2862
Sök

Volvo 240 turbo 1981 dör när den är varm och bluddrar när den är kall

skogstokig
341 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#1
jag har ett problem med en volvo 240 Turbo årsmodell 1981. det är så när man startar den så går den fint på tomgång. gasar man till så bluddrar den. och när den blir varm så tvär dör den och sen går den inte igång mer förn den blir kall
va kan de vara för fel????

väldigt tacksam för svar smile smile smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
4 augusti 2009
#2
2saker jag kan komma på så där på rak arm

termotidgivaren

sedan styrtrycks ventilen

den sistnämnda är ganska lätt att undersöka om den strular
ta ur sladden ur den starta bilen kolla om bilen går som den brukar kall
börjar den sedan när motorn är uppe i skaplig temp gå illa igen är det nog den som strular

kontakten som sitter på styrtrycksregulatorn styr en värmekälla i regulatorn
när den blir varm ändras styrtrycket  men utan elen tar det längre tid innan regulatorn är så varm att den endå ändrar sig

termotidgivaren går att mäta upp lättast är dock att pröva att ta bort sladden till kallstarten

Kör fort så hinner inget hända...

Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
4 augusti 2009
#3
har du kollat upp bränsletrycket? ta bort returen och bygla reläet då ska du ha 9 deciliter på 30 sek annars byt pump.


Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
4 augusti 2009
#4
hardsmoke skrev:
har du kollat upp bränsletrycket? ta bort returen och bygla reläet då ska du ha 9 deciliter på 30 sek annars byt pump.

bättre att mäta trycket på sprutet

dessa sprut är lite kännsligare än elspruten
dels har dom 5bars system tryck istället för 3bar

tycker att pumpen inte skulle avgöra skillnaden mellan kall och varm motor
om inte pumpen tok skär men då brukar spruten sluta att fungera direkt
eftersom dom inte fungerar med så lågt systemtryck

men inga fel kan man direkt utesluta med K-jet

det kan räcka med att man glömd dragit åt oljelocket eller att stickan inte är nertryckt ordenkligt så börjar dom strula ganska mycket

Kör fort så hinner inget hända...

skogstokig
341 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#5
Growe skrev:
hardsmoke skrev:
har du kollat upp bränsletrycket? ta bort returen och bygla reläet då ska du ha 9 deciliter på 30 sek annars byt pump.

bättre att mäta trycket på sprutet

dessa sprut är lite kännsligare än elspruten
dels har dom 5bars system tryck istället för 3bar

tycker att pumpen inte skulle avgöra skillnaden mellan kall och varm motor
om inte pumpen tok skär men då brukar spruten sluta att fungera direkt
eftersom dom inte fungerar med så lågt systemtryck

men inga fel kan man direkt utesluta med K-jet

det kan räcka med att man glömd dragit åt oljelocket eller att stickan inte är nertryckt ordenkligt så börjar dom strula ganska mycket

sant så sant.  kan de inte vara fördelaren? för jag pratade med en snubbe igår om de där. och han trodde stenhårt på att de va fördelaren som kunde krångla.


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
4 augusti 2009
#6
I mina öron låter det som problem med kallstartsautomatiken. Felsök/byt termotidgivare m.m


Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
4 augusti 2009
#7
turbotompa skrev:
I mina öron låter det som problem med kallstartsautomatiken. Felsök/byt termotidgivare m.m

det är istort bara den och styrtrycksventilen som påverkas av värme och kyla så något av dom borde det vara

termotidgivaren har jag varit med om som gjort att dom varit totalt omöjliga att starta varma
men då har dom åtminstånde gått som dom ska i övrigt

eller så tyckte man det hade min första 240turbo när jag var 17-18bast smile

Kör fort så hinner inget hända...

skogstokig
341 Inlägg
skogstokig
341 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#9
har bytt temotidgivare. och de vart lite bättre. men den dör fortfarande när den är varm..


Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
16 augusti 2009
#10
GLT-80 skrev:
vart sitter styrtrycksventilen?

den sitter under insuget

1elkontakt form som en rektangel 2spridar rör

Kör fort så hinner inget hända...


Sök