BMW 328i '99, kylsystemet exploderat

extemp
24 juli 2009 · 7 Inlägg

Hej!

Något märklig har hänt i måndags, när jag tvättade bilen.

Det var en halvsolig dag, typ 20C i luften. Motorn var på tomgång och jag höll på att dammsuga och tvätta bilen. Det har gått runt 20min på tomgång, sedan hörde jag ett klick, vände mig till bilen, men allt var normalt -- det var juh på öppet terräng -- "det var inte från bilen", tänkte jag och fortsatt med rengörning. Efter 5-10 sekunder så exploderade nåt kraftigt bakom ryggen -- rusar till bilen och stänger av motorn. Vit ånga stiger upp underifrån huven. All kylvätska har runnit ut. Sedan kör jag ca 700m till garaget, då stiger motortemp. något över normalläge. Stanger av motorn och går hem för att ringa till verkstan..

Idag ringer en kille från verkstan och säger typ:

"Jaa, vi vet inte vad som hände eller hur det kunde gå till, men det har exploderat kraftigt i kylsystemet, så att kylaren har böjt sig, och alla andra detaljer är i småbitar. Hela kylsystemet måste bytas.. Och priset ligger runt 14000 SEK, men kan bli dyrare."

Fråga #1: hur *@#&?%! kunde ALLT explodera?

Jag skulle väl förstå om ex-kärl har exploderat, att slangen har pajat nånstans. Men hur kunde ALLT sprängt sig?.. Kan det finnas förklaringar. Det verkar att även de på verkstan har en likadan fråga.

Fråga #2: 14.000 sek för byte av kylsystemet? Verkat det rimligt?

Var på Mekonomen idag: kylare 2600 SEK, termostat 600 SEK, vattenpump 750 SEK, ex-kärl ca 500-700 SEK + slangar. Allt hamnar på ca 5000 SEK. Ska dem ta 9000 SEK för arbetet? Jag SKA begära en kalkyl på reparation, men 14.000 SEK verkar vara lite för högt.

Fråga #3: Just nu är jag i Stockholm, men bor egentligen i Trollhättan och där kan har jag allt för att utföra reparbetet själv (med hjälp av kunniga vänner). Om jag nu kör ditt på kvällen, och håller 90-100kmh, bör det inte räcka att hålla motortemp. i rimliga gränser?

Eller är det dumt att även tänka göra det? Min polare jag kört hans Merca utan kylvätska från Trollhättan till STHLM och tillbaka, höll 90-100kmh inget hände.



STOR tack på era svar!

MVH, Alexander

Diagnosis -- E46 Fanatic!.. BMW is not a car, BMW is the Lifestyle!
Rquired Allmänt envis
24 juli 2009 · 12 512 Inlägg

1. Varför köra på tomgång i 20 minuter?! wink

2. 14k... Tja verkstäderna bestämmer sitt pris själva opåverkade av märket. Jag är rätt säker på att du kan hitta det billigare någon annanstans. Tex kostar startmotorbyte till en Merca A-klass 13k, körde jag till en icke auktoriserad verkstad tog dom 5k för samma jobb fortfarande med orginaldelar smile

3. Glöm det!

När du har en rak sexa i alu som detta är gillar den inte att bli varm (alltså koka, över normal temp bara är ingenting). Lång och smal motor som det är kan det vrida på sig i värmen och helt plötsligt kommer repkostnaden överstiga bilens listpris. Ingen motor tål att koka rejält, men en rad 4a i gjutjärn tål det något bättre än en rak sexa i alu i alla fall. Jag hade inte kört själv, det är så lätt och snabbt hänt att du skrotat hela bilen. Och även om du hinner stanna den i tid, vad skall du göra då mitt ute på vischan? Jag hade tagit den på trailer hem och repat den själv smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viccoA
24 juli 2009 · 3 110 Inlägg

Prislappen låter lite fläskig, kolla med fler verkstäder...

Att köra bilen mer än några hundra meter utan kylarvätska är att be efter problem...

Ksj
24 juli 2009 · 1 217 Inlägg

Hyr en bil och en bilkärra på statoil som du kan lämna här i thn, kör hit den och byt prylarna.

Aldrig i h-vete att jag skulle pröjsa 14 lapp för det.

"kylaren har böjt sig, och alla andra detaljer är i småbitar" -Jag slår vad om att han inte lyft på huven än.

"14000 SEK, men kan bli dyrare."
-Den har man ju hört förr, ring till ett seriösare företag som inte bara vill tömma ditt läder eller traila hem den och fixa det själv på en helg.

Och en sista mening, starta den absolute INTE igen förän du har cirkulerande kylvätska genom block& topp.

Mvh

Saab 900 "2.1an" (1992)
skinkis WestCoast!
24 juli 2009 · 86 Inlägg

Det är inte så att din toppackning börjar bli gången?
För ett par år sedan gick min toppackning, det visade sig genom att den tryckte ut kompression i kylarsystemet vilket resulterade i vissa att kyldetaljer "exploderade". Värt att titta på när du får ihop bilen igen.

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07
Holden Commodore "VL Turbo" (1986)
Stefan Varberg Supraman
24 juli 2009 · 2 300 Inlägg

Du ska nog inte köra den bilen tills du har den lagad.

Det e en vattenkyld motor och inte en luftkyld.

Kolla själv vad som har gått sönder och byt själv plus be om att få ett kompprov, som tidigare sa att toppackningen kan ha gått.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
extemp
24 juli 2009 · 7 Inlägg

Lite uppdateringar:

Var inne på verstan nyss och kollade på min upphissade bil. Sedan kört hemma -- det är bara 700-800m.

Kylaren är böjd i nedre kanten och ser ut som en båge. Alltså nedra kanten är i form av ett "U" istället för en rak linje. Ex-kärl saknar stora bitar på en sida. Fläkten påstås vara pajat också. De säger att de t o m ringe en kille från en annan verstad, som sysslar mest med BMW och han kollade också på bilen och skakade på huvud, när han såg det. "Aldrig har jag sett sådant förrut".

Dem har svårt att säga vad var orsaken till explosionen, "..men stopp blev det någonstans i systemet". En klick, som jag hörde precis innan kan tyda på att termostaten har gett sig. Men spekulera kan man i evigheter. Kan bara tilläga att motortemp. var i sitt normalt läge i stunden då allt pajade -- har kollat på temp. mätaren precis efter explosionen.

"Man ska byta hela systemet, även termostaten och pumpen efter sånt här intermezzot och bara reserdelar ligger på ca 8000 SEK".

Att toppackningen har gått tror dem inte, "då hade du haft olja i kylvattnet som ran ut". Men skall nog fundera på det också!

Nu till fler frågor till er kunniga:

1) Att byta hela kylsystemet låter vettig nu efter jag har sett konsekvenserna. Kylsystemet är juh: kylaren, termostaten, ex-kärl, pumpen, fläkten och slangar. Remmen sitter på plats och ser vara nöjd. Ska man kolla på andra detaljer? T ex värmeelement?

2) Tempmätaren i BMW e46 -- mäter den temperaturen av kylvattnet eller är det motortemperatur?

Jag har kört hem dem 700-800m som sagt, och temperaturen har stigit snabbt till kl. 12 läge (allt var som vanligt), och sedan stannade där och gick inte högre dem sista 300m. Om den mäter temp. av vattnet, varför steg den upp till mittläge som vanligt, skulle det inte vara dött? Killen på verkstan tvivlade, men sa att den mäter motortemp.

3) Klarar man att byta kylsystemet själv? Jag tänker mest på hur man ska ta bort all luft från systemet efter byte. Några tips?

Ja, jag ska få hjälp av killen, som har sysslad med bilar länge, om jag nu bestämmer att bogsera bilen till Trollhättan. Han säger att det kommer inte att finnas några problem, men frågar här på forumet också, för säkerhets skull.

4) Att köra själv med bilen längre sträckor, har jag nästan givit upp redan innan jag hann läsa era kommentarer till detta smile

Att hyra bilsläpp är jag inte helt säker på heller. Med "B" så får man bara ha ett lättsläp, vars totalvikt (släpet + lasten) INTE överstiger bilens totalvikt eller 3,5 ton. Min e46 med släpet kommer då att väga runt 2000 kg.

Att bogsera bilen? 400km i 30kmh? Jaaa... Skylla inte på mig, när ni hamnar i en bilkö någonstans mellan Sthlm och GBG. smile

Hyra en biltransport! Har ni några tips om var kan man hyra nåt sånt i närheten av Trollhättan? Uddevalla? Vänersborg?


Tack i förhand!

Senast redigerat av extemp (24 juli 2009)

Diagnosis -- E46 Fanatic!.. BMW is not a car, BMW is the Lifestyle!
Rquired Allmänt envis
24 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Det känns som om du borde ta en titt på www.autopower.se Ett renodlat Bmw forum och där kan du förmodligen läsa dit till allt du söker, eller varför inte göra en tråd? Känns som att du har "tillräckligt" med frågor för att det skall vara berättigat.

Mvh smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
discokapten Kapten på disco!
24 juli 2009 · 1 729 Inlägg

Det finns fler verkstäder i sthlm, kollar runt lite med priser osv, kanske inte diffar så mycket när det gäller att fixa den där som att få hem den med trailer...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Boostrider Försöker iaf
24 juli 2009 · 1 998 Inlägg

Vet inte hur den här motorn ser ut men kan aldrig tänka mig att de är oljekanaler mellan vatten kanal å förbränningsrum. Å då kan packningen gå å du får mer övertryck än va de ska va.

Spricker toppen däremot är de vanligare att den blandar olja/vatten

Att du körde med bilen förstår ja inte. Körde min 240 utan vatten å tempmätarn gick till normalt men man hörde vattnet koka nere i blocket. Lita inte på mätaren...

Nästa gång de händer någe sådant bogsera den istället

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Rquired Allmänt envis
24 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Boostrider skrev:
Vet inte hur den här motorn ser ut men kan aldrig tänka mig att de är oljekanaler mellan vatten kanal å förbränningsrum. Å då kan packningen gå å du får mer övertryck än va de ska va.

Spricker toppen däremot är de vanligare att den blandar olja/vatten

Att du körde med bilen förstår ja inte. Körde min 240 utan vatten å tempmätarn gick till normalt men man hörde vattnet koka nere i blocket. Lita inte på mätaren...

Nästa gång de händer någe sådant bogsera den istället

Men den blandade inte olja och vatten vad jag förstod?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
vw___tompa Avstängd
24 juli 2009 · 386 Inlägg

Han menar att det kommer ut komp utan att ta med sig olja. Skulle nog ta ett komptest på den där motorn innan jag gör nått mer. Har haft flera bmws själv så jag vet hur känsliga dom där motorerna är. Känn på mattan inne i bilen så att inte värmepaketet har gett sig. Vet inte exkat hur det ser ut på dom där men värt att kolla.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
24 juli 2009 · 3 585 Inlägg

Inget svårt att byta själv. enda som kan vara jobbigt är att få bort remhjulet ifrån vattenpumpen.

Och angående luftningen så finns det många olika sätt att göra på. Själv fyller jag hela systemet. trycker på alla slangar. fyller lite till. sätter på fläkten och värmen på max och startar bilen. Fyller lite till. (både kylarlocket och luftskruven är öppen. stänger dem och kör till den brantaste backen du kan hitta.

öppnar både kyl locket och luftskruven. höjer tomgången så att det sipprar ur lite vatten ur luftskruvhålet fyller på lite mer vatten. tar en sväng ställer mig i samma backe och gör lika dant.

låter bilen stå tills dagen effter. fyller på vatten till max nivån. Luftar igen. och 2 dagar i sträck så kollar jag så att vattennivån är lagom

(vipps så tjänade du 9k)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Frippe08 Galen
25 juli 2009 · 849 Inlägg

ToTTeN skrev:
Inget svårt att byta själv. enda som kan vara jobbigt är att få bort remhjulet ifrån vattenpumpen.

Och angående luftningen så finns det många olika sätt att göra på. Själv fyller jag hela systemet. trycker på alla slangar. fyller lite till. sätter på fläkten och värmen på max och startar bilen. Fyller lite till. (både kylarlocket och luftskruven är öppen. stänger dem och kör till den brantaste backen du kan hitta.

öppnar både kyl locket och luftskruven. höjer tomgången så att det sipprar ur lite vatten ur luftskruvhålet fyller på lite mer vatten. tar en sväng ställer mig i samma backe och gör lika dant.

låter bilen stå tills dagen effter. fyller på vatten till max nivån. Luftar igen. och 2 dagar i sträck så kollar jag så att vattennivån är lagom

(vipps så tjänade du 9k)

Hehe joo dom där bilarna är fan inte roliga att lufta kylsystemet på tongue

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang