Kan spricka i grenrör göra så det blir högt lamda värde?

slice
27 juli 2009 · 114 Inlägg

Har haft en spricka i mitt grenrör i 2år nu men nu misstänker jag att det sprukit så mycket så det suger in luft där.
Tog bort lambdan och den var helt vit det tyder väl på att den får för lite bränsle?
bilen hackar upp till 4000varv
ska inte ecun fixa mer bensin om det skulle sugas in mer luft i sprickan?


honda crx -89a d16z5 motor

Stefan Varberg Supraman
27 juli 2009 · 2 300 Inlägg

fixa sprickan så är ett problem borta.
har du tur så fixar det ditt problem.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
slice
27 juli 2009 · 114 Inlägg

hoppas på mer svar men kan man pinn svetsa grenröret på plats?

Asseee
28 juli 2009 · 142 Inlägg

Det är ju därför att bilen hackar, för att ecun ger mer bränsle får den tror att motorn behöver det.
Det är väldigt svårt att svetsa ett gjutgärnsgrenrör så det håller, leta ett nytt på skroten istället.
Eller köp eftermarknads extraktor så kanske du tjänar nån hk smile

slice
28 juli 2009 · 114 Inlägg

det var det första som jag tänkte med men för högt lambda betyder ju att det är för mycket syre i avgaserna är jag 99% säker på. det är det som jag tycker är för skumt då borde ecun dra på mer soppa men det ger för lite istället. har hört från massa håll att det är svårt att få bra värden med extraktor grenrör nån som vet?

Aronsson_Kil
28 juli 2009 · 653 Inlägg

slice skrev:
det var det första som jag tänkte med men för högt lambda betyder ju att det är för mycket syre i avgaserna är jag 99% säker på. det är det som jag tycker är för skumt då borde ecun dra på mer soppa men det ger för lite istället. har hört från massa håll att det är svårt att få bra värden med extraktor grenrör nån som vet?

Den får för lite bensin bara för sprickan i grenröret ja! samma som jag hade, hade läckor i avgassystemet och hade lambda värde på 1,7, gick aldeless för magert

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
28 juli 2009 · 581 Inlägg

Om lambdan är "vit" kan bero på föroreningar som Olja, glykol eller bensin tillsatser / dåligt bensin.

Om den kan bli vit pga mager blandning vet jag inte... Har inte hört något om det iaf.

Som sagt, börja med att byta grenröret wink

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
slice
6 augusti 2009 · 114 Inlägg

har svetsat grenrör nu och fått bra värden på  besiktningen, men bilen hackar likt förbannat upp till 4000 varv sen drar den bra till 7000 men det är väl för att på hondan så höjs tändningen med 25% vid 4000 varv, men jag vill att den ska går lika bra som den gjorde innan jag satte dit katen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang