Blivit blåst på 1200kr :(

MrTegefeldt Stålverksarbetare
4 augusti 2009 · 372 Inlägg

Tjena!

Det var för ett litet tag sedan som jag såg en annons på en 3" Downpipe, utan kat, på ett annat bilrelaterat forum.
Jag tänkte att 1000kr för den lät okey och PMade säljaren, han MMSade en bild på den och jag sa att jag ville ha den.
Han kollade upp frakten som låg på 200kr och jag förde över 1200kr till hans konto.
Efter att det hade gått en vecka så började jag undra vart downpipen hade tagit vägen och frågade då killen som svarade att han hade haft fullt upp på jobbet. Nu har det gått en tid sedan detta och jag får inte tag i snubben. Jag har hans namn, mobilnummer, adress tom. Kontonummer! Men vad ska jag göra nu?
Det första som plingar till är ju givetvis en anmälan men tjänar det verkligen något till?
Att åka och besöka honom är lite jävligt då vederbörande bor i Gävle och jag i Halmstad.

Någon som har en bra lösning på mitt problem?
Mvh Jocke

Senast redigerat av MrTegefeldt (4 augusti 2009)

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
4 augusti 2009 · 846 Inlägg

de bästa är väll och anmäla finns nog inte så mkt och göra om du inte vill besöka han mvh ralle

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 augusti 2009 · 3 519 Inlägg

MrTegefeldt skrev:
Tjena!

Det var för ett litet tag sedan som jag såg en annons på en 3" Downpipe, utan kat, på ett annat bilrelaterat forum.
Jag tänkte att 1000kr för den lät okey och PMade säljaren, han MMSade en bild på den och jag sa att jag ville ha den.
Han kollade upp frakten som låg på 200kr och jag förde över 1200kr till hans konto.
Efter att det hade gått en vecka så började jag undra vart downpipen hade tagit vägen och frågade då killen som svarade att han hade haft fullt upp på jobbet. Nu har det gått en tid sedan detta och jag får inte tag i snubben. Jag har hans namn, mobilnummer, adress tom. Kontonummer! Men vad ska jag göra nu?
Det första som plingar till är ju givetvis en anmälan men tjänar det verkligen något till?
Att åka och besöka honom är lite jävligt då vederbörande bor i Gävle och jag i Halmstad.

Någon som har en bra lösning på mitt problem?
Mvh Jocke

Jag har själv startat en liknande tråd.
Om du har otor så stämmer inte hans adress eller namn med personen i fråga.

Anmälan är det bästa.. Men pengarna kan du inte räkna med att få tillbaka.
Jag själv blev blåst på 1500kr

Mvh Marcus

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
FordeveR www.klockren.nu
4 augusti 2009 · 476 Inlägg

helvete va alla blir blåsta hela tiden.
anmäl till polisen, så dom får upp ögonen för den typen av brottsligheten också..just nu verkar dom ju mer eller mindre blunda.

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
kawiZz RMR-Crew
4 augusti 2009 · 478 Inlägg

FordeveR skrev:
helvete va alla blir blåsta hela tiden.
anmäl till polisen, så dom får upp ögonen för den typen av brottsligheten också..just nu verkar dom ju mer eller mindre blunda.

Vad ska polisen göra då om man inte kan bevisa att man överhuvudtaget har försökt att göra en affär med ngn?
Sånna här fall är inte så lätt för polisen.

Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 augusti 2009 · 3 519 Inlägg

kawiZz skrev:

FordeveR skrev:
helvete va alla blir blåsta hela tiden.
anmäl till polisen, så dom får upp ögonen för den typen av brottsligheten också..just nu verkar dom ju mer eller mindre blunda.

Vad ska polisen göra då om man inte kan bevisa att man överhuvudtaget har försökt att göra en affär med ngn?
Sånna här fall är inte så lätt för polisen.

Om man har kvar sms/mail eller vad det är som är skrivet så finns det bevis.
Jag skickade in en anmälan via deras hemsida samma dag som jag visste att jag blivit lurad.
efter att jag fått hem anmälan från polisen via posten så gick jag ner till polisen med mina utskrift papper som jag hade från mailen. Och visade upp mina sms som vi skrivit så hjälper dom en.
Saken tar en väldans tid. men det kan vara värt det så han inte blåser flera

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
4 augusti 2009 · 336 Inlägg

Smsade han sitt kontonummer till dig?

Om du har sparat det så är det lätt att spåra vem som äger kontot.

Sedan går du bara till polisen och gör en polisanmälan.

Polaren blev blåst på 500 för ett ps3 spel och de tog in killen efter cirka 1 vecka.
Han hade sparat alla sms dock.

Lycka till!

Senast redigerat av XtremeTuning (4 augusti 2009)

FordeveR www.klockren.nu
4 augusti 2009 · 476 Inlägg

kawiZz skrev:

FordeveR skrev:
helvete va alla blir blåsta hela tiden.
anmäl till polisen, så dom får upp ögonen för den typen av brottsligheten också..just nu verkar dom ju mer eller mindre blunda.

Vad ska polisen göra då om man inte kan bevisa att man överhuvudtaget har försökt att göra en affär med ngn?
Sånna här fall är inte så lätt för polisen.

de är väl skitsamma om de är lätt eller inte, ska dom strunta i brott bara för dom är svår lösta?
sålänge folk fortsätter att betalar innan dom får sina grejer måste de ju lösas på nått sett..
om dom inte gjort en affär, varför har TS isåfall fört över 1200 till hans konto.
håller med dig om att de kanske inte är de lättaste att utreda men de måste ju ändå göras.. och sålänge dom inte känner till omfattningen av bedrägerierna lär de ju inte ske nåt.

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
_JLarsson . . . .[brehas spar tid!!] . . .
4 augusti 2009 · 264 Inlägg

Man ska aldrig förskott betala om du gjorde det,, Beklagar förlusten,

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
4 augusti 2009 · 3 519 Inlägg

_JLarsson skrev:
Man ska aldrig förskott betala om du gjorde det,, Beklagar förlusten,

Man lär sig av sina misstag wink

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Nehe
4 augusti 2009 · 687 Inlägg

FordeveR skrev:
de är väl skitsamma om de är lätt eller inte, ska dom strunta i brott bara för dom är svår lösta?
sålänge folk fortsätter att betalar innan dom får sina grejer måste de ju lösas på nått sett..
om dom inte gjort en affär, varför har TS isåfall fört över 1200 till hans konto.
håller med dig om att de kanske inte är de lättaste att utreda men de måste ju ändå göras.. och sålänge dom inte känner till omfattningen av bedrägerierna lär de ju inte ske nåt.

Polisen känner mycket väl till att sådant här sker men folk går inte och anmäler det som de borde. Oftast struntar de i det eller tar tag i saken själva.

Så skyll inte på polisen när det inte sker något eller resurser läggs ner på det.

(ett exempel är ju just TS istället för att gå och anmäla så frågar han om råd på ett forum).

Senast redigerat av Nehe (4 augusti 2009)

volvoentusiasten
4 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Tråkigt för dig. Tyvärr så är det mycket fuffens på blocket!

Personligen så ringer jag alltid personen för att försöka minimera lurendrejeri, och försöker handla så mycket face to face som möjligt.

Om personen enbart accepterar förskottsbetalning så sätter jag bara över fraktavgift+postförskottsavgift och löser sedan ut paketet. Om han inte vill detta så är han inte seriös och så tar jag någon annan.

Jag tar alltid personnummer på folk och kollar upp personen samtidigt med lite följefrågor.

Kontakta honom några dagar till, lämna sedan in en polisanmälan och bifoga all information du har.

Även om det kanske inte löser sig för dig, så löser det sig kanske för någon annan som kanske blir utsatt för brott.

Rquired Allmänt envis
4 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Tråkigt med sånt här, men du kan se de 1200:- som läropengar. Det finns dom som blivit blåsta på bra mycket högre summor, så lite tur o oturen har du trots allt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrTegefeldt Stålverksarbetare
4 augusti 2009 · 372 Inlägg

Tack för alla svar smile
Hehe, lite dumt känns det klart att ha betalat snubben i förskott. Men men, som ni skrev, man lär av sina misstag. Ska försöka ringa honom nu i veckan och får jag inte tag i honom innan helgen så gör jag en anmälan. Jag har kvar alla PM, sms och vidare. Han PMade sitt kontonummer. Dessutom så borde det väl via min bank gå att se överföringen till hans konto.

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
FordeveR www.klockren.nu
4 augusti 2009 · 476 Inlägg

Nehe skrev:
Polisen känner mycket väl till att sådant här sker men folk går inte och anmäler det som de borde..

Haha, du va duktig på att tala emot dig själv. wink
Om folk inte går och anmäler så kan ju inte polisen veta i vilken omfattning de sker . Säger ju sig självt att dom inte plockar fram dom stora kanonerna om dom tror att de "bara" är ett fåtal som blir utsatta.

Sen kan jag ju inte se i nåt av mina inlägg att jag "skyller" på polisen, dom är mer en uppmaning till folk att anmäla så dom ser de verkliga problemet.

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
Nehe
4 augusti 2009 · 687 Inlägg

FordeveR skrev:

Nehe skrev:
Polisen känner mycket väl till att sådant här sker men folk går inte och anmäler det som de borde..

Haha, du va duktig på att tala emot dig själv. wink
Om folk inte går och anmäler så kan ju inte polisen veta i vilken omfattning de sker . Säger ju sig självt att dom inte plockar fram dom stora kanonerna om dom tror att de "bara" är ett fåtal som blir utsatta.

Sen kan jag ju inte se i nåt av mina inlägg att jag "skyller" på polisen, dom är mer en uppmaning till folk att anmäla så dom ser de verkliga problemet.

Så bara för att folk inte anmäler det så kan man inte känna till att det sker?

Du verkar tänka som en 10åring. (det är inget påhopp så ta det inte så).

Senast redigerat av Nehe (4 augusti 2009)

FordeveR www.klockren.nu
4 augusti 2009 · 476 Inlägg

Nehe skrev:

FordeveR skrev:

Nehe skrev:
Polisen känner mycket väl till att sådant här sker men folk går inte och anmäler det som de borde..

Haha, du va duktig på att tala emot dig själv. wink
Om folk inte går och anmäler så kan ju inte polisen veta i vilken omfattning de sker . Säger ju sig självt att dom inte plockar fram dom stora kanonerna om dom tror att de "bara" är ett fåtal som blir utsatta.

Sen kan jag ju inte se i nåt av mina inlägg att jag "skyller" på polisen, dom är mer en uppmaning till folk att anmäla så dom ser de verkliga problemet.

Så bara för att folk inte anmäler det så kan man inte känna till att det sker?

Du verkar tänka som en 10åring. (det är inget påhopp så ta det inte så).

Ditt första inlägg va lite finare, varför redigera? Kände du att de va lite korkat att jämföra bedrägerierna på blocket med våldtäkter, isf håller jag med dig wink

10 åring, hahahah kom med nåt bättre..påhopp?, snarare komplimang..

Sorry TS att de blev lite OT, Anmäl alltid när man blir blåst!

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
Nehe
4 augusti 2009 · 687 Inlägg

FordeveR skrev:
Ditt första inlägg va lite finare, varför redigera? Kände du att de va lite korkat att jämföra bedrägerierna på blocket med våldtäkter, isf håller jag med dig wink

10 åring, hahahah kom med nåt bättre..påhopp?, snarare komplimang..

Sorry TS att de blev lite OT, Anmäl alltid när man blir blåst!

Nej, tyckte bara att det inte var nödvändigt att sitta som en skolfröken och försöka förklara för dig. Men nu får jag väl göra det iaf.

När man pratar våldtäkter så vet man att det finns ett gigantsikt mörkertal (det sker långt många fler än som anmäls). Samma sak är med bedrägerier över internet (det sker långt fler än vad som anmäls). Man behöver inte vara en raketforskare för att lista ut det. Därav behöver folk inte anmäla alla brott för att man ska kunna lista ut som polis att de ändå begås. Men dock så måste de anmälas för att hamna med i statistiken (så att de högre uppsatta kan öppna sina stängda ögon) så att mer pengar kan läggas på att utredarna ska kunna ta tag i problemen.

Tänker inte prata mer om detta nu eftersom det redan är OT.

Senast redigerat av Nehe (4 augusti 2009)

FordeveR www.klockren.nu
4 augusti 2009 · 476 Inlägg

Nehe skrev:

FordeveR skrev:
Ditt första inlägg va lite finare, varför redigera? Kände du att de va lite korkat att jämföra bedrägerierna på blocket med våldtäkter, isf håller jag med dig wink

10 åring, hahahah kom med nåt bättre..påhopp?, snarare komplimang..

Sorry TS att de blev lite OT, Anmäl alltid när man blir blåst!

Nej, tyckte bara att det inte var nödvändigt att sitta som en skolfröken och försöka förklara för dig. Men nu får jag väl göra det iaf.

När man pratar våldtäkter så vet man att det finns ett gigantsikt mörkertal (det sker långt många fler än som anmäls). Samma sak är med bedrägerier över internet (det sker långt fler än vad som anmäls). Man behöver inte vara en raketforskare för att lista ut det.

Tänker inte prata mer om detta nu eftersom det redan är OT.

ORK!
vissa vill ju inte förstå..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
IX ____________________________________
21 september 2009 · 1 340 Inlägg

MrTegefeldt skrev:
då vederbörande bor i Gävle och jag i Halmstad.
Mvh Jocke

Ge mig 500 så åker jag till gävle och hämtar dina 1200 och downpipe smile haha

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang