x-3-m-BOOST skrev:
min Volvo 240 drar 2,5 l/mil.... men de är "något" fel på den...

Du har en tidig med Pierburg-förgasare va?

Tyvärr tycks det omöjligt att få ordning på de där skåpsupande motorerna, jag har trillat på en bunt såna måndagsex (verkar vara bara B21 eller har jag fel?) och ingen har gått att få ner till vettig förbrukning.
På egen förbrukning svarar vi att 70-80-tals Fordar med motor typ "Pinto" drar ca 0,9-1,1 om skicket är bra till hyfsat insliten (slitaget kompenseras med oljebrännande...

) och det gäller både 1600 & 2000 OHC förgasarmaskiner - otrimmade med original utväxling. Som mest har jag märkt uppåt 1,5 med två olika förgasare, först en Weber DGV(?) 36/40 och sedan något från en Mustang (ca 20 år sedan så detaljerna är glömda) och tändningen ställd lite hårdare.´75 Granadan klockades med stoppur för ca 11-11,5 sek/100km.h, rätt bra i en sån tegelsten på den tiden men ca hälften av bränslet blåste rakt igenom under 3000 varv. Allt var ett test inom ramen för empirisk grundforskning (a-hrrrm...

) så "kids don´t try this at home" - men för de som inte hör på det - byt även kam och grenrör isåfall... original 2-portsinsuget har effektivt flöde för uppåt 120-130 hk har jag för mig om man tänker prova nåt sånt...

Luftfilter finns ju en del som hjälper, K&N lär ha bland det bästa genomflödet men ej kollat. Högeffekts tändspole brukar förbättra förbränningen på förgasarbilar, gillar det.