3851
Sök

Tomgångsproblem (volvo 740-86 B230A (förgasarmotor))

2 914 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
hejssan jag äger en volvo 740-86 med tomgångsproblem. var ute och kollade till kamremmen och den stog en kugg fel. ajja tänkte jag och rättade till det. (ingen skillnad)
jag hade samma problem för ett tag sen men sen när jag bytte förgasare så ordnade det till sig. i 500 mil kanske sen nu är det samma problematik igen. den går hur fint som helst när man kör. det är tomgången jag inte gillar.
kollat stiften och ett av dom var lite oljigt men inget farligt och dom andra var hur fina som helst. inga av dom var svarta.
kollade i fördelardoslocket och då var det ärgit som fan och då tog jag fram kniven och skrapade bort det allra värsta.

någon som råkat ut för samma sak??

kan tilläggas att det är en helt standard motor och inget trim.

tack på förhand mvh Kalle

2 914 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
hej jag var ute och experimentera lite igår ang vad som kan vara felet på min volvo.
om jag kör lugnt (gasar försiktigt och ligger på MAX 2500rpm så har jag en tomgång som ligger på sjukt höga 1600rpm yikes) och ibland när det blir guppigt (som t.ex. på ett vägarbetsområde då det blir en massa gupp och sånt).
om jag rycker ur choken så har jag alltid tomgång (men då rusar motorn).

jag tänkte att det var säkert pga jag var utan olja i förgasaren men jag har bra med olja där... vad kan det då vara?? en som jag pratat med säger att det kan vara den där "gummidamasken" som jävlas. ska ut och kolla om det men om det är någon kunnig här ute på garaget som kan lista ut vad det är så skulle jag inte gnälla smile

ursäkta att det blir så mycket text men jag vill inte utelämna någonting. smile

mvh kalle

21 761 Inlägg
9 augusti 2009
Har du även kollat så att inte gasreglaget (kammen) på insugningsröret eller själva gasvajern kärvar?

2 914 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du även kollat så att inte gasreglaget (kammen) på insugningsröret eller själva gasvajern kärvar?

nej det har jag inte... kan kolla då det blir ljust i morgon. (är så att fjädern sitter på läge 2 alltså så att den drar tillbaka "gasen" hårdare. du vet säkert hur jag menar.) men jag ska kolla. kan vara nåt sånt skitfel big_smile

2 914 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
hittat felet nu,
förlite olja i förknasarn wink (tänkte om nån nu om ett halvår har samma bekymmer så medans jag minns det så ska jag säga vad det var för fel) wink

Sök