Omlackning av Volvo S40

Skalman
5 augusti 2009 · 508 Inlägg

Hej !

Det är så att min flickvän har en Volvo S40 -96 2.0 140hk motorn och den har precis gått 7000 mil .

Bilen är idag vit och i väldigt fint skick och hon är sugen på att lacka om den till laserblå .

Vad skulle ett sånt kalas gå på att lämna in och få den lackad hos exempelvis Rejmes eller någon annat bra företatag ? Då pratar vi allt jobb som slipning och sånt .

Hur mycket skulle man spara om man slipa bilen själv och gjorde allt förarbeta och dom bara lacka ?

Skulle man få ut något mer för bilen om den är omlackad eller förlorar man pengar ?

Skulle tippa på att man får ca 30000 kr för bilen om man skulle sälja den som den är idag.

// Fredrik

bollen1986
6 augusti 2009 · 3 714 Inlägg

Räkna med 15-20 000 :- om firman ska göra allt annars kan du kanske spara 5-6000 om du gör förarbetet själv.

Enklast är att åka och prata med olika lackeringsfirmor och se vad dom vill ha då det är väldigt olika

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Mortalis VW-nörd?
6 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

Speedman Bilvårdsexpert
6 augusti 2009 · 663 Inlägg

bollen1986 skrev:
Räkna med 15-20 000 :- om firman ska göra allt annars kan du kanske spara 5-6000 om du gör förarbetet själv.

Enklast är att åka och prata med olika lackeringsfirmor och se vad dom vill ha då det är väldigt olika

För dom pengarna bör man nog inte ha några krav alls roll Antar du tog en vild gissning utan att ha en susning.
Frågan är vad det hjälper trådskaparen?

Kan inte folk på forumet bara sluta skriva inlägg om/när man inte vet vad man pratar om. Istället för att vilja visa sig duktig.

Kulörbyte innebär väldigt mkt extrajobb. Rensa fram och baklucka, alla dörrar. Och är man seriös, lackerar man minst motorrummet samtidigt. Gärna inne i bilen också.

Räkna med minst 25.000:- om du skruvar ner hela bilen. Hittar du billigare, så ska man som sagt inte har för höga krav på slutresultatet.
Jag hade i varje fall aldrig rört händer på bilen för under 25.000:-.

En bilägare kan tycka sin bil är i nyskick, medans lackeraren ser bilen som bruksskick.

Det vill säga, att lackera en sådan bil är helt bortkastade pengar om man ser på den punkten.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Adrian-Styling
6 augusti 2009 · 514 Inlägg

vet inte var du bor men skicka mig ett PM så ska du få ett bra pris!

Rock-Star
6 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

kan nämna att jag sålde min s40-96a för 30000:- och då var det DLS överallt + bas slutsteg dvd 7" skärm stylad nerlackad tonad... för 3 år sedan... hade dock rullar 20k mil
men idag kan du köpa en shysst s/v40 för 20000:-.. tror inte att din vita blir lättsåsld.
kanske till en äldre gubbe som vill ha låga mil men men. jämför.. vit är ngt som man tyvärr inte vill ha.
rosten krypen vid listen bakluckan på bilen. vik lite på gummi listen så ska du får en överaskning. men det kan ju även vara så att din bil är vädigt fint håller och skött.

Skalman
7 augusti 2009 · 508 Inlägg

Vet du äns vad du pratar om ? Håll dig till ämnet !

Volvo S40 finns med många motor allternativ 1,6 & 1,8 och det var dessa motorer som inte var något att ha men i denna bil sitter en 2.0 som inte behöver jobba så mycket och blir inte lika sliten.

Bilen har ac .

Men nu var det inte det som var frågan utan frågan var vad kostar det att lacka om och om man nu skulle få 30000 kr för bilen idag, blivit erbjuden 35000 kr av en bilhandlare i slutet av förra året.

Pengarna man lägger ner på lackningen vet jag att man inte får tillbaka men blir värde minskningen av en omlackning mycket ?


Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

Speedman Bilvårdsexpert
7 augusti 2009 · 663 Inlägg

Tror inte omlackering och värdeminskning går i hand när det gäller så pass gammal bil. Men då gäller det att lackeringsarbetet är seriöst utfört. Massa damm och rinningar gör att spekulanter ser ner på bilen, men visste du säkert redan. Då blir det såklart värdeminskning..

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
ToBe www.maniacracing.se
7 augusti 2009 · 494 Inlägg

Om vi tar min golf så skulle det kosta 21000 kr utan ett ända spakeltag alltså bara matta ner den och lacka den. Men nu gör jag allt jobb själv på den och få ge lite drygt 3000 - 4000 kr.....
Så du kan ju räkna med 20tusen o uppåt om du ska ha en bra lack
men annars så kan jag göra det för en tusenlapp men då ser det ut som Allan ballan sen med

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
ToBe www.maniacracing.se
7 augusti 2009 · 494 Inlägg

Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

Måste du alltid ge sådana dryga svar eller ???? har du inget vettigt att säga så VA TYST då

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Thullen
7 augusti 2009 · 1 653 Inlägg

Volvo glidaren skrev:
Vet du äns vad du pratar om ? Håll dig till ämnet !

Volvo S40 finns med många motor allternativ 1,6 & 1,8 och det var dessa motorer som inte var något att ha men i denna bil sitter en 2.0 som inte behöver jobba så mycket och blir inte lika sliten.

Bilen har ac .

Men nu var det inte det som var frågan utan frågan var vad kostar det att lacka om och om man nu skulle få 30000 kr för bilen idag, blivit erbjuden 35000 kr av en bilhandlare i slutet av förra året.

Pengarna man lägger ner på lackningen vet jag att man inte får tillbaka men blir värde minskningen av en omlackning mycket ?


Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

inte för att va sån, men 2,0 är typ den sämsta motorn i S40, den dricker bara soppa utan att ge något nämnvärt tillbaka...
polaren köpte en 2,0T -01 för 27K häromveckan.
om du fått bud på 35K för din 2,0 sugis hade jag sålt den illa kvickt för det om jag va du smile
men för att svara lite på frågan:
om du inte har någr höga krav, och gör allt grundjobb och montering själv, så kan du få en lack för 5000 spän, men då ser det ut som skit också, gör du allt grundjobb själv jävligt bra så kan du få en shyst lack för 10-15K som iaf 95% av sveriges bilintresserade klassar som en ok lack.
gör du inget arbete själv utan bara lämnar nycklarna så börjar nog siffrorna på runt 20K för en brukslack, en showlack är mångdubbelt mer än så.
bara materialet till en brukslack går på runt 4-5K.

allt beror på vad du har för krav, vem som gör jobbet och hur mycket du gör själv typ.
det enda riktiga svaret du kan få på vad det skulle kosta att lacka om den är att faktiskt fråga den som ska lacka om bilen!

Senast redigerat av Thullen (7 augusti 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Skalman
7 augusti 2009 · 508 Inlägg

Thullen skrev:

Volvo glidaren skrev:
Vet du äns vad du pratar om ? Håll dig till ämnet !

Volvo S40 finns med många motor allternativ 1,6 & 1,8 och det var dessa motorer som inte var något att ha men i denna bil sitter en 2.0 som inte behöver jobba så mycket och blir inte lika sliten.

Bilen har ac .

Men nu var det inte det som var frågan utan frågan var vad kostar det att lacka om och om man nu skulle få 30000 kr för bilen idag, blivit erbjuden 35000 kr av en bilhandlare i slutet av förra året.

Pengarna man lägger ner på lackningen vet jag att man inte får tillbaka men blir värde minskningen av en omlackning mycket ?


Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

inte för att va sån, men 2,0 är typ den sämsta motorn i S40, den dricker bara soppa utan att ge något nämnvärt tillbaka...
polaren köpte en 2,0T -01 för 27K häromveckan.
om du fått bud på 35K för din 2,0 sugis hade jag sålt den illa kvickt för det om jag va du smile
men för att svara lite på frågan:
om du inte har någr höga krav, och gör allt grundjobb och montering själv, så kan du få en lack för 5000 spän, men då ser det ut som skit också, gör du allt grundjobb själv jävligt bra så kan du få en shyst lack för 10-15K som iaf 95% av sveriges bilintresserade klassar som en ok lack.
gör du inget arbete själv utan bara lämnar nycklarna så börjar nog siffrorna på runt 20K för en brukslack, en showlack är mångdubbelt mer än så.
bara materialet till en brukslack går på runt 4-5K.

allt beror på vad du har för krav, vem som gör jobbet och hur mycket du gör själv typ.
det enda riktiga svaret du kan få på vad det skulle kosta att lacka om den är att faktiskt fråga den som ska lacka om bilen!

Dricker den mycket soppa det har jag då inte märkt vid senaste tankningen så hade den dragit 0.6 liter milen och i vintras med vinterdäck drog den 0.8 och 0.6 liter milen när man är i stan ofta tycker jag inte är så farligt bensintörstigt, så jag vet inte vad du har haft för oservad bil .

Varför sälja en bil som man trivs med och som man sparar pengar att åka i jämfört att byta till någon annan bil som kanske drar runt litern.

Tyckte själv det verkade lite skumt att ge ca 30000 kr med tanke på att den köptes för 10000 kr av en äldre herre i 65 års åldern med nya vinterdäck till.

Det var därför en omlackning var intressant då bilen är fin och går bra och billigt.

Men nu vet jag på ett ungefär vad en omlackning kostar så får väl se om det blir så eller inte.

Mortalis VW-nörd?
7 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Volvo glidaren skrev:
Vet du äns vad du pratar om ? Håll dig till ämnet !

Volvo S40 finns med många motor allternativ 1,6 & 1,8 och det var dessa motorer som inte var något att ha men i denna bil sitter en 2.0 som inte behöver jobba så mycket och blir inte lika sliten.

Bilen har ac .

Men nu var det inte det som var frågan utan frågan var vad kostar det att lacka om och om man nu skulle få 30000 kr för bilen idag, blivit erbjuden 35000 kr av en bilhandlare i slutet av förra året.

Pengarna man lägger ner på lackningen vet jag att man inte får tillbaka men blir värde minskningen av en omlackning mycket ?


Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

Ne vadå jag vet inte om vad jag snackar om, kolla för fan vad en S40 är värd då, inte några 30 000 för en 96a med 2.0an, men visst lev i din drömvärld då, men fråga då inte om du nu bara vill ha ja- sägare.
Och du frågade om man fick igen kostnaden för en lackering, får du en lackering för 20-25 000 så får du inte 20-25 000 mer för bilen. Förlåt så hemskt mkt för att man svarade.

Mortalis VW-nörd?
7 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

ToBe skrev:

Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

Måste du alltid ge sådana dryga svar eller ???? har du inget vettigt att säga så VA TYST då

Grinolle.
Det är ett ärligt och rakt svar, som folk tydligen inte vågar ge. Den är inte värd 30 papp och du tjänar inte igen pengarna på vad lackeringen kostar.
Ditt svar va ju så jävla mkt vettigare menar du? Va tyst själv du.

Skalman
8 augusti 2009 · 508 Inlägg

Mortalis skrev:

ToBe skrev:

Mortalis skrev:
Lär inte tjäna in kostnaden du lägger på lackeringen vid en försäljning i alla fall. Får du 30000kr så är det bara att sälja direkt och vara glad tycker ju jag då tongue Fan första årsmodellen, en motor ingen vill ha, i vitt...har den ens AC? Låter basutrustad till tusen.

Måste du alltid ge sådana dryga svar eller ???? har du inget vettigt att säga så VA TYST då

Grinolle.
Det är ett ärligt och rakt svar, som folk tydligen inte vågar ge. Den är inte värd 30 papp och du tjänar inte igen pengarna på vad lackeringen kostar.
Ditt svar va ju så jävla mkt vettigare menar du? Va tyst själv du.

Det tror du att man inte får 30000kr för bilen, får du väl tro om du vill men du ska inte försöka övertala mig för jag vet ju vad bilen är värd.

Jag säger som bilhandlaren sa att det är många som vill ha bilen då den inte har gått så långt och den är väldigt bensinsnål för att vara en så pass stor bil.

Du kan ju ta dig en titt på http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 14&w=3

du kan ju även titta på denna http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 14&w=3

Du kan ju även använda sök funktionen på blocket och se vad en Volvo S40 som har gått under 8000 mil går för.

Senast redigerat av Volvo glidaren (8 augusti 2009)

Skaune
8 augusti 2009 ·

Stirra er inte blinda på modell och årtal, bilen har bara gått 7000mil och har volvos egna 2,0 istället för mitsubishi motorerna, hade hellre betalt 30 för en fin 96:a med 7k på mätaren än en svart 1,8 med 20.000 mil! klart att s40in har rasat i pris, men de finns de som värdesätter en välskött lågmilare.

azid Det som inte dödar gör ont
8 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

man får väldigt mycke bil för 30k och jag skulle inte köpa förstamodellen av x40 då både motorer och lådor hade problem i dom tidiga modellerna

sen är nått aldrig mer värt än vad en köpare är villig att betala..

2slow
ezz4
8 augusti 2009 · 313 Inlägg

det verkar ju som att du ska lackera den sen sälja den om man läser igenom hela tråden....för fan vill hon lackera den laserblå så lackera den laserblå. e hon nöjd med bilen så bara tuta och kör 20000 mil till för det håller den till om den servas rätt.
det man vill göra med sin bil ska man göra annars e de inte roligt att ha bil tongue

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Varnberg
8 augusti 2009 · 48 Inlägg

Fick 27 500kr för min V40 2.0 -97a av försäkringsbolaget när dom köpte ut mig efter en påkörning. Ska ju vara marknadsmässiga priser. Min hade gått 20k mil också och var inte direkt dunder fräsch. Fast inte skabbig heller.

Kanske inte helt omöjligt att han kan få 30k. Sen vet inte jag om en V40 är värd mer än en S40??

Mortalis VW-nörd?
9 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Volvo glidaren skrev:

Mortalis skrev:

ToBe skrev:
Måste du alltid ge sådana dryga svar eller ???? har du inget vettigt att säga så VA TYST då

Grinolle.
Det är ett ärligt och rakt svar, som folk tydligen inte vågar ge. Den är inte värd 30 papp och du tjänar inte igen pengarna på vad lackeringen kostar.
Ditt svar va ju så jävla mkt vettigare menar du? Va tyst själv du.

Det tror du att man inte får 30000kr för bilen, får du väl tro om du vill men du ska inte försöka övertala mig för jag vet ju vad bilen är värd.

Jag säger som bilhandlaren sa att det är många som vill ha bilen då den inte har gått så långt och den är väldigt bensinsnål för att vara en så pass stor bil.

Du kan ju ta dig en titt på http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 14&w=3

du kan ju även titta på denna http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 14&w=3

Du kan ju även använda sök funktionen på blocket och se vad en Volvo S40 som har gått under 8000 mil går för.

Återigen...det är en 13 år gammal bil, vilket gör att du får många andra bilar för 30000 som är yngre, även om den gått lite så är lacken gammal.
För att det finns tjugo bilar på Blocket som ligger ute för 50 000 så betyder det inte att bilarna är värda 50 000, snarare att de inte blir av me dem.
Ta ett bra exempel är Golf R32 av MkIV modellen, där tror folk att de kan få 130-160 000 för en normalt sliten bil, medan alla värderare säger 100-120 för liknande objekt. Här är det ett felaktigt riktpris som försäljarna tydligen går efter, de använder samma försäljningspris som för några år bakåt...bara för att alla andra har de. Sedan är det ju alltid så att prut räknas med på Blocket...så lägger man ut en bil för 50 kan man nästan räkna med att man får nöja sig med bud på 35-40...
Dessa bilar ligger inne på blocket läääänge och kommer titt som tätt tillbaka med samma priser.
Betyder alltså inte att bara för det finns många med ett pris, att de får det.

Och fortfarande, tror du, som bilhandlare, att du skulle få en bils värde i princip fördubblat, denna S40 då, med en ny lack? Dvs att folk gladeligen betalar runt 50-60 000 för en 13-14 år gammal bil, utan turbo, när det finns så mycket annat att välja på? För vad jag förstår, så vill trådskaparen även veta om det "lönar sig" med att lackera om bilen.

PS. De bilar du länkar till har legat ute 1 resp 2 månader utan försäljning. Verkar vara bra prissatta?

Senast redigerat av Mortalis (9 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang