Volvo 940 beter sig konstigt

bredd
23 juli 2009 · 3 Inlägg

jag har en volvo 940 93a som jag tror är med elektriskt insprut.
problemet är att för att bilen ska gå bra så måste jag höja tomgången till 2000.
ställer jag in tomgången på standard inställningen 800. så står den o går där hur bra som helst men när jag väl kör med bilen gör det massa konstiga hopp och svarar inte ordentligt på gasen. men när jag kört ett tag så blir det bättre men jag måste ändå dra ur bilen och ligga på höga varv annars börjar den hoppa o studsa ochh sänker tomgången efter ett tag så bilen nästan dör och ligger o svajar mellan 0 och 500.
jag har fått flera olika tips om vad det kan vara så som hjälppumpen där bak inte funkar ordentligt att spjällhuset hänger sig osv.
är det någon som vet vad problemet kan vara?

tack på förhand!

81an
23 juli 2009 · 566 Inlägg

Låter som lmm är kass!

Airas
24 juli 2009 · 5 Inlägg

Jadu, kan vara mycket.

Om bilen inte är servad på länge så kan ju nytt Bränsle/luftfilter och tändstift göra susen, samt se över tänddelar.

Och om det inte löser problemet så är den ju lite servad iallafall. tongue

Bättre att hugga in på de små slitdelarna först, så är det ju inte pengarna i sjön om man säger så. D.v.s att det inte bytt de närmaste 5000-10000 milen roll. Vad nu service intervallerna är på en 940...

Senast redigerat av Airas (24 juli 2009)

mitchi_86
24 juli 2009 · 197 Inlägg

låter nästan som llm. men kan ju mycket väl vara nå tändgrejor oxå

BadBoys_Club
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
24 juli 2009 · 991 Inlägg

Kolla så att spjäll läges givaren/spjällhusgivaren klickar när du vrider lite på gas reglaget med avstängd bil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Airas
24 juli 2009 · 5 Inlägg

Om lmm är kass så brukar det väl oftast vara åt andra hållet, bilen går bara på tomgång och lätt gas, och dör vid gaspådrag?.

Så har det då varit för mig när lmm harklat.

Fast klart kan ju vara olika från fall till fall och bil till bil tongue

Kan ju alltid vara ett alternativ. Fast kolla de billigare först.

Xoff Volvo tönt... =)
24 juli 2009 · 2 344 Inlägg

låter nästan som om den har hängt sig på kallstarten... under insuget så sitter det på vissa av dessa (mins dock ej exakt vilka) ett torn med blå topp, koppla ur kablen på den å kolla hur den går...

ifall tornet inte finns så ligger kallstarten på spridarna, då är det en tempgivare som styr detta, men kan vara värt att kolla upp... årsmodell? har du OBD så kolla felkoder...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
bredd
24 juli 2009 · 3 Inlägg

jag kollade med den där lilla dosan som man felsöker med och den visar på att är något med insprutningen, kan det vara kallstarten? mvh

bredd
24 juli 2009 · 3 Inlägg

fick bara upp en felkod förut på bilen och den visar på för högt/lågt bränsle tryck, det är väl bara att byta pumparna. är det någon som vet om biltemas pumpar är bra? mvh

norpan1
25 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Det hjälper inte att byta pump om det är för högt tryck!
Mät upp bränsletrycket det kan lika väl vara för högt, inte ovanligt.
Jag har bytt några bränsletrycksventiler på 940 bilar, sitter vid insprutarna, sitter en vaccumslang kopplad på den också.

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
25 juli 2009 · 991 Inlägg

Tippar på att det är bränsletrycksregulatorn som spökar

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Remiss
25 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Tippar på att det är bränsletrycksregulatorn som spökar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang