3 augusti 2009
Trådstartare
Hej
Jag har en audi A6 1,8t 2001. Multitronic låda. BSR steg1.
När jag köpte den så svajade tomgången en aning när jag stod still med Driven i och broms. Försvann när jag la i friläget. Har läst om fler med det problemet här på sidan. Dock har jag inte gjort något åt det.
Nu däremot har det eskalerat.Eller så är det något helt annat som hänt. När jag kör bilen så svajar varvmätaren även när jag kör och bilen hoppar till lite. Dock är det endast mellan 1000-2000 varv. Så fort jag ligger över 2000 varv finns ej problemet. Det känns nästan precis som om man skulle trycka in kopplingen lite lite grann och sen släppa den så bilen hoppar till. Detta sker väldigt regelbundet.
Någon som har någon teori? Jag själv misstänkte i början att det var någon slang som tog tjuvluft eller läckte men nu när det sker även när jag kör ( om det är samma sak) så börjar jag bli orolig över att det ska vara växellådan. Dock går bilen väldigt bra över 2000 varv. Och inget ryck eller missljud från lådan.
Bilen har rullat 16000 mil och är servad enligt boken.
Detta är kontrollerat på verkstad nu:
Dessa saker är kollade/bytta:
svajig tomgångs problem borta pga någon slang som läckte
nya tändstift
en ny tändspole, och så provade dom med 3 nya till,ingen skillnad
nytt luftfilter
Inga felkoder inte heller felkod på automatlådan
bytt olja i lådan plus oljefilter
rengjort spridarna
kontrollerat turbon
kontrollerat luftmassemätare
kollat gasspällhuset
bytt två saker som jag inte vet vad det är, men den ena ser ut som ett y, en slang av något slag, plus en sak som ska sprida luft,, alltså om man blåser i den lilla saken ska det komma luft, det gjorde det inte så den var igensatt, men är nu bytt
tankat i 98 och kört med det, även haft i stp injection cleaner..
problem kvarstår mellan 1000-2000 varv. Blir tokig snart..
Vet inte vad jag ska göra..