29 juli 2009
Trådstartare
Hej!
Jag har nyss provkört en standard Peugeout 307 XT 1,6 Kombi som är till salu hos en (hyfsat) lokal handlare. - Undrar lite över en observation som jag har svårt att bedöma.
Årsmodell: 2002
Mil: 12 800
Symptom: Oscillerande (eller fladdrande?) ljud vars källa är svår att placera. Ljudet påminner till karaktären lite om det ljud som ibland kan uppstå (genom interferens?) när man har en (bak-?)ruta pyttelite nedvevad (inte vanligt vindfladder alltså), men givetvis ändå annorlunda. Jag såg självklart till att alla rutor var uppe.
Ljudet påminner också lite om det man inbillar sig ska orsakas av något som roterar och är skevt.
Jag kunde inte avgöra om det var en högt eller lågt placerad källa, fram eller bak osv. Låg intensitet vid låg fart då jag också uppfattade ljudet som mer mekaniskt och mer framifrån. I högre fart (kring 90 knyck) uppfattade jag ljudet mycket tydligare och som mer "aerodynamiskt" (?) orsakat och mer bakifrån, ovanifrån.
Motor och växellåda kändes bra. Jag fick inte intrycket att det hade med motor/transmission att göra (troligen ej varvtalsberoende).
Vad tror ni om detta?
Säljarens förklaring var att bilen hade stått ute i regnet länge (enligt fordonsregistret förvärvades den från tidigare ägaren ungefär en vecka tidigare, men vad vet jag, den kan ju ha stått stilla längre) vilket resulterar i rostbeläggning på bromsskivorna där bromsklossarna ligger an. Detta faktum kunde iofs. bekräftas genom observation genom alufälgen. Jag kunde se ett tydligt konturavtryck av bromsklossen på skivan. Dock inga mängder. Skivan såg i stort sett slät och fin ut.
Att notera är dock att det sista jag gjorde innan jag svängde in hos handlaren efter provturen var några ordentliga bromsprov (från 50-70) så jag kan ju själv ha nött bort något som tidigare såg värre ut...
Karln som körde ut bilen ur bilhallen påstod också (senare när jag konfronterade säljarna med problemet) att han hade hört det då och även försökt "bromsa bort det".
Frågan är bara om detta kan orsaka ett sånt ljud som det jag beskrivit ovan? Vad tror ni? Är det i så fall vibrationer på grund av obalans eller för att rosten skrapar mot den uppsläppta bromsklossen när det belagda området på skivan passerar? Är verkligen toleranserna så små?
Avslutningsvis ska jag säga att jag är van att köra mina föräldrars vanliga (icke-kombi) 307:a och att jag därför reagerar på ljudskillnaden. Kan det rent av vara en normal aerodynamisk effekt av att det är kombivarianten...?