvo med?
köpte Höj- och sänkningssats, 2 st. på biltema men det va bara skit http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … 1712_l.jpg går inte att få en dom mellan utan att det jävlas. eller ska man ta http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -256_l.jpg  ??

någon dum fan på biltema sa att man kunde lika bra köra med dom andra mad

Senast redigerat av bengan87 (22 juli 2009)

jocket4
22 juli 2009 · 189 Inlägg

Varför ska du dra ihop fjädern?

Ska du sänka din bil så köper du riktiga fjädrar till det, inga fusksaker från biltema som inte ens går igenom besiktningen... Den andra länken du har postat kan du inte använda och sänka bilen med heller för den delen, det är fjäderkompressorer som skruvar ihop fjädern när du ska demontera den!

bengan87
22 juli 2009 · 583 Inlägg

jocket4 skrev:
Varför ska du dra ihop fjädern?

Ska du sänka din bil så köper du riktiga fjädrar till det, inga fusksaker från biltema som inte ens går igenom besiktningen... Den andra länken du har postat kan du inte använda och sänka bilen med heller för den delen, det är fjäderkompressorer som skruvar ihop fjädern när du ska demontera den!

just det jag ska göra ska bort med den gamla i med en ny orgenal fjäder från Volvo

jocket4
22 juli 2009 · 189 Inlägg

Jaa ska du skruva ihop och plocka ur fjädern ska du ha
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82497

bengan87
22 juli 2009 · 583 Inlägg

jocket4 skrev:
Jaa ska du skruva ihop och plocka ur fjädern ska du ha
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82497

okej. men klara man sig med två st? eller äre lika bra och köpa fyra?

jocket4
22 juli 2009 · 189 Inlägg

Nja, borde väl räcka med 2, kanske 3... Jag hade tre när jag bytte på min och det gick perfekt

Xoff Volvo tönt... =)
23 juli 2009 · 2 344 Inlägg

bengan87 skrev:
Hej!

Jag skulle byta yttre Drivknut på Volvon efter som den är helt slut idag.

pallade upp bilen fram och börja jobba. när jag skulle ta bort stora skruven till bromsskivan så rullar en då skivan och allt. kollade om inte 1.an va i och det va den. vänster sida tog stopp men inte höger sida där jag jobbar. jag starta upp bilen och drog i 5.an då driver vänster sida men inte höger sida. axen står bara och slår och rör sig typ inte. börja knaka i motorn på höger sida. äre andra drivknuten som är slut eller vad kan det vara. vissa säger att på nyare bilar äre så att det lättaste sidan driver och inte andra sidan. äre skit snack eller kan det vara så. men jag fattar inte varför det då knakar i motorn.

nu fattar jag inte riktigt vad du menar??

ifall du skall lossa muttern till drivaxlen så kan du ju inte göra det med bilen i luften? iaf inte om du är själv...

antingen så får du ha en polare som ställer sig på bromspedalen i bilen så kan du släppa den, räkna med ett krafthandtag på minst 1m eller mer... den sitter så satan ibland...

alt. 2 är att montera tillbaka fälg å allt men utan centrumlocket å ha bilen på marken med handbromsen dragen å släppa bulten igenom fälgen ifall centrumhålet tillåter storleken på hylsan (det gör mina, men det är inte orginalfälgar) då kan man iaf vara själv... å oroa dig inte, centrum muttern har inget med hjulupphängningen att göra så bilen kommer inte säcka ihop...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang